دوستانی که مدرک آیلتس یا تافل دارند، معطل نکنن!! سریع اقدام کنید، آخرین فرصت برای اقدام این بورس شش فوریه ۲۰۱۳ هست، مبلغ بورس ماهی ۱۶۰۰ یورو (دکترا) و ۱۱۰۰ یورو (مستر) می باشد. برنامه اراسموس موندوس در زمینه تحصیلات دانشگاهی در همه سطوح و رشته ها، دانشجویان خارجی را بورس می کند. در این برنامه چندین دانشگاه از سه کشور اروپایی یا یکدیگر همکاری می کنند. علاقمندان به این برنامه لزوما باید به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند. از سایت اراسموس موندوس در این زمینه از اینجا بازدید کنید. برای ثبت نام از اینجا اقدام کنید:

سایت کمک به دانشجویان جهت درخواست بورس اراسموس

برنامه اراسموس موندوس یک برنامه تبادل وهمکاری در حوزه آموزش عالی است.

هدف از این برنامه تحکیم همکاری ها در سطح اروپا و تحکیم پیوندها در زمینه آموزش عالی و حمایت از تحصیلات مقاطع مستر در سطوح عالی و در سطح بین المللی است که به دانشجویان و دانشگاهیان سراسر جهان فرصت می دهد تحصیلات خود را در مقطع مستر و در دانشگاه های اروپایی ادامه دهند و دانشجویان و دانشگاهیان اروپایی را به سفر به کشورهای دیگر (همه کشورهای جهان) تشویق می کند.

برنامه اراسموس موندوس شامل چهار فعالیت اصلی می شود :

فعالیت ۱– دوره های مستر اراسموس موندوس که برنامه اصلی و بنیادین برنامه اراسموس موندوس است. برنامه شامل دوره های مستر در سطح عالی است که توسط حداقل سه موسسه آموزش عالی در سه کشور مختلف اروپایی پیشنهاد شده است. این دوره ها باید حداقل در دو دانشگاه یا موسسه عالی ازسه موسسه آموزش عالی مذکور گذرانده شوند و به دریافت مدرک مضاعف (دو مدرک جداگانه یا یک مدرک مشترک) بیانجامند.

فعالیت ۲– بورسهای اراسموس مونودوس: این بورس مختص دانشجویان ممتاز دارای تحصیلات عالی است ( ۳ یا ۴ سال پس از پایان تحصیلات دبیرستانی)  که مدرک خود را از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی یکی از کشورهای جهان دریافت کرده اند.

فعالیت ۳– همکاریها:  موسسات ارائه کننده مسترهای اراسموس موندوس در چارچوب فعالیت ۱ امکان  ایجاد همکاریهایی را با مراکز آموزش عالی کشور ثالث دارند (فعالیت ۱). این همکاری ها به دانشجویان اروپایی سیکل دو و دانشگاهیانی که دوره مستر اراسموس موندوس را می گذرانند اجازه می دهد در یکی از دانشگاه های همکار در یک کشور دیگر تحصیل یا کار کنند.

فعالیت ۴– جذابیت بخشیدن به آموزش عالی در اروپا.  این برنامه از فعالیتهای تکمیلی ای که نقشی اساسی در ارائه چهره ای خوب ازآموزش عالی اروپایی دارند و موید آن هستند که دستیابی به این آموزش آسان است، حمایت می کند. این برنامه همچنین از فعالیتهایی که به مسائل اساسی بین المللی مانند به رسمیت شناختن متقابل مدارک تحصیلی کشورهای ثالث  می پردازند،  حمایت می کند.

این برنامه برای مدت پنج سال (۲۰۰۸-۲۰۰۴) طرح ریزی شده و بودجه ای بالغ بر ۲۳۰ میلیون یورو برای آن پیش بینی شده است. ۹۰% این بودجه برای بورس ها صرف خواهد شد. با توجه به نتایج اراسموس موندوس احتمال دارد کمیسیون برنامه دیگری برای پس از سال ۲۰۰۸ پیشنهاد کند.

این برنامه برای کشورهای زیر در نظر گرفته شده است:

۱-  بیست و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا ( فعالیت ۱، ۲، ۳ و ۴)

۲-  کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا / جامعه اروپایی مبادلات آزاد (ایسلند، لیختنشتاین، نروژ) ( فعالیت ۱، ۲، ۳ و ۴)

۳- کشورهای داوطلب عضویت در اتحادیه اروپا (بلغارستان، رومانی و ترکیه) به عنوان کشورهای ثالث در فعالیت ۱،  ۳ و ۴

۴- کلیه کشورهای دیگر جهان (کشورهای ثالث) ( فقط برای استفاده از فعالیت ۲، بورس ها)

مخاطبان برنامه: 

– موسسات آموزش عالی

– دانشجویانی که یک مدرک از یک مرکز آموزش عالی اخذ کرده اند.

– استادان، پژوهشگران و دانشگاهیانی که به کار آموزشی یا پژوهشی مشغولند

– کارکنانی که مستقیماً درگیر کار آموزش عالی هستند

– نهادهای دولتی یا خصوصی فعال در زمینه آموزش عالی (فقط برای فعالیت ۴، رک به توضیح فوق)

 برنامه اراسموس موندوس توسط کمیسیون اروپایی و از طریق فراخوانی که هر سال در پایگاه اینرنتی آن منتشر می شود به اطلاع عموم می رسد. داوطلبان می بایست تقاضا های خود را برای کمیسیون ارسال کنند ( فراخوان در ماه مارس  هر سال منتشر می شود). با این حال دانشجویان یا دانشگاهیانی که علاقمندند از یکی از دوره های مستر اراسموس (با یا بدون بورس) استفاده کنند می توانند تقاضای خود را مستقیما به کنسورسیوم ارائه دهنده دوره ارسال کنند.(مهلت ارسال این قبیل تقاضاها بستگی به دوره دارد).

فهرست عناوین پروژه های برگزیده بر روی پایگاه اینرنتی قرار می گیرد. دوره های مستر اراسموس موندوس طیف وسیعی از رشته های گوناگون را در بر می گیرد : کشاورزی، اقتصاد و مدیریت، علوم ارتباطات، علوم تربیتی و آموزشی، مهندس و فن آوری، جغرافیا و علوم مربوط به زمین و محیط زیست، ادبیات، زبان و متن شناسی، حقوق، ریاضیات و انفورماتیک، پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و فرهنگی.

مبلغ بورس: برای دانشجویان کشورهای ثالث که به اروپا می روند :   ۲۱۰۰۰ یورو درهر سال تحصیلی است. این بورس شامل ۱۰ بورس ماهیانه هر یک به مبلغ ۱۶۰۰ یورو به اضافه مبلغ ۵۰۰۰ یورو برای هزینه های ثبت نام، مسافرت و غیره… است.

            برای دانشگاهیان: مبلغ این بورس برای هر ترم سه ماهه به طور متوسط ۱۳۰۰۰ یورو است. این بورس شامل ۳ بورس ماهیانه به مبلغ ۴۰۰۰ یورو به اضافه ۱۰۰۰ یورو برای هزینه های سفرمی باشد.