در ادامه مطلبی که قبلا در مورد سفر کردن نوشتم (اینجا)، خواستم راههای جدیدتری رو هم بهتون معرفی کنم که شاید خیلی از بچه ها ندونن. در تمام اروپا سه مدل وسیله ی حمل و نقل وجود داره، خودرو، قطار و هواپیما. برخلاف تصور بسیاری از دوستان سفر با هواپیما در اروپا ارزون تر از قطار در میاد. در ادامه، تمام روشهای سفر رو براتون شرح میدم.

خودرو : 

اگر خودتون خودرو دارین، مشکلی نیست و فقط هزینه ی سوخت پرداخت می کنید و البته یه استهلاک بابت این مسافرت رو خودرو به عمل میاد که اونم باز می ارزه، در اینجور سفرها اگر چند ماشین باشید، کیفش بیشتره. برای اسکان در هر شهر هم میتونید غیر از هتل های ارزون قیمت چون فرمول وان و ایبیس از کمپینگ هایی که در هر شهری تعبیه شده استفاده کنید، البته باید وسایل ضروری مثل ظروف پخت و پز و چادر به همراه داشته باشید. یه مطلب کامل در اینجا درباره ی خرید ماشین در فرانسه نوشتم که حتما بخونید.

اگر هم میخواهین خودروتون تو خونه بمونه یا اصلا وسیله ندارید، رو میارید به آژانس های کرایه خودرو، که ماشاالله ریخته مثل فتیر! خوبی این جور مسافرت ها اینه که وسیله رو یه جا کرایه میکنید و یه جای دیگه تحویل میدین! برای این کار سری به شرکت های هرتس، آویس، یوروپ کار و … بزنید.

یه مدل وسیله هم هست که داخلش همه چی داره به نام camping car ، در واقع یه خونه ی متحرک هست با تمام وسایل ضروری. خیلی ها اینجور سفر کردن رو میپسندن، کرایه کردنشون گرون تره ولی چون پول هتل نمیدی میارزه. اگر چند تا جوون هستید این روش رو پیشنهاد می کنم. چون مسافرت طولانی با ماشین برای افراد مسن خوب نیست. شرکت های زیادی این خودرو ها رو اجاره میدن، مثل موتورهوم، آویس، هرتس، دایرکت و ….

شما از کاروان هم میتونید استفاده کنید که بسته میشه عقب ماشین شخصی و امکاناتش بیشتره ولی خوب هر کدوم مزایای خودشو داره، بسته به سلیقه و میل شما داره. سیستم کلی این خودرو ها به این صورت هست.

قطار :

سیستم ریلی فرانسه، بهترین سیستم حمل و نقل بین شهری به حساب میاد. خیلی از کسانی که حتی خودرو دارند ترجیح میدن برای مسافرت از قطار استفاده کنند. افرادی که بیشتر اوقات در سفر هستند یا برای رفت و آمد کاری نیاز به مسافرت طولانی و خارج از شهر دارند هم از قطار استفاده می کنند.

برای این منظور تخفیف های بسیار جالبی در قیمت بلیط ها در نظر گرفته شده که باعث تمایز اون از سایر وسایل حمل و نقل میشه.

خیلی ها قطار رو برای مسافرتهای تفریحی ترجیح میدن، منتها باید با برنامه عمل کرد تا گرون نشه. به این صورت که اگر شما برنامه ی سفرتون رو از چند ماه قبل تنظیم کرده باشید میتونید بلیط قطارتون رو از قبل پیش خرید کنید تا سفر ریلی بسیار ارزونی داشته باشید. مثلا اگر همین الان برید ایستگاه قطار پاریس و بخواهید بلیط رفت به نیس رو بخرید، حدود ۱۰۰ یورو باید پرداخت کنید، حالا اگر این بلیط رو چند ماه قبلش از اینترنت بخرید حدود ۲۵ یورو براتون میوفته!

سیستم ریلی فرانسه توسط شرکت sncf اداره میشه که بسیار مجهز و دقیق هست. از طریق این قسمت میتونید برای رزرو بلیط و بررسی قیمت ها اقدام کنید. از این لینک هم میتونید برای رزرو بلیط قطار در کل اروپا استفاده کنید.

هواپیما :

راه آخر و به نظر من بهترین راه، استفاده از طیاره جات هست. اصولا اینجا همه چیزش بر عکس هست 🙂 دسترسی به حمل و نقل هوایی در این دیار از دسترسی به نیسان آقا شجاع راحت تره! یعنی اگر مثلا یهویی جوگیر شدید و قصد سفر به سواحل مولداوی رو کردید، میتونید با یه جستجوی ساده در اینترنت، بلیط هواپیماتون رو در عرض دو تا سوت ناقابل بخرید و از سفر لذت ببرید، اونم با قیمت های خیلی پایین. من خودم یه دفعه با ریان ایر از بروکسل رفتم رم با قیمت ۲۹ یورو!

در اروپا شرکت های هواپیمایی هستند که بلیط هاشون ارزون و بسیار مقرون به صرفه هست. از جمله ی این ایرلاین ها ایزی جت، ریان ایر، ولینگ، ایربرلین و … هستند (سه تای اول بیشترین مشتری رو در اروپا دارن) البته چند نکته ی مهم در مورد سفر با این نوع ایرلاین ها رو باید بگم:

  • همیشه برای خرید بلیط از سایت همون شرکت استفاده کنید، یعنی مثلا بلیط ایزی جت رو فقط از سایت ایزی جت بخرید، اینجوری براتون ارزونتر در میاد، ممکنه شرکت های واسطه در ابتدا به شما نشون بدن که فلان مسیر ایزی جت رو از خودش ارزونتر میدن ولی موقع خرید بلیط یه چیزی از خودشون در میارن و به فاکتور اضافه میکنن، وقتی هم Ok بدی دیگه غیر ممکنه پس بگیرن، خلاصه حواستون باشه که نشه قضیه اره هه!!
  • فرودگاههایی که این ایرلاین ها استفاده می کنن معمولا از شهر دور هست، ولی چون تمام فرودگاهها سیستم حمل و نقل مخصوص مثل اتوبوس یا ترن دارن مشکلی پیش نمیاد.
  • بار مجاز یه کیف دستی هست، که باید ببرید تو هواپیما، البته استاندارش میشه ۵۰*۴۰*۲۰ یعنی همین چمدون کوچیکا که چرخ داره رو میشه برد ولی به شرط اینکه زیر ۱۰ کیلو باشه. اگر بارتون بیشتر بود، موقع خرید بلیط پولشو پرداخت می کنید، معمولا ۲۰ کیلو میشه ۱۰ یورو. اما اگر موقع گرفتن کارت پرواز تصمیم به دادن بار اضافه کنید، جریمش زیاد میشه (البته نه خیلی زیاد)
  • در این سفرها از پذیرایی مجانی خبری نیست، دریغ از یه لیوان آب!! باید همه چیز رو بخرید از روزنامه گرفته تا چای و ناهار و …
  • شماره صندلی وجود نداره که هرکسی یه جای مشخص داشته باشه! همین جوری فله ای باید برید توی هواپیما یه جا پیدا کنید.
  • مهمترین نکته این هست که چون بلیط این هواپیماها ارزون هست، پول ندارن لنت ترمز هواپیما رو زود به زود عوض کنن، اینه که بعضی اوقات ترمزاشون نمیگیره و برای توقف کامل هواپیما از تور استفاده میکنن، در نتیجه اگر موقع فرود دیدید یه تور از پنجره آویزون شده، یا یه ده بیست تا ماشین آژیر کشون دارن میون سمتتون، هول نکنید، چون برای این پروازا معمولیه! شوخی کردم 🙂 امنیت شون یکه یکه!