سلام عرض میکنم خدمت شما همراهان و دوستان عزیز، با توجه به درخواست های متعدد دوستان جهت اطلاع از چگونگی گرفتن پذیرش از دانشگاههای فرانسه ، به طور اجمالی و خلاصه وار مراحل اون رو مینویسم :

قبلش یک نکته بگم، بعضی از دوستان کم لطفی میکنند و سوالهایی میپرسند که واقعا برام عجیبه، مثلا میگن برام تحقیق کن فلان رشته رو کدوم دانشگاه داره!! هزینه ها رو برام به طور کلی بگو، همه چیز در مورد تحصیل در فرانسه رو برام توضیح بده !!! بابا من یه دانشجوی ساده هستم که صبح ساعت ۸ میرم آزمایشگاه دانشگاه، تا ساعت ۶ عصر کار میکنم. همین که فقط سایت رو به روز کنم، کلی وقتم گرفته میشه. بارها گفتم، قبل از اینکه سوالی رو بپرسید، کل مطالب رو بخونید(اگر تصمیم جدی برای ادامه تحصیل دارید) ولی باز تعدادی از دوستان سوال تکراری میپرسند، البته اکثر دوستان رعایت میکنند و از این بابت ممنونم.

اولا زمان درخواست در اکثر دانشگاهها از ماه مارس شروع میشه و تا اواسط ماه ژوئن ( بسته به هر دانشگاه ) ادامه داره، این زمان برای دانشجویانی هست که قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس رو دارند. برای پذیرش دکترا، جداگانه در پست دیگری براتون توضیح میدم.

دوما سعی کنید، تمام مطالب قبلی سایت به خصوص نکات مهم و جزوه ی راهنمای تحصیل  رو کامل مطالعه کنید. چون در واقع مطالب اساسی و اصلی که مورد نیازهست برای تحصیل در فرانسه ، در این صفحات به طور کامل بیان شده.

تقاضا برای تحصیل در مقطع لیسانس :

برای دریافت پذیرش در سال اول یا دوم مقطع لیسانس در دانشگاه حتما باید از طریق سفارت فرانسه اقدام کنید.
برای دریافت پرونده درخواست پذیرش اولیه جهت ثبت نام در سال اول یا دوم دانشگاه فرانسوی می بایست به بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه مراجعه کنید. این پرونده بر روی سایت زیر نیز قرار دارد:

www.education.gouv.fr ، ww.ambafrance-iran-culture.com

شما باید با این پرونده به بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه مراجعه کنید. پرونده هایی که مستقیماً به دانشگاه های فرانسوی ارسال شوند مورد بررسی قرار نمی گیرند. تنها می توانید یک پرونده تحویل دهید.

مدارکی که نشان دهنده وضعیت تحصیلی شما در هر یک از مقاطع دبیرستانی یا دانشگاهی باشد را نیز باید ضمیمه این پرونده کنید.

توجه کنید بدون مدرک زبان فرانسه، امکان گرفتن پذیرش در مقطع لیسانس را ندارید.

تقاضا برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس (مستر) :

دوستانی که در ایران مدرک لیسانس گرفته اند ، میتوانند برای پذیرش در مقطع فوق ( مستر یک یا دو ) اقدام کنند، چند نکته رو قبل از توضیحات بیان میکنم .

۱- بسته به رشته شما و نمراتتون در سطح لیسانس بعضی از دانشگاهها از سال دوم مستر به شما پذیرش میدهند، که این باعث صرفه جویی و صرف هزینه های کمتری هست، درواقع یک سال جلو میوفتید. پس اگر چند دانشگاه به شما پذیرش داد سعی کنید اونهایی که از سال دوم هست رو انتخاب کنید. البته به خاطر داشته باشید نزدیک بودن رشته ای که انتخاب میکنید به رشته تحصلیتان بر هرچیزی ارجعیت دارد.

۲- توصیه اکید من این هست که قبل از اومدن زبان خودتون رو به حد عالی‌ ( نه کافی‌ ) برسونید. .. اگر فکر میکنید‌ میایین اینجا و بعد ۳ یا ۴ ماه راه ‏میوفتید اشتباهی‌ بزرگ مرتکب شدید.. چون اولا شما همش سر کلاس هستید وقت زبان کار کردن ندارید.. و دیگه اینکه وقتی‌ سر کلاس میرید و هیچی‌ نمیفهمید زده میشید.

۳- مدرک کلیه دانشگاههای‌ ایران در اینجا مورد قبول هست از آزاد گرفته تا غیر انتفاعی‌ و پیام نور…

۴- افراد زیادی از من میپرسند که چه دانشگاهی‌ مثلا برای فلان رشته بهتره.

عزیزان شما در حال حاضر نمیتونید انتخاب داشته باشید.. اولا اینکه تمام دانشگاههای‌ فرانسه از لحاظ امکانات و کیفیت تدریس در یک سطح هستند.. دانشگاهی‌ که تو پاریس هست با دانشگاهی‌ که تو یه شهر ۱۰۰ هزار نفری هست از این لحاظ یکی‌ هستند.. و هیچ فرقی‌ باهم ندارند.. شما وقتی‌ اقدام به گرفتن پذیرش می‌کنید از ۴ یا ۵ جا درخواست میدی و از بین اینها از یکی‌ یا دوتا دانشگاه جواب مثبت میگیری ، پس عملا حق انتخاب نداری که به کدوم دانشگاه بری در نتیجه به فکر این مساله نباشید .. شما سعی‌ کنید از هر جا که درخواست میدید اسمش در لیست وزارت علوم پیدا بشه.. همین !

اینکه فلان دانشگاه تو معماری قوی هست و یا فلان دانشگاه تو حقوق ضعیفه.. به این چیزا فکر نکنید.

۵- دوستانی که بعد از اتمام تحصیلشون در فوق (در فرانسه) ، قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا رو دارند، حتما لازمه مستر تحقیقاتی master recherche رو انتخاب کنند.

مراحل درخواست پذیرش :

برای دریافت پذیرش ازدانشگاه برای ادامه تحصیل در سطح مستر شما می توانید مستقیما با دانشگاه مورد نظر تماس گرفته، شخصا اقدام کنید و نیازی به اقدام از طریق سفارت فرانسه نیست.

در مطالب قبلی براتون شرح دادم که از طریق سایت www.cpu.fr ، سایت دانشگاهها رو از روی نقشه فرانسه پیدا کرده و با ورود به بخش formation دانشگاه، رشته موردنظرتون رو انتخاب کنید.

حال به راحتی میتونید پرونده های مربوط به رشته خودتون رو دانلود کرده و بعد از پرکردن و اضافه کردن مدارک درخواستی به آدرس دانشگاه مربوطه بفرستید. در صورتی که پرونده ای یا فرمی برای دانلود پیدا نکردید، به مسئول اون رشته که در قسمت contact یا در قسمت Renseignement هست، ایمیل بزنید و ازش درخواست فرم برای پیش ثبت نام سال جاری کنید. سریع جواب میدن.

توجه کنید در سایت هر دانشگاه , اولین جایی که باید برای پیداکردن رشته خودتون واردش بشید, بخش Formation هست. برای مثال در سایت دانشگاه آمین ( دانشگاه ژول ورن ) از طریق مراحل یک تا پنج (شکل) به راحتی پرونده یا فرم رو دانلود میکنید (در بعضی از دانشگاهها فرم ها برای سال قبل هست و هنوز عوض نشده، با ایمیل زدن به منشی یا مسئول رشته درخواست برای دریافت فرم امسال رو بدید).

شما باید مدارک زیر را ضمیمه فرم تقاضا نمایید. این مدارک به تناسب هر دانشکده می تواند متفاوت باشد اما عمده مدارکی را که اغلب دانشکده ها مطالبه می کنند به شرح زیر است:

یک نسخه از ریز نمرات کلیه دروس در طول تحصیلات و ترجمه آن به زبان فرانسه

فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه آن به زبان فرانسه

یک CV (شرح حال و سوابق)

یک نامه که در آن انگیزه خود را برای ادامه تحصیل شرح می دهید.

شرح کامل کلیه دوره های آموزشی ای که گذرانده اید.

نتیجه یکی از آزمون های آشنایی به زبان فرانسه، عموما یکی از مدارک دلف یا تی سی اف مطالبه می شود. مدرک اخیر برای ادامه تحصیل در مقطع مستر مورد نیاز نیست البته اکثر دانشگاه ها و نه همه آنها، آن را مطالبه می کنند. سطح مورد انتظار زبان فرانسه به تناسب رشته تحصیلی و دانشکده مربوطه، متفاوت است.

مدارک فوق مدارکی هستند که اکثرا درخواست می شوند. اما ممکن است تعدادی از دانشکده ها مدارک دیگری نیز مطالبه کنند :

یک نسخه از شناسنامه

ترجمه کلیه مدارکی را که کسب کرده اید ( و نه فقط آخرین مدرک) و همینطور ترجمه ریز نمرات مربوط به هر مدرک

یک یا چند توصیه نامه از استادانتان در دانشگاه

یک یا چند توصیه نامه از کارفرما یا کارفرمایانتان

احتمالا چند نمونه از آثار منتشر شده تان

خلاصه ای از پایان نامه تان چنانچه تا کنون پایان نامه ای نوشته باشید

یک یا چند قطعه عکس

مبلغی پول که باید به حساب دانشکده ای که پرونده شما را بررسی می کند واریز شود.

پاسخ به درخواست پذیرش معمولا در ماه ژوئن یا ژوئیه ارسال می شود. چنانچه پاسخ شما دیرتر از این تاریخ برسد احتمال دارد نتوانید به موقع برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنید.

دوستان توجه کنید، برای نوشتن cv و انگیزه نامه (Lettre de Motivation) با جستجوی ساده ای در سایت google.fr میتوانید به نمونه فرم های مربوطه دست پیدا کنید. یا میتوانید برای اطمینان بیشتر این دو مورد رو به فارسی نوشته و از طریق یک دارالترجمه به فرانسه برگردانید.

انشاءالله به زودی در مورد پذیرش دکترا هم پستی رو مینویسم. یا علی و التماس دعا.