یکی از بورسهای معروف دولت فرانسه برای دانشجویان خارجی، بورس ایفل هست، این بورس بر اساس توافق دو وزارت خارجه و علوم فرانسه هر ساله به دانشجویان دارای شرایط مندرج در آن داده میشه. دانشجویان ایرانی زیادی هستند که تونستند از این بورس استفاده کنن.

برنامه بورس عالی ایفل سه زمینه تحصیلی را در بر می گیرد:

– حقوق / علوم سیاسی

– اقتصاد / مدیریت

– علوم مهندسی

برای دریافت این بورس اولویت با فارغ التحصیلان رشته مهندسی و مدیریت و نیز دارندگان مدرک کارشناسی ارشد تخصصی و دکترا است. محدودیت سنی بورس عالی ایفل برای داوطلبان مستر ۳۰ و برای دکترا۳۵ سال اعلان شده است.

مدرسه های عالی بزرگ و دانشگاهها راسا تقاضانامه داوطلبان این بورس را که از بین بهترین دانشجویان خارجی، ثبت نام کنندگان آینده یا احتمالا شاغلان به تحصیل در فرانسه، گزینش شده اند بررسی می کنند.

دانشجویان بورس ایفل علاوه بر یک مقرری ماهانه ۱۱۸۱ یورو (که این مبلغ هر ساله تغییر می یابد) مبلغی نیز بابت کمک هزینه زندگی ( مسافرت ، بیمه ، فعالیتهای فرهنگی و… ) دریافت خواهند کرد.

این بورس هزینه شهریه دانشگاه را شامل نمی شود.

آخرین مهلت برای ارسال پرونده ها عموماً اواخر ماه ژانویه است.

نتیجه اعطای این بورس اوایل ماه مارس اعلام خواهد شد.

بورسهای ایفل برای دوره دکترا : در سال ۲۰۰۵ ، وزارت امور خارجه فرانسه یک برنامه جدید برای بورسها برقرار کرده است: بورسهای ایفل برای دوره دکترا برای آموزش دانشجویان سطح عالی دوره دکترا. این برنامه برای حمایت از فعالیت پذیرش و قبول دانشجویان خارجی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فرانسوی برای جذب مسئولان و مدیران آینده در بخشهای دولتی و خصوصی غیر فرانسوی است.

این برنامه به دانشجویان کشورهای در حال پیشرفت و کشورهایی که دارای پتانسیل قوی علمی و دانشگاهی هستند امکان می دهد که در سال دوم و یا سوم دوره تز خود یک اقامت یک ساله در فرانسه داشته باشند.

این برنامه ویژه دانشجویان خارجی دوره تز با راهنمایی مشترک ( codirection) یا دکترای ترددی ( cotutelle ) است.

Egide-Programme Eiffel Doctorat

۲۸ rue de la Grance-aux-Belles

۷۵۰۱۰ Paris

Tél. : 01 40 40 59 24

Télécopie : 01 40 40 59 24

Mél. : [email protected]

برای اطلاعات بیشتر و چگونگی درخواست ثبت نام به این صفحه مراجعه کنید.