با توجه به درخواست های متعدد دوستان برای راهنمایی تحصیل در رشته های پزشکی، یک مطلب کلی و جمع و جور براتون آماده کردم، که قسمتی از اون به کمک آقای میردامادی (موسسه آرتا دانش) گردآوری شده، توجه داشته باشید که قبلا در سه پست ویژه در این زمینه توضیح داده بودم که تقاضا می کنم در صورتی که واقعا علاقه مند به این رشته هستید، این سه مطلب رو هم حتما مطالعه بفرمایید:

تحصیل برای پزشکان عمومی ، پزشکان متخصص

دوره های دکترای پزشکی ، دندانپزشکی وداروسازی در فرانسه

پزشکی در فرانسه

یادآوری چند نکته کلی و مهم:

•    کلیه دانشگاه های کشور فرانسه دولتی و تحصیلات در آنها برای دانشجویان فرانسوی و خارجی به صورت رایگان می باشد.

•    کلیه دانشگاه های فرانسه مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشند. (به سایت وزارت خانه های فوق الذکر مراجعه فرمائید.)

•    تمامی دانشجویانی که از سفارت فرانسه در تهران روادید دانشجوئی دریافت می دارند (چه با پذیرش زبان فرانسه و چه با پذیرش دانشگاهی) پس از ورود به کشور فرانسه و ثبت نام در مراکز زبان و یا دانشگاهی کارت اقامت یکساله دانشجوئی دریافت می نمایند. کارت اقامت همه ساله با ثبت نام مجدد در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی توسط اداره پلیس فرانسه تمدید می گردد.

•    در طول مدت تحصیل، دانشجویان خارجی از کلیه تسهیلات مانند بیمه کامل، بلیط نیمه بها برای خدمات عمومی (رستوران دانشگاه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما و …) مانند دانشجویان فرانسوی استفاده می نمایند.

اطلاعاتی مختصر پیرامون کنکور رزیدنسی دانشگاه های فرانسه:

باید دانست که دواطلبین خارجی یا فرانسوی تنها ۲ نوبت حق شرکت در این کنکور مشکل را دارند.

با توجه به سطح بالای علوم پزشکی و آموزش رشته های مختلف تخصص پزشکی در دانشگاه های فرانسه و بویژه نظر به جایگاه و اعتبارخاص مکتب پزشکی این کشور دردنیا و همچنین اعطاء امتیازات مختلف توسط دولت فرانسه به دانشجویان و بویژه پرداخت حقوق ماهانه به پزشک یا داروساز در حال گذراندن دوره تخصص، این کنکوراز اعتبار و معروفیت ویژه ای در بین پزشکان جوان کشورهای مختلف برخوردار می باشد و پزشکان جوان ایرانی در دو دهه اخیر موفقیت های چشم گیری با قبولی بویژه در رشته های مشکل آن را بدست آوردند.

این کنکوربزبان فرانسه برگزار می شود و شامل ۲ مرحله تستی چند جوابه و تشریحی است. لازم است داوطلبین خارجی خود را بر اساس رفرانسها و منابع پزشکی و داروسازی فرانسه برای شرکت در آن آماده سازند.  کل دوره های شاخه ی پزشکی در سه سیکل خلاصه می شود:

سیکل اول:  یک تا دو سال طول می‏کشد. برای رشته‏ های پزشکی دندانپزشکی و مامایی مشترک است. در پایان هر سال یه کنکور سراسری برگزار می‏شود. اگه دوبار در کنکور سال اول مردود شوید دیگر امکان ادامه تحصیل نیست. همین‏طور برای غیراروپایی‏ها سهمیه محدودی وجود دارد (نهایتاً هشت درصد صندلی‏های در هر دانشکده) مگر این‏که نمره آخرین دانشجوی خارجی بیش‏تر یا مساوی آخرین دانشجوی فرانسوی پذیرفته شده باشد. به عبارت دیگر، اگر در انتهای لیست قبولی‏ها باشید ممکن است در اثر این محدودیت هشت درصد نتوانید ادامه بدید.

بعد از قبولی در کنکور یا سیکل دوم:  چهار سال طول میکشد. در سه سال آخرش ماهی بین ۱۲۴ تا ۲۷۰ یورو کمک هزینه می‏گیرند. برای گذراندن این سیکل باید امتحان‏های تئوریک و نظری در زمینه‏های مختلف را قبول شوید. ۳۶ ماه کارآموزی در بخش‏های مختلف بیمارستان بروید، در طول سه سال ۳۶ کشیک بدید (هر کشیک ۲۵ یورو دریافت می‏کنید) و در سمینارهای اجباری شرکت کنید. در پایان این دوره مدرک   certificate de synthese Clinique et therapeutique  دریافت می‏کنید.

 سیکل سوم:  باید در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes شرکت کنید و اگر قبول شوید، می‏توانید یکی از ۱۱ گرایش ممکن را انتخاب کنید که یکی از آنها پزشکی عمومی است. که این انتخاب گرایش و محل آن با توجه به نمره کسب شده است. اگر وارد ۱۰ گرایش دیگر غیر از پزشکی عمومی شوید دوره‏هایش بین ۴ یا ۵ سال طول می‏کشد در نهایت مدرک (Diplome d’etude spesialisees (DES دریافت می‏کنید. ولی اگر وارد پزشکی عمومی شوید، دوره شما سه سال طول می‏کشد و به صورت گذراندن دوره‏های بیمارستانی تمام م‏وقت شامل کارآموزی‏های ۶ ماهه در زمینه‏های مختلف است. دریافتی شما در سال اول ۱۳۳۶ یورو در ماه و تا ۲۰۵۲ یورو در سال سوم بالا می‏رود. برای هر کشیک هم ۱۱۵ تا ۱۲۶ یورو به شما پرداخت می‏شود. بدین ترتیب، فارغ‏ التحصیل شدن به عنوان پزشکی عمومی در فرانسه ۹ سال زمان طول می‏کشد.

پزشکان متخصص: 

ارائه پرونده ثبت نام در دوره های فوق تخصص پزشکی (در کلیه رشته های داخلی و جراحی) جهت اخذ دانشنامه :

« Diplôme de Formation Médicale Spécialisée Approfondie »

ثبت نام در این مقطع هرساله تا قبل از ۱۵ ژانویه انجام میگیرد و دارا بودن مدرک زبان فرانسه TCF سطح ۴ یا B2 الزامی است.    در صورت پذیرفته شدن پرونده توسط کمیسیون گزینش در دانشگاه های فرانسه، پزشک متخصص از ابتدای سال تحصیلی ضمن ثبت نام در دوره فوق تخصص در دانشگاه به استخدام بیمارستانهای دانشگاهی CHU در آمده و در ازای معالجه بیماران فرانسوی حقوق ماهانه دریافت داشته و از کلیه مزایای دانشجوئی بهره مند میگردد.