مناظره به پایان رسیده است!

در ابتدای مناظره اولاند به صورت چشمگیری بر سارکو چیره بود، تا بحث به مهاجرت و انرژی اتمی رسید که سارکوزی قویتر صحبت کرد، در پایان مناظره ی دوساعت و ۵۰ دقیقه ای این اولاند بود که در مجموع پیروز نشان میداد.

اولین نظر سنجی سایت lemonde نشان داد اولاند با ۷۶ درصد رای از نظر مخاطبان پیروز مناظره بوده!

جنگ کلامی (یورونیوز): فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی، دو کاندیدای ریاست جمهوری فرانسه چهارشنبه شب در یک مناظرۀ تلویزیونی رودرروی هم قرار گرفتند. این مناظره که تنها مناظرۀ تلویزیونی میان دو نامزد راه یافته به دور دوم این انتخابات است، نزدیک به دو ساعت و پنجاه دقیقه طول کشید که طی آن دو کاندیدا به دفاع از برنامه های خود پرداختند.

میلیونها نفر در فرانسه این مناظره را که از دو شبکۀ اول و دوم تلویزیون فرانسه پخش شد، تماشا کردند. در این مناظره، دو کاندیدا بارها یکدیگر را به دروغگو بودن متهم کرده و برنامه های یکدیگر را به دلیل دور از واقعیت بودن غیرعملی خواندند.

فرانسوا اولاند با حمله به نیکولا سارکوزی در مورد کاهش تعداد مهاجران و مخالفت وی با رای دادن خارجیان گفت در صورتیکه رییس جمهوری فرانسه شود اجازۀ رای دادن خارجیان در انتخابات شهرداری و شوراهای شهر را به همه پرسی می گذارد.

مشکلات مربوط به منطقۀ پولی یورو یکی از مسائلی بود که بین دو نامزد مطرح شد. کاندیدای حزب سوسیالیست در این مورد گفت:“احساس می کنم که امور در حال تغییر است و حتی در مورد آلمان ها، برای آنها هم شرایط مربوط به بانک مرکزی اروپا و اوراق قرضۀ سخت تر شده است. امید تازه ای به وجود آمده و من برای هدایت این امید خود را متعهد می دانم و از فردای انتخابات ریاست جمهوری برنامۀ مذاکرات دوباره را با دیگر کشورهای اروپایی به اجرا خواهم گذاشت. به این ترتیب می توان حمایت لازم برای رشد ضروری اقتصادی در اروپا را جلب کرد و ضمن کاهش بیکاری، افزایش بدهی ها را نیز کنترل کرد.”

آقای سارکوزی نیز در پاسخ به رقیب خود با دفاع از سیاست های خود و آلمان در مخالفت با اوراق قرضه در اروپا به منظور خرید بدهی کشورهای فقیرتر مانند یونان و اسپانیا گفت:“اوراق قرضه به چه معناست؟ یعنی اینکه آلمان ها و فرانسوی ها بدهی دیگران را تامین می کنند؟ من چنین چیزی را نمی‌خواهم چرا که امکان کاستن مخارج و بدهی ها و کسری بودجۀ ما را به خودمان نمی دهد. چه کسی این بدهی ها را که به روی دوش اروپا گذاشته ضمانت می کند؟ اگر این دو کشور آلمان و فرانسه است که باید اینکار را بکند؟، من این امر را کاملا غیرمسئولانه می دانم.”

رسانه های فرانسه در نخستین واکنش به این مناظره از آن به نام “جنگ اعداد” نام می‌برند که اشاره به حملات دو کاندیدا به یکدیگر با ارائۀ آمار در زمینه هایی نظیر بیکاری، مالیات، مهاجران در این کشور و ادامۀ سیاست استفاده از انرژی اتمی دارد.

پس از این مناظره، نیکولا سارکوزی کاندیدای حزب سوسیالیست را در طول این مناظره خشن و عصبی خواند و این را جزو شخصیت فرانسوا اولاند دانست. فرانسوا اولاند نیز در سخنان کوتاهی، هدف حضور در ین مناظره را ضمن ارائۀ برنامه های خود و نشان دادن غیرعملی بودن برنامه های آقای سارکوزی، معرفی خود به هوادارانش در چهره‌ای جدید به هنگامی که باید از حقوق آنها دفاع کند، دانست.

مارتین اوبری، دبیر کل حزب سوسیالیست فرانسه پس از این مناظره گفت که کاندیدای این حزب در این مناظره نشان داد که از هم اکنون رییس جمهوری فرانسه است و خود را شایستۀ این مقام معرفی کرد. در مقابل، ناتالی کوسیسکو موریزه از آقای اولاند در طول این مناظره با عنوان فردی خودخواه و مغرور یاد کرد که بارها با خشونت کلامی به نیکلا سارکوزی حمله کرد.

نظرسنجی ها در حال حاضر حاکی از پیشی گرفتن فرانسوا اولاند نسبت به رقیب خود با ۵۴ درصد آراست. نیکولا سارکوزی در این نظرسنجی ها با دست کم ده رتبه پایین تر قرار دارد.

آماده سازی قبل از مناظره (رادیو بین المللی فرانسه): تدارکات اولین و آخرین رودروئی دو کاندیدای ریاست جمهوری، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری و نامزد دور دوم و فرانسوآ هولاند، از حزب سوسیالیست، که علیرغم تثبیت ۸۰% رأی هندگان در کاندیدای خود، سرنوشت ساز توصیف شده، در نوع خود جالب است. یک این که این دو کاندیدا با گام نهادن بر فرش سرخی که انداخته شده، از دو در جداگانه وارد لژ های ویژه خویش خواهندشد.

در محوطه ای که آن دو به بحث خواهند نشست دکورسیاه است و سه تصویر از کاخ الیزه با دو خط نورانی از یکیدگر جدا می شوند. فاصله آنها از یکدیگر بر سر میزی که در دوسوی آن خواهند نشست ، ۲٫۴۵ متر خواهد بود. زیر پایشان هواکشی قرار داده شده که از آن هوا برای خنک کردن پاهایشان بیرون می آید. دمای هوا در دو سوی میز ۲۰ درجه تنظیم شده تا کاندیداها در حین بحث عرق نکنند. دو کارگردان صحنه پس از بحثهای بسیار برگزیده شده اند چون سوسیالیست ها به حضور یکی از آنها که او را نزدیک به سارکوزی می دانند، اعتراض کرده بودند. نحوه گرفتن تصویر هم حساب شده است و کارگردانان تنها حق دارند از کاندیدائی که سخن می گوید و نه آن که می شنود، تصویر بگیرند و یا احتمالأ آن راش ها را برای آرشیو حفظ کنند.

از آنها خواسته شده نیمرخ نیکلا سارکوزی را به دلیل قوز بینی و موهای “فرانسوآ هولاند” را که در حال کم شدن است، نشان ندهند. گفتنی است که تقسیم لژ، دو خبرنگاری که گاه یک پرسش کوچک خواهند کرد و این که چه کسی آغاز می کند و چه کسی پایان میدهد، با قرعه کشی انجام گرفته است . زمانی که به آنها داده شده کاملأ برابر است. دوازده دوربین به کار مشغول خواهند بود و هشت دوربین دیگر برای جایگزینی احتمالی در صورت نقص فنی پیش بینی شده است. برای کارگردان ها و مهندسین صدا برداری نیز جایگزین پیش بینی شده تا در صورت رخ دادن رویدادی احتمالی، به این آخرین بحث و مجادله خدشه ای وارد نیاید.

و سرانجام این که تکنیکی پیش بینی شده که کاندیدا ها در جریان رویداد مهمی که ممکن است در زمان بحث رخ بدهد قرار بگیرند. که البته اهمیت این رویداد را “شورای ملی سمعی و بصری” تعیین خواهد نمود.

نتایج دور اول