اگر یادتون باشه، چند ماه پیش مطلبی نوشتم در مورد قانون جدید دولت فرانسه برای دانشجویان خارجی، که اونها رو مجبور می کنه بعد از تموم شدن تحصیل بلافاصله خاک فرانسه رو ترک کنند و حق اقامت کاری حتی با داشتن قرارداد نامحدود CDI رو ندارند!

آقای سارکوزی با تایید این قانون صدای خیلی از سندیکاهای دانشجویی رو در آورد ولی خیلی مقاومت کرد، البته نتونست اجرایی کنه، با اینحال خیلی از فرمانداری ها به صورت خودسر این قانون رو اجرا می کردند، سر و صداها خوابید تا نزدیک انتخابات فرانسه، این بار آقای اولاند نامزد سوسیالیست بارها وعده داد این قانون و خیلی دیگه از قوانین محدود کننده ی خارجیان رو بر میداره!

این وعده و وعید ها با اینکه خیلی در پیروزی آقای اولاند نقش داشت ولی تضمینی برای عملی کردن اونها وجود نداشت، خیلی ها گفتند سیاست فرانسه دست یک فرد نیست که با اومدنش یک شبه تغییر کنه! اما چیزی که بعد از گذشت یکماه می بینیم، عکس این قضیه رو نشون میده!

وزارت کشور دولت فرانسه به تازگی اعلام کرد این قانون لغو شده و در صورتی که دانشجوی خارجی ساکن فرانسه کار مرتبط با رشته اش پیدا کرد، اقامت کاری و قانونی دریافت خواهد کرد. از طرفی اعلام شده، از این به بعد مراحل اداری و قانونی تمدید کارت اقامت دانشجویان خارجی، به صورت ساده تر و آسانتر انجام خواهد شد (اینجا رو بخونید).

حتی اعلام شده دانشجویانی که در حال ترک خاک هستند میتونند دوباره درخواست بدن تا کارت اقامت دریافت کنند!

آقای اولاند نیومده طوفان کرده 🙂