سوال : امین جان سلام . تشکر از زحمتی که می کشی … امین ، من کل مطالب را خواندم . حالا یکی دو تا سوال و ابهام برایم پیش آمده …

۱- من با بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران تماس گرفتم و پرسیدم : اگر از یک موسسه ی معتبر آموزش زبان ، پذیرش بگیرم آیا به من ویزای دانشجویی می دهید؟ گفتند نه ! به هیچ عنوان نه . در حالی که شما یک موسسه را در لیون معرفی کرده بودید و گفته بودید با اخذ پذیرش از آنجا ، می توان ویزا گرفت . اگر ممکن است این مسئله را روشن کنید .

۲- شما فرموده بودید که اگر برای مستر یا دکترا بخواهید اقدام کنید ، نیاز به مدرک زبان نیست . من از رشته های فنی و پزشکی اطلاعی ندارم ولی می دانم که برای اخذ پذیرش در رشته های انسانی ، داشتن مدرک زبان ( آن هم یا DALF و یا TCF سطح ۵ )ضروری است . من به سایت دو دانشگاه ، یکی روبرت شومان در استراسبورگ و دیگری پاریس ۱ رجوع کردم که هر دوتای آنها از دانشجویان می خواستند همراه مدرک لیسانس ، ریز نمرات و … مدرک زبان را هم ارسال کنند . یعنی اگر مدرک زبان نداشته باشی ، اصلآ دیگر دانشگاه برایت دعوتنامه نمی فرستد بدون دعوتنامه هم که نمی شود از سفارت درخواست ویزای دانشجویی کرد . آیا درست می گویم ؟

۳- هزینه ی زندگی در پاریس به طور سالانه چقدر است ؟ اگر من بخواهم به پاریس بیایم ، در دفترچه حساب بانکی ام حداقل چقدر باید موجودی باشد تا سفارت قبول کند به من ویزای دانشجویی بدهد ؟سوال چهارم من : نوشته بودی این موسسات زبانی که با پذیرش از آنها می توانیم ویزا بگیریم ، یکی اش در لیون است و دیگری در پاریس …. اگر ممکن است آن موسسه ای که در پاریس هست را اسمش را بنویس یا آدرس سایتش را بذار …. در ضمن ، آیا در کل فرانسه فقط همین دو آموزشگاه از چنین توانی برخوردارند ؟

یک دنیا تشکر ، نظر توسط حسین

پاسخ: سلام ، ممنون هستم از شما دوست عزیز به دلیل توجه و عنایت کامل به وبلاگ این حقیر ، جواب سوالات شما:

۱- همون طور که قبلا هم گفتم شما برای گرفتن ویزای دانشجویی‌ از سفارت فرانسه در تهران حتما باید پذیرش فوق لیسانس یا دکترا داشته باشید؛این یک شرط اصلی‌ و غیر قابل تعدیل هست.. ولی‌ مشکلی‌ که اکثر دانشجویان دارن این هست که بعد از ورود به فرانسه و با توجه به عدم آشنایی‌ کامل با زبان فرانسه مشکلات زیادی از نظر تحصیلی‌ و زندگی‌ پیدا میکنند که امکان ادامه تحصیل در ساله اول رو برای آنها سلب می‌کنه… در این جور موارد دانشجو مجبور هست که سال اول رو به خوندن زبان اختصاص بده و در دانشگاه ثبت نام نکنه.. یعنی‌ شما با استفاده از پذیرش دکترا یا فوق به فرانسه میایید و ولی‌ ساله اول به جای کلاس دانشگاه به کلاس زبان میرید… خوب پس این یک سال باید به موسسه‌ زبانی‌ برید که بتونید با اون ویزای دانشجویی‌ ۳ ماهه رو تمدید کنید.. برای اینکار برگهٔ ثبت نام در موسسه زبان رو میبرید فرمانداری و کارت اقامت یک ساله دریافت می‌کنید.. موسساتی‌ که فرمانداریها اونها رو برای تمدید کارت اقامت قبول دارن محدود هست که یکی‌ از اونها همین موسسه زبان در لیون هست.پس من جملهٔ نوشتهٔ خودم رو اینجور اصلاح می‌کنم که با پذیرش در موسسه زبان شما میتونید کارت اقامت رو بدون ثبت نام در دانشگاه تمدید کنید. اما یک راه ارزنتر هم هست اون هم اینکه که شما تا قبل از رفتن زبان خودتون رو به حد معمول برسونید و بعد به فرانسه بیایید ساله اول هم در دانشگاه ثبت نام کنید ولی‌ با مدیر گروه یا کسی‌ که به شما پذیرش داده صحبت کنید تا ساله اول به شما اجازهٔ خوندن زبان بدن. که به احتمال خیلی زیاد قبول می‌کنن در نتیجه شما با همین ثبت نام کارت اقامت رو تمدید می‌کنید. برای دورهٔ زبان هم به همون دانشگاه مراجعه می‌کنید و در کلاس های زبان شرکت می‌کنید که رایگان هست.. یعنی‌ در این یک سال فقط زبان میخونید من راه دوم رو پیشنهاد می‌کنم …

ویرایش جدید: در حال حاضر سفارت برای پذیرش زبان و بدون داشتن مدرک زبان ویزا صادر میکنه برای اطلاعات بیشتر در بالای صفحه قسمت گرفتن پذیرش از فرانسه رو بخونید.

۲-اکثر دانشگاها برای تحصیل دانشجو در مقطع فوق و دکترا به مدرک زبان نیازی ندارن.. به جز چند دانشگاه معدود که شما ذکر کردید.. من دوستان زیادی ؛ در رشته های‌ انسانی‌ میشناسم که بدون مدرک زبان پذیرش گرفتن و در حال حاضر دانشجوی‌ دکترا هستن. شما سعی‌ کنید از اینجور دانشگاها پیدا کنید که تعدادشون خیلی‌ زیاده؛ هزینهٔ زندگی‌ در پاریس ماهی‌ ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو هست که البته این رقم به خود شما که چه جوری خرج می‌کنید هم بستگی‌ داره. در هر حال اگر بورس ندرید ، تحصیل در پاریس رو به شما پیشنهاد نمیکنم چون حمل و نقل و زندگی‌ در پاریس سخت و گرون هست.برای گرفتن ویزا در ساله اول سفارت یک ودیعه‌ ۶۰۰۰ یوروی از شما می‌خواد که بعد از گرفتن ویزا و سفر به فرانسه میتونید پول رو از بانک بردارید ( بانک ملی‌ شعبهٔ پاریس )

۳- اسم موسسه زبان در پاریس رو در حال حاضر نمیدونم اگر پیدا کردم حتما در سایت قرار میدم.. و فکر می‌کنم تعداد اینجور موسسات در حد همین ۲ تا هست در هر حال باز می‌گردم اگر پیدا کردم در سایت می‌گذارم

اگر باز سوال داشتید حتما بپرسید قربانت امین