سال رسمی در فرانسه اول ژانویه و سال تحصیلی در سپتامبر آغاز می شود.
هفته کاری در فرانسه ۳۵ ساعت است که ساعات کار برحسب نوع حرفه متغیر است. برای ادارات از ۹ صبح الی ۱۲ و از ۱۴ لغایت ۱۸ می باشد.
استراحت ناهار یعنی از ساعت ۱۲ الی ۲ بعدازظهر در فرانسه بسیار مرسوم بوده و معمولاً واحدهای بسیار معدودی از ظهر تا ساعت ٢ باز هستند.
تعطیلات آخر هفته شامل شنبه و یکشنبه می باشد، هر چند دانش آموزان شنبه صبح به مدرسه می روند.

تعطیلات تحصیلی : این تعطیلات هر دو ماه حدود دو هفته می باشند: Toussaint در ماه نوامبر، Noël در ماه دسامبر، تعطیلات زمستانی در ماه فوریه،‌ تعطیلات بهار در ماه آوریل و تعطیلات دو ماهه تابستانی (ماههای ژوییه و اوت)
حقوق بگیران در فرانسه بین ۲۵ تا ۳۰ روز تعطیلات دارند که این تعداد روز بدون احتساب ایام تعطیل رسمی است.

تعطیلات رسمی : در فرانسه ۱۱ روز است، در صورتی که این ایام به عنوان مثال روز پنج شنبه باشد با توجه به تعطیلی شنبه می توان روز جمعه از بین التعطیلین استفاده کرد.
اول ژانویه روز اول سال
اول مه عید کار
هشتم مه پایان جنگ سالهای ۱۹۴۵-۱۹۳۹
چهاردهم ژویه روز ملی فرانسه (انقلاب فرانسه)
۱۵ اوت عروج حضرت مریم
اول نوامبر گرامیداشت مردگان (اموات)
یازدهم نوامبر آتش بس جنگ سالهای ۱۹۱۸-۱۹۱۴
بیست و پنجم دسامبر نوئل
و سه جشن عید پاک در ماه آوریل، پنج شنبه عروج حضرت مسیح درماه مه، روز نزول روح القدس بر حواریون یکشنبه یا دوشنبه در ماه مه یا ژوئن تعطیلات رسمی هستند که تاریخ آنها متغیر است.

عملیات حمل و نقل در بسیاری از شهرستانهای فرانسه توسط اتوبوس و تراموا صورت می گیرد. شهرهای پاریس، مارسی، لیون، لیل و تولوز مترو دارند.
متروی پاریس پیشرفته ترین مترو و ارجح ترین وسیله حمل و نقل عمومی است. مترو با شبکه سریع اسیر ناحیه یی از پاریس خارج می شود و پاریس را تا حومه در شعاع ۳۰ کیلومتری پوشش می دهد.

بلیط های حمل و نقل بصورت عددی یا دسته های ۱۰ تایی عرضه می شود و قیمت آنها در شهرهای مختلف متغیر است و به طور متوسط یک و نیم یورو برای هر بلیط می باشد. تهیه بلیط های کوپن های هفتگی، ‌ماهانه و یا حتی سالیانه بر حسب نیاز مقرون به صرفه تر است.
به طور مثال: کارت نارنجی یا کارت imagineR برای ایل دوفرانس (پاریس و حومه آن)

تعرفه حمل و نقل تاکسی ها بشدت کنترل می شود و تمامی آنها مجهز به تاکسی متر می باشد. برای مثال : مسیر فرودگاه شارل دوگل تا مرکز شهر پاریس بیش از ۴۰ یورو می باشد. و یک کورس متوسط در پاریس حدود ۱۵ یورو، توجه داشته باشید که کرایه ها به هنگام شب، روزهای یکشنبه و ایام تعطیل افزایش می یابد.

شبکه راه آهن بسیار توسعه یافته است و حتی با قطار فوق العاده سریع TGV تلاش می کند تا با هواپیما رقابت نماید. شبکه راه آهن توسط شرکت ملی راه آهن SNCF اداره می شود. بر حسب مدت اقامت ، ‌سن و تاریخ دریافت بلیط، تعرفه های تخفیفی متعددی وجود دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان با شماره ۰۸۳۶۳۵۳۵۳۵ یا با سایت اینترنتی http://www.sncf.com/ تماس حاصل نمود.

هواپیما به همه شهرهای فرانسه پرواز دارد و می توان بلیطهایی با قیمتهای بسیار مناسب را تهیه نمود. اطلاعات را می توان از آژانس های مسافرتی یا با سایتهای اینترتی تخصصی کسب نمود.

کیفیت خوب شبکه جاده یی در فرانسه اتومبیل یک از وسایل حمل و نقل مورد انتخاب مردم است. هر اتومبیل باید بیمه شده باشد و بستن کمربند ایمنی در اتومبیل، و استفاده از کلاه ایمنی در وسائط نقلیه دوچرخ الزامی است.
اتوبانها شهرهای بزرگ را به هم ارتباط میدهند. برای عبور از اتوبانها باید عوارض پرداخت کرد و حداکثر سرعت مجاز در آنها ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است.
– جاده های ملی و دپارتمانی در تمامی فرانسه کشیده شده اند و استفاده از آنها رایگان و حداکثر سرعت مجاز بین ۹۰ تا ۱۱۰ و در مناطق مسکونی ۵۰ کیلومتر در ساعت می باشد.

برگرفته از سایت سفارت فرانسه در تهران