قبلا در مطلبی تحت عنوان خرید خودرو در فرانسه در مورد درخواست گواهی نامه ی فرانسوی چند خطی نوشته بودم، امروز مطلب را با شرح بیشتر برای ایرانیانی که تازه به فرانسه اومدن توضیح میدم.

برای ایرانیانی که به فرانسه می آیند قوانینی وجود دارد که می تواند کمک کند که شما بسادگی بتوانید در فرانسه رانندگی کنید. قبل از هر چیز شاید بد نباشه که بدانید که هزینه گرفتن گواهینامه فرانسوی از طریق امتحان دادن نسبتا زیاد است. این هزینه رقمی در حدود ۱۵۰۰ یورو هست اگر شما در همان دوره اول بتوانید امتحان را پاس کنید.
شاید بد نباشد بدانید که گواهینامه ایرانی در فرانسه اعتبار دارد. همه افرادی که بصورت کوتاه مدت می خواهند در فرانسه بمانند (کمتر از ۳ ماه) میتوانند از گواهینامه بین المللی که در ایران صادر شده براحتی استفاده کنند. اما کسانی که ویزای بلند مدت دارند فقط در سال اول می توانند اینکار را بکنند و برای سالهای بعدی باید با گواهینامه فرانسوی رانندگی کنند. هر ایرانی می تواند در اولین سال ورود به فرانسه از طریق اداره پرفکتور تقاضای تعویض گواهینامه ایرانی خودش را با گواهینامه فرانسوی بدهد. در اینصورت بعد از دریافت گواهینامه فرانسوی براحتی می تونه در فرانسه و کلیه کشورهای اتحادیه اروپا رانندگی بکنه.

nouveau permis

اما اگر شما دانشحو باشید می توانید با ترجمه گواهینامه (یا گواهینامه بین المللی) براحتی رانندگی کنید و نیازی نیست که حتما آنرا تعویض کنید.  یک نکته مهم اینه که بعد از اتمام تحصیل یکسال فرصت دارید که گواهینامه را تعویض کنید (‌با معادل فرانسوی آن ) و اگر اینکار را نکنید، حتی اگر یکروز از یکسال بیشتر شده باشد شما مجبور خواهید شد در امتحان رانندگی فرانسه شرکت کنید تا اجازه رانندگی بگیرید. در ضمن گواهینامه فرانسوی مادام العمر هستند و شما زمانیکه گواهینامه ایرانی خودتان را که احتمالا ۱۰ ساله هست تعویض میکنید می توانید از گواهینامه بدون تارخ انقضاء فرانسوی تا آخر عمر استفاده کنید.
اگر هم زمانی خواستید به کشوری خارج از اتحادیه اروپا سفر کنید می توانید تقاضای گواهینامه بین المللی فرانسه را بدهید (رایگان هست)‌ و از طریق آن در کشورهای دیگر (حتی ایران)‌رانندگی کنید.

برای انواع این اسکوترها تا ۵۰cc نیازی به هیچ گواهینامه ای نیست. اما از ۵۰- ۱۲۵ سی سی رو هم با داشتن گواهینامه پایه ۲ (یا Permis B) امکان استفاده هست. فقط بایستی یه گواهینامۀ AL/A1 براش گرفت که یک دوره یا stage یکروزه داره، توسط برخی auto école ها (همان مؤسسات آموزش رانندگی) برگزار میشه و حداقل ۳۰۰ یورو هزینه داره. از ۱۲۵cc به بالا هم که دوره های گواهینامۀ موتورسیکلت یا Permis A نیاز داره که اونهم مشابه پایه ۲ طولانی و بسیار هزینه بر (حدود €۱۰۰۰) هست.

دوستان در هنگام رانندگی در فرانسه توجه کنند که بعضی از قوانین راهنمایی رانندگی با ایران فرق می کنه و ما که تو تهران بزرگ شدیم کمی طول میکشه با این قوانین عجین شیم. مثلا اولویت سمت راست برای عبور، وارد شدن در میدان، دوبله کردن، … پس اینها را حتما یاد بگیرید.