روزای اول فکر کردیم در عرض یه هفته بساط اعتصابات تموم میشه (اینجا رو بخونید) و همه چیز عادی میشه ولی از پنج شنبه ۱۴ اکتبر دوباره بازی پیچید بهم…دانش آموزان هم وارد اعتصابات شدند و کار به خشونت کشید ولی خشونت مردمی ، نه خشونت پلیس مملکت! اینقدر این پلیس ها با مدارا و آروم هستند که آدم کیف می کنه.. دیروز رفتم دم اونجایی که پلیس ضد شورش وایساده بود… یه ساعت وایسادم ببینم چی کار می کنن..

هرکی از کنارشون رد میشد با آرامش نگاش میکردن… جونهای پرشور وقتی اونا رو میدیدن بهشون تیکه مینداختن و یا بلند داد میزدن بر ضد حکومت و سارکوزی ولی اینا هیچی بهشون نمی گفتن.. به زور مردم رو پراکنده نمیکردن که آقا اینجا وای نستین .. وایساده بودن یه کنار و نظاره گر جمعیت بودن… بعضی هاشون هم با مردم گپ میزدند و میخندیدن از این اوضاع.

اگر جوونی کسی به جاهای عمومی آسیب میزد عین آدم میرفتند جلو و مانع این کارش میشدن… وقتی جمعیت میومد سمتشون عقب نشینی میکردن … و خیلی چیزهای جالب و آموزنده ی دیگه..

فرانسویام عین خیالشون نیست که مملکت خوابیده.. آخه رکورداره اعتصاب در دنیا هستند…بیشترین مشکل ایجاد شده تو این اعتصابات مربوط به سیستم حمل و نقل و بنزین هست وگرنه بقیه چیزا عادیه. دیروز تو ایستگاه قطار آمین بودم میخواستم برم لیل… کل ایستگاه به اون بزرگی و با اون همه قطار فقط یکیش بود که مسافر میگرفت و ساعت ۱۴ میرفت لیل. البته روزهای عادی هر ساعت برای لیل قطار داره. خلاصه رفتیم نشستیم منتظر قطار ، یه پیرزن خیلی مسن که فکر کنم سربازان ناپلئون رو از نزدیک دیده بود، کنارم نشست و خیلی بانمک از این اعتصابها حرف میزد.

قطار که اومد رانندش سوسه اومد که من تو اعتصابم و نمیرم لیل!! با هزار زحمت مسافرا و مسئول کنترل  قطار راضی شد که ایندفعه رو بی خیال شه! هیچی دیگه آخر سوارمون کرد ولی با کلی ناز مارو رسوند لیل طوری که  مسیره ۱ ساعته رو ۳ ساعت طول داد… بین راه الکی وایمیستاد!!

این هم خبر بی بی سی هست در مورد اخبار اعتصابات فرانسه :

گسترده تر شدن تظاهرات علیه مقررات جدید بازنشستگی در فرانسه، این کشور را عملا فلج کرده است.

پیوستن کارگران صنعت نفت به تظاهرکنندگان، سبب شده بیش از هزار پمپ بنزین بدون سوخت بمانند.

رانندگان کامیون ها هم در همدستی با کارگران، در جاده ها با سرعت کمتر از معمول حرکت می کنند و با مسدود کردن راه ها رساندن سوخت به پمپ بنزین ها را غیرممکن کرده اند.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه یک کمیته بحران متشکل از وزیران ارشد کابینه تشکیل داده تا تدابیر اضطراری برای مقابله با کمبود سوخت اتخاذ کنند.

مقامات هوانوردی فرانسه به دلیل مختل شدن امور، دستور لغو دست کم یک سوم پروازهای فردا ۱۹ اکتبر، را داده اند.

نخست وزیر فرانسه قول داده است برای عرضه سوخت، حداکثر تلاش را بکند.

کریستین فریزر، خبرنگار بی بی سی در پاریس می گوید از شواهد امر چنین بر می آید که وضعیت ساعت به ساعت وخیم تر می شود.

خبرنگار بی بی سی می افزاید علاوه بر بحران کمبود سوخت، عامل دیگری که از نزدیک تحت نظر قرار دارد، موضوع تظاهرات دانشجویان است.

پلیس ضد شورش برای متفرق کردن جوانانی که در حومه پاریس یک اتومبیل را آتش زده و به ایستگاه های پلیس حمله کرده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرده است.

علاوه بر پاریس، در چند شهر دیگر فرانسه نیز تظاهراتی صورت گرفته و چندین مورد درگیری تظاهرکنندگان با ماموران پلیس گزارش شده است.

کریستین فریزر می گوید با توجه به مشکلات مالی فرانسه و نیاز مبرم به فعالیت بازارها، چند روز آینده می تواند برای نیکولا سارکوزی، سرنوشت سازترین روزها در دوره ریاست جمهوری اش باشد.

در اثر تغییراتی که به منظور صرفه جویی در هزینه های دولت فرانسه در نظر گرفته شده است، حداقل سن بازنشستگی از ۶۰ سالگی به ۶۲ سالگی افزایش می یابد.

حد اقل سن بازنشستگی برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی نیز از ۶۵ سالگی به ۶۷ سالگی افزایش خواهد یافت.