صحبت از کشور فرانسه که می‌شود، تفاوتی نمی‌کند در مورد چه موضوعی باشد، هر چیزی از این کشور با ته چاشنی‌ای از ذوق و هنر پیوند خورده است. فرانسوی‌ها بسیار دوست دارند روابط خانوادگی‌شان را به وسیله میز غذا مستحکم‌تر کنند؛ پس حتما یک وعده غذایی را در کنار هم میل می‌کنند. ساختار غذایی آنها بر پایه ۳ وعده غذایی تعریف می‌شود که تقریبا در زمان‌های مشخص و تغییرناپذیری سرو می‌شوند.
در این کشور، منطقه به منطقه، آداب و تنوع غذایی مختلفی را شاهدیم. اگر در پایتخت فرانسه یعنی پاریس باشید، می‌بینید که غذاهای دریایی مانند صدف و حلزون طرفداران زیادی دارند اما در جنوب فرانسه به دلیل رواج کشاورزی، علاقه به سبزی‌ها، میوه‌ها‌ و به خصوص سیب‌زمینی بیشتر است و اهالی بخش بزرگی از این کشور نیز به غذاهای گوشتی گرایش دارند. اما به طور کلی محبوب‌ترین غذاهای فرانسوی‌‌ها غذاهای دریایی هستند که با انواع سس سرو می‌شوند.

پایه بسیاری از غذاهای فرانسوی‌ها را سس‌ها تشکیل می‌دهند. در واقع، سس‌ها نقش مهمی در تهیه غذاهای فرانسوی دارند. اغلب سس‌های فرانسوی را با استفاده از نشاسته یا راکس (به آردی می‌گویند که در کره تفت می‌دهند) غلیظ می‌کنند. از انواع سس‌های رایج فرانسوی می‌توان به سس بشامل( که اساس آن آرد و شیر است)، سس مایونز، سس‌های کره‌ای، سس گوجه‌فرنگی (که به سس مادر معروف است و در تهیه بسیاری از سس‌ها از آن استفاده می‌شود) و در نهایت سس پنیر (معروف‌ترین سس فرانسوی) اشاره کرد.
علاوه بر همه اینها، دسر جایگاه خاصی در تغذیه فرانسوی‌ها دارد و انواع کیک‌ها، ژله‌ها، پودینگ و سالادهای میوه‌ای را شامل می‌شود. یکی دیگر از علاقه‌‌های رایج مردمان فرانسه، انواع پنیر است که آن‌ را در تهیه غذاها و دسرهای مختلف‌شان به کار می‌برند.

فرانسوی‌ها مانند مردم سایر کشورها عادت‌های درست و غلط تغذیه‌ای بسیاری دارند. یکی از عادت‌های خوب آنها سر ساعت غذا خوردن است. این موضوع به دستگاه گوارش کمک می‌کند که در ساعت مشخص آنزیم‌های گوارشی را ترشح‌ کند و فعالیت دستگاه گوارشی را به بهترین نحو به انجام رساند. البته کسی که همیشه خود را به غذا خوردن در یک ساعت مشخص عادت می‌دهد، ممکن است در اثر نخوردن غذا سر آن ساعت به دلیل بروز یک مساله، عصبی شود و بر رفتارش کنترل نداشته باشد. عادت خوب دیگر این مردم، مصرف غذاهای دریایی است. متخصصان تغذیه همیشه توصیه می‌کنند که حداقل ۲ بار در هفته از فرآورده‌های دریایی استفاده کنید؛ زیرا چربی‌های این غذاها از نوع غیراشباع و به خصوص امگا ۳ است.

از سوی دیگر، زیاد خوردن غذاهای سرخ کرده در میان فرانسوی‌ها عادت تغذیه‌ای بدی است که می‌تواند به دلیل بالا بردن درصد چربی غذاهایشان زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن در آنها شود. درباره علاقه فرانسوی‌ها به انواع سس نیز باید گفت که مصرف سس‌ها عادت بدی نیست و بستگی به این دارد که چه نوع روغنی به سس‌زده شود. اگر در سس از روغن‌های مایع و غیراشباع مانند روغن زیتون استفاده شود و چربی‌ای که از این سس به بدن ما می‌رسد جایگزین سایر چربی‌های مصرفی در آن وعده شود، خوردن سس عادت غذایی بدی نیست اما اگر غذای شما سرخ‌کرده یا چرب باشد و به آن سس نیز بزنید، در این صورت با پیامدهایی روبه رو خواهید شد. این موضوع درباره مصرف زیاد کره هم صادق است و این عادت نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. از طرفی، فرانسوی‌ها معمولا بعد از غذا دسرهایی نظیر کیک و پودینگ می‌خورند. این نوع دسرها کالری بالایی به بدن می‌رسانند و سبب چاقی می‌شوند و احتمال ابتلا به دیابت را بالا می‌برند. بنابراین توصیه می‌شود بعد از غذا دسرهای سالم مانند سالاد میوه تازه مصرف شود.

آخرین نکته درباره مصرف زیاد پنیر در فرانسه است. مردم این کشور معمولا در روز از چند نوع پنیر استفاده می‌کنند. پنیر مقدار مناسبی پروتئین، کلسیم و فسفر دارد و برای افرادی که امکان مصرف شیر و ماست ندارند، منبع مناسب کلسیم است. البته پنیرها درصد چربی متفاوتی نیز دارند و به هر حال افراد باید به میزان کالری آنها توجه کنند. از سوی دیگر، مصرف پنیر، به ویژه پنیرهای کهنه، به دلیل داشتن تیرامین می‌تواند سبب تنگی عروق، افزایش فشارخون و سردرد شود. ضمن اینکه مصرف زیاد پنیر، اسیدی‌شدن خون و درنتیجه برداشت کلسیم از استخوان‌ها و بروز پوکی استخوان را به همراه دارد و بنابراین بهتر است آن را نیز مانند سایر مواد غذایی به اندازه مصرف کنید.

در نوشته های بعدی طرز تهیه ی انواع غذاهای فرانسوی برای شما شرح داده می شود.

منبع : www.salamat.com