همونطور که در این نوشته توضیح داده بودم، کروس Crous، سازمانی مستقل است که در تمامی شهرهای فرانسه و در کنار دانشگاهها شعبه داره و خدمات بورس، خوابگاه، رستوران و کار دانشجویی ارائه میده. تمام دانشجویانی که وارد سیستم تحصیلی در فرانسه می شوند، ناخودآگاه با این سازمان سروکار دارند.

مراکز کروس در فرانسه (برای دیدن جزئیات این تصویر را ببینید)

 Cnous کنوس نهادى است که در سال ۱۹۹۵ ایجاد شده است و هدف اصلى آن بهبود و تسهیل شرایط زندگى و کار دانشجویان است. کنوس و کروس در واقع یک مجموعه هستند و تفاوت آنها در این است که کنوس نهاد ملى است که فعالیتهاى آن از طریق کروس ها یا مراکز منطقه اى صورت مى گیرد لذا دانشجویان هر منطقه باید به کروس محل خود مراجعه نمایند. هر کروس خدمات متعددى را در زمینه پذیرش و اطلاع رسانى، مسکن، مدیریت شهرکهاى دانشگاهی، رستوران، سرویس اجتماعى، کار موقت، کار آموزشى و فعالیتهاى فرهنگى ارایه مى کند. بروشور سازمان کروس رو میتونید اینجا ببینید.

خدمات خوابگاه

مهمترین بخش کروس، خوابگاههای دانشجویی هست، که به دلیل کیفیت بالای خدمات و قیمت بسیار مناسب آن مورد استقبال دانشجویان قرار میگیرد. زمان درخواست خوابگاه برای ورودی سپتامبر هر سال، از ۱۵ ژانویه تا ۳۰ آوریل می باشد. دانشجویان ایرانی که قصد گرفتن پذیرش برای سپتامبر دارند با انجام پروسه ی ساده ای که شرح خواهم داد، نسبت به درخواست خوابگاه اقدام می کنند. شما حق انتخاب چهار خوابگاه در چهار شهر مختلف (یا در یک شهر) رو دارید. معمولا وقتی از چندین دانشگاه درخواست پذیرش میدید، چهار شهری رو که رشتش به رشته ی شما بیشتر میخوره و احتمال قبولی در اونها بیشتره، به عنوان شهرهای درخواستی خوابگاه انتخاب می کنید.

۱- ابتدا وارد سایت مربوط به درخواست خوابگاه میشید و روی قسمت

Saisir votre dossier social étudiant sans le n° INE

کلیک می کنید.

دانشجویان ایرانی که قبلا ساکن فرانسه بوده اند، گزینه

Saisir votre dossier social étudiant avec le n°INE

را انتخاب می کنند، چون قبلا در فرانسه دانشجو بوده و شماره INE دارند.

۲- در این مرحله از شما خواسته میشه برای خودتون کلمه عبور انتخاب کنید که دوبار اون رو وارد می کنید.

۳- در صفحه ی سوم گزینه ی Vous êtes scolarisé à l’étranger را انتخاب می کنید و بر روی Envoyer کلیک می کنید. (چون شما قبلا در فرانسه تحصیل نکردید)

۴- در اینجا کشور اصلی خودتون رو وارد کرده و در پایین Autre situation رو انتخاب میکند.

۵- در صفحه ی پنج نقشه فرانسه و شهرهای اصلی که در اونها کروس دایر هست، نشون داده میشه، گاهی اوقات شهری که میخواهید انتخاب کنید در این نقشه وجود نداره، دلیلش این هست که به دلیل کوچکی، کروس اون شهر زیرمجموعه ی کروس مرکز استان هست. در نتیجه شما مرکز استان رو انتخاب کنید، در مراحل بعد می توانید شهر مورد نظر رو پیدا کنید.

بنابراین شهر رو انتخاب کرده و وارد صفحه ی بعد می شوید. در قسمت Type de demande روی گزینه ی تیک بزنید (چون فرانسوی نیستید، بورس به شما تعلق نمیگیره، پس روی بورس تیک نزنید) در قسمت پایین مقطع تحصیلی خود رو انتخاب می کنید و در آخر بر روی Envoyer کلیک می کنید.

در مرحله بعد لیست تمامی دانشکده ها و مراکز دانشگاهی واقع در اون استان نشون داده میشه، که با انتخاب یکی وارد صفحه ی بعد میشید. در این صفحه لیست خوابگاههای نزدیک اون دانشکده آورده میشه، همراه قیمت و عکس اونها.

توجه داشته باشید قبل از شروع این پروسه باید از طریق گوگل مپ دانشکده ی محل تحصیلتون رو پیدا کنید و با قرار دادن آدرس و اسم خوابگاههای پیشنهادی نزدیکترین خوابگاه رو انتخاب کنید. نکته ی دیگه اینکه خوابگاههای گرون و با تجهیزات رو معمولا سال اول به شما نمیدن، در نتیجه سعی کنید بیشتر خوابگاههای ارزون رو انتخاب کنید. اتاقهای T1، استدیو های یک نفری هست که متراژ بین ۱۲ تا ۲۰ متر داره و اتاق های T2 دو نفری و مخصوص متاهلین هست.

۶- خوابگاهی رو که انتخاب کردید در صفحه ی ششم به عنوان انتخاب اول شما در نظر گرفته میشه. با انتخاب گزینه ی Faire un autre voeu، شهر دوم، سوم و چهارم رو به همون ترتیب گفته شده، انتخاب می کنید و در آخر روی گزینه ی Clôturer la liste des voeux کلیک می کنید.

۷- در این صفحه در صورتی که فرزندی دارید باید تعدادشون رو ذکر کنید.

۸- در اینجا میزان درآمد شما یا مبلغ همراه شما پرسیده میشه که لازمه در قسمت REVENU BRUT GLOBAL عدد ۷۵۰۰ یورو (همون مبلغی که به سفارت جهت ویزا ارائه میدید) نوشته بشه. در قسمت Profession du chef de famille  شغل سرپرست خانواده رو انتخاب می کنید.

۹- در آخرین مرحله مشخصات شخصی خودتون رو پر می کنید. در قسمت Coordonnées bancaires de l’étudiant چیزی لازم نیست بنویسید.

دو آدرس از شما خواسته میشه، آدرس اول محل زندگی خانواده هست و آدرس دوم جایی هست که پرونده خوابگاه پست میشه، میتونید برای هر دو یک آدرس بدید. اگر کسی رو در فرانسه دارید بهتره آدرس اون شخص رو بدید، چون به پست ایران نمیشه اطمینان کرد و بعضی اوقات نامه ها به راحتی گم و گور میشه!

۱۰- در این مرحله به شما، شماره ی INE داده میشه و کد پرونده که یک نسخه از اون به آدرس ایمیل شما فرستاده میشه. در پایین این صفحه بر روی Enregistrer کلیک کنید تا اطلاعات شما ثبت و پروسه تکمیل شه.

بعد از چند هفته از طرف کروس، پرونده ای براتون ارسال میشه که لازمه با مدارک درخواستی اون رو امضا و پر کنید و سپس به آدرس داده شده پست کنید.

خدمات رستوران

در بدو ورود شما به شهر محل تحصیل و ثبت نام در دانشگاه کارت رستوران به شما داده میشه (در صورت عدم دریافت مستقیما به کروس مراجعه کنید)

شارژ کردن این کارت ها از طریق پایانه هایی که در تمامی رستوران های دانشگاهی موجوده، صورت میگیره. تنوع غذایی در این رستوران ها به نحوی هست که میتونه هر نوع ذائقه ای رو راضی کنه و البته باعث آشنا شدن با دانشجویان خارجی و پیدا کردن دوستان جدید میشه.