خیلی از دانشجویان در ضمن تحصیل باید یک دوره کارآموزی را طی کنند. یک کارآموزی موفق می تواند به یک قرارداد کاری بعد از تحصیل منجر گردد. در این نوشته سایت هایی را معرفی می کنیم که در این زمینه سرویس می دهند و در ادامه نکات مهمی ذکر خواهد شد که برگرفته از تجربه های شخصی اینجانب می باشد.

سایت های جستجوی کارآموزی:
به سایت تمام شرکت های بزرگ بین المللی و معروفی که می شناسید مستقیما مراجعه کنید و در بخش های مربوط به استخدام ثبت نام کنید و برای خودتان یک پروفایل بسازید و در همانجا جستجو کنید.

– www.intelliagence.fr
– www.apec.fr
– www.jeunedip.com
– www.kapstages.com
– www.iquesta.com
– www.aidostage.com
– www.stage-emploie.com
– www.optioncarriere.com
– www.monster.fr
– www.manpower.fr
– www.jobintree.com
– www.directemploie.com

نکات مهم :
– برای صرفه جویی در وقت بیشتر سایت ها به شما این امکان را می دهند که به صورت روزانه یا هفتگی براساس رشته انتخابی ، آگهی ها را برای شما ایمیل کنند. (Alerte)
– لیست بالا شامل سایت های مهم می باشد و سایت های دیگری هم وجود دارد که می توانید جستجو کنید.
– دانشگاه ها معمولا دفاتری دارند که با شرکت ها در ارتباطند و بعضی از شرکت ها با این دفاتر به صورت مستقیم در ارتباطند. مثلا در بعضی از دانشگاه ها به نام club des entreprises شناخته می شوند.
– قبل از اقدام به جستجو، تهیه یک CV و Lettre de motivation قوی و مرتبط با کارآموزی ضروری می باشد و تاثیر گذارترین عامل برای استخدام می باشد.
در بعضی سایت های بالا می توانید از ابزارهای ساخت CV و Lettre de motivation و همچنین نمونه های ارایه شده استفاده کنید.
– بهتر است ۵ ماه قبل از شروع کارآموزی ، آغاز به جستجو کنید.
– در فرانسه شرکت ها موظفند به کارآموزی های بالای ۲ ماه حقوق پرداخت کنند که بسته به مقطع تحصیلی و وضعیت شرکت از ۴۳۰ یورو تا ۱۲۰۰ یورو متغیر است.
– خودتان را برای مصاحبه های حضوری یا تلفنی آماده کنید. اگر به زبان فرانسه مسلط نیستید، جواب ها را به سوالاتی که در مصاحبه از شما می پرسند حفظ کنید. (نمونه سوالات را در سایت های بالا می توانید ببینید و همچنین با جستجو در اینترنت)
– برای گرفتن یک جواب مثبت، باید وقت زیادی بگذارید و تلاش زیادی کنید. حدود ۱۰۰۰ درخواست و ۲۰ تا ۳۰ مصاحبه رفتن معمولا اتفاق می افتد. مثبت باشید و با جواب های منفی یا شرکت هایی که جواب نمی دهند، نا امید نشوید.

 مهریار زارع پور دانشجوی مقیم فرانسه