•لیون

پایتخت اقوام گل در دوره امپراتوری روم، شهر بزرگ فرهنگی و بازرگانی در دوره رنسانس، منبع قدرتمند صنعتی در قرن نوزدهم، لیون امروزه دومین شهر بزرگ فرانسه و یکی از شهرهای بزرگ اروپایی است. لیون، مرکز ناحیه رون-آلپ، در محل به هم رسیدن رودهای سون و رون از وضعیت جغرافیایی استثنایی بهره مند است.

لیون محل استقرار موسسات بزرگ بین المللی (اینترپل، اورونیز، مرکز تحقیقات بین المللی بر روی سرطان ،…) است و به خاطر بخشهای متالرژی، الکترونیک، شیمی، داروسازی، نساجی (صنعت ابریشم از قرن شانزدهم کاملا در شهر لیون جای گرفته است)، برق، صنایع پلاستیک و تجارت کلان و نیز خدماتی چون بانک، بیمه، مهندسی یا ارتباطات به عنوان یکی از اولین جایگاههای اقتصادی اروپایی مطرح می شود.
شبکه راه آهن لیون را در عرض دو ساعت به پاریس و در عرض ۵ ساعت از طریق اوروستار به لندن وصل می کند. ضمناً پایتختهای اروپایی در فاصله یک ساعتی با سفر هوایی از شهر لیون هستند.
در زمینه پژوهش، شهر لیون ۵۱۰ آزمایشگاه دولتی و خصوصی دارد و امکانات متعددی در زمینه دقیق و مشخص (پژوهش بالینی و زیست شناسی انسانی، داروشناسی، مهندسی زیست شناختی و پزشکی، تصویربرداری پزشکی، شیمی مولکولی، علوم مواد) در اختیار دارد. ده هزار پژوهشگر منطقه لیون با پیوند نزدیک با ۴ دانشگاه و حدود بیست مدرسه بزرگ این شهر هر ساله حدود یکصد هزار دانشجو را آموزش می دهند.
ضمناً لیون یک قطب بزرگ فرهنگی است و موزه های متعددی و میراث معماری قابل توجهی (دوره روم، رنسانس، قرون ۱۷ ، ۱۸ و ۱۹ ) را در خود جای داده است. و هر ساله فعالیتهای بسیاری را در زمینه موسیقی، تئاتر، اپرا، رقص، هنر معاصر و … ارائه می کند.
لیون زادگاه آشپزی نوین و آشپزهای بزرگ فرانسوی است. لیون از قرون متمادی برای آشپزی است و اسرار این آشپزی در بهترین مدارس شهر آموزش داده می شوند.

•مارسی

مرکز سومین ناحیه اقتصادی فرانسوی و اولین قطب صنعتی و خدمات جنوب فرانسه است. مارسی دارای امکانات غیر قابل انکار نظیر موقعیت ژئو استراتژیک در اروپا و مدیترانه ، کیفیت زندگی ممتاز، جمعیت جوان، پویا و خلاق و تجربه طولانی تبادلات بین المللی است. از قرون پیش، به ویژه داد و ستدهای دریایی نقش و جایگاهی اساسی برای مارسی، اولین بندر فرانسه دارد.
بدینسان مارسی به عنوان مرکز بزرگ اقتصادی پیرامون مدیترانه است.
به خاطر مجموعه بزرگ بیمارستانی که بهترین تجهیزات و احدهای پژوهشی بسیار مشهوری را دارد، امروزه مارسی در میان اولین رتبه های بهداشت و سلامت عمومی قرار دارد.
بخشهای عمده آن عبارتند از مهندسی زیست پزشکی، سرطان شناسی، ایمنی شناسی، صنعت دارو سازی و تصویر برداری پزشکی.
مارسی دومین قطب پژوهش دولتی در فرانسه در زمینه علمی است و قریب ۳۰۰۰ پژوهشگر را در آزمایشگاهها و دانشگاهها گرد هم می آورد.
آموزش عالی ۳ دانشگاه، ۳۰ دانشکده و مدرسه بزرگ را در اختیار دارد که ۹۰۰۰۰ دانشجو را تربیت می کنند.
مارسی شهر تعدد فرهنگی است و به سرعت تجهیزات ساختار سازی را از آن خود کرده است. با ۲۵ تئاتر، اپرا، سالن کنسرت “لودوم”، مدرسه بین المللی رقص و باله ملی ماری-کلود پیتراگالا، مارسی مانند یک مرکز فرهنگی حقیقی در فرانسه قرار می گیرد.
ورزش بیش از یک سرگرمی اوقات فراغت محسوب می شود. در مارسی بیش از ۵۰ رشته به طور منظم توسط ۲۰۰۰۰۰ فرد مجاز کار می شود. ۴۰ درصد وسعت مارسی به فضای طبیعی اختصاص داده شده است. ضمناً با ۵۷ کیلومتر ساحل دریا، مارسی محل ملاقات ممتازی برای ورزشکاران (غواصی، ورزشهای آبی) و نیز شناگرانی است که از درخشندگی استثنایی خورشید نیز برخوردار می شوند.

•مونپلیه

مونپولیه مرکز لانگ دوک-روسیون است و در میان شهرهای فرانسه رتبه هشتم را احراز می کند. این شهر در نزدیکی حوزه مدیترانه و نه چندان دور از پاریس قرار دارد (یک ساعت و ده دقیقه با هواپیما و ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه با TGV )
مونپولیه اقتصادی را بر مبنای فعالیتهای پیشرفته علمی و خدماتی پیرامون شرکتهایی چون IBM و شرکتهای معتبر دیگر مانند HORIBA ، DELL ، Palm Computing ، Cap Gemini ، Alstom ، Inforud ، Genesys یا PC soft بنیان گذاشته است. تخصصهای بسیار دیگری نیز مانند کشاورزی مناطق کرمسیری و مدیترانه یی، بهداشت ، محیط زیست، فناوری اطلاعات در این شهر گسترش یافته است.
۶۰۰۰۰ دانشجو، ۳ دانشگاه، ۵ مدرسه عالی مهندسی و دهها پژوهشکده در پویایی و کیفیت زندگی این شهر مشارکت دارند. در مونپولیه از هر چهار نفر یک نفر دانشجو است.
آگروپلیس، قطب بین المللی تحقیقات و آموزش عالی کشاورزی با بیش از ۲۰۰ واحد و آزمایشگاه ، ۳۰۰۰ پژوهشگر، مدرس – پژوشگر و تکنیسین در مونپولیه و حومه آن اتقرار دارند. ۶۰۰ دانشمند از مناطق ماورا دریای فرانسه، در ۶۰ کشور جهان پراکنده ند و با آنان همکاری می کنند. موضوع این تحقیقات گسترش اقتصدی و اجتماعی مناطق مدیترانه یی و گرمسیری است.
موزه آگروپلیس، موزه علم و جامعه، به نوبه خود موضوع کشاورزی و تغذیه را به نمایش می گذارد و به گسترش فرهنگ علمی آن می پردازد.
فرهنگ اولین جایگاه را در مونپولیه دارد. هنرهای سنتی با فناوری مدرن همراه شده اند و کنسرتها، نمایشگاهها، آفرینشهای نمایشی و جشنواره ها در تمام سال حیات فرهنگی شهر را پربارتر می سازند.

برگرفته از سایت سفارت فرانسه در تهران