سوفله پنیر پرطرفدارترین پیش غذای فرانسه هست که علاوه بر ارزش تغذیه‌ای، ظاهر فریبنده و طعم دلنشینی نیز دارد. نام این پیش غذا در دنیا به اسم فرانسوی ها شناخته میشود. سوفله های فرانسوی انواع مختلفی دارد از جمله : سوفله مرغ و قارچ، سوفله گوشت، سوفله بادنجان، سوفله پنیر، سوفله سبزیجات، سوفله ماهی و … در اینجا دستور پخت سوفله پنیر برای شما شرح داده میشود.

مواد لازم (برای ۵ نفر):

• ۶۰ گرم کره
• ۶۰ گرم آرد ساده
• ۵۰۰ میلی لیتر شیر
• ۲۰۰ گرم پنیر گرویر مرغوب، رنده شده (یا پنیر سوراخ سوراخ شده ی سوییسی)
• نمک و فلفل به مقدار کافی
• ۶ عدد تخم مرغ، زرده و سفیده جدا شده

ابتدا کره را آب کرده و به آن، آرد اضافه کنید. پس از چند دقیقه، شیر را نیز آرام‌آرام بیفزایید و بگذارید به شکل سسی غلیظ درآید. سپس نمک و فلفل را اضافه و پنیر را هم به صورت رنده‌شده اضافه کنید. از سوی دیگر، زرده تخم‌مرغ‌ها را از سفیده جدا کنید و به سایر مواد بیفزایید. سفیده را نیز با همزن آنقدر بزنید تا به شکل خامه‌ای سفت درآید و سپس به تدریج، آن را به سایر محتویات اضافه کنید. می‌توانید مایه سوفله را در ۸ قالب کوچک یا یک قالب بزرگ که قبلا ته آن را چرب کرده‌اید و در فر داغ گذاشته‌اید، بریزید تا در دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد پف‌ کند و روی آن به رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای درآید. سوفله آماده شده را بلافاصله سرو کنید.

دستور فرانسوی تهیه سوفله پنیر توسط آشپز فرانسوی در یوتیوب

این غذا به دلیل کالری فراوانی که دارد، میان‌وعده مناسبی تلقی می‌شود و بهتر است که آن را به همراه چند برش میوه فصل (مانند موز، انواع توت یا گیلاس و حتی چند برش آناناس یا کیوی) میل کنید. ضمن اینکه استفاده از مخلوط مغزها مانند پسته، بادام و فندق نیز می‌تواند این پیش‌غذا را برای شما مغذی‌تر کند. اگر چربی خون دارید، خوردن کره به شما توصیه نمی‌شود و بهتر است که از روغن کانولا یا روغن آفتابگردان برای طبخ این پیش‌غذا استفاده کنید. در ضمن، شیرتان هم باید از نوع کم چرب باشد و پنیر را نیز بهتر است از نوع کم‌چرب انتخاب کنید.
اگر پوکی استخوان دارید، سوفله به دلیل شیر فراوانی که دارد، برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب است؛ به خصوص اگر جزء افرادی باشند که شیر نمی‌خورند. البته وجود ویتامین D در تخم‌مرغ و شیر این پیش‌غذا نیز جذب کلسیم را بالاتر خواهد برد.