با عرض سلام به دوستان و همراهان عزیز،

گویا در این چند وقت شنیدن خبرهای بد، به عادت روزمره تبدیل شده، خبرهایی که وضعیت علاقه مندان به تحصیل در فرانسه رو پیچیده تر میکنه! مسئله افزایش ناگهانی قیمت ارزهای خارجی، بسته شدن دفتر فرهنگی سفارت (اینجا)، افزایش هفتاد درصدی رد شدن ویزاهای دانشجویی (اینجا)، تغییر قوانین دانشجویان خارجی در فرانسه (اینجا) و … باعث سردرگمی بسیاری از دوستان از جمله خودم شده!

والله اینجوری که بوش میاد این قصه سر دراز داره و معلوم نیست کی تموم میشه! امیدوارم بدتر از این نشه! در این نوشته میخواستم توجه شما رو به چند نکته ی جدید و مهم جلب کنم:

۱- در سالهای گذشته دانشجویان خارجی ساکن فرانسه بابت تمدید کارت اقامت در هر سال هیچ مبلغی پرداخت نمیکردند و فقط در سال اول مبلغ ۵۵ یورو بابت صدور کارت اقامت دانشجویی پرداخت میکردن، از سال ۲۰۰۸ دولت فرانسه دانشجویان رو مجبور کرد هر سال برای تمدید کارت، علاوه بر ۵۵ یوروی ابتدایی ۳۰ یورو سالیانه بپردازن! از سال ۲۰۱۲ قوانین بکلی تغییر کرده و به صورت ناهمگونی افزایش پیدا کرده! مبلغ ۵۵ یوروی ابتدایی به ۱۱۰ یورو و ۳۰ یوروی سالیانه به ۲۰۰ تا ۳۸۵ یورو (بسته به نوع رشته و شهر) تغییر یافته که در واقع نوعی فاجعه هست (جزئیات این قانون) فرانسه هم از دانشجو مظلوم تر گیر نیاورده!! (آخرین خبر اینکه این قانون بنا به خواست سنا هنوز عملی نشده)

۲- مبلغ ۶۰۰۰ یورو ضمانت بانکی برای درخواست ویزا در سفارت فرانسه به ۷۵۰۰ یورو افزایش یافته! همینطور دانشجویان ساکن فرانسه باید مبلغ بیشتری جهت ضمانت بانکی به فرمانداری (Prefecture) نشون بدن (اینجا رو بخونید، قانون اول)

۳- کسانی که در خارج از کشور گذرنامه جدید دریافت می کنند بایستی در اولین مراجعه به ایران به هر یک از ادارات گذرنامه و یا ادارات پلیس + ۱۰ رفته و با پرداخت مبلغ جزئی مهر خروج درخواست کنند، که البته این مهر متفاوت از مهر “معافی از پرداخت عوارض خروج” می باشد تا در هنگام خروج مجدد از ایران مشکل پیدا نکنند.