چند سالی هست که دولتمردان فرانسه قصد دارند قوانین مهاجرت و اقامت در فرانسه را تغییر بدهند و از این طریق جلوی هجوم بیشتر خارجیان را به این سرزمین بگیرند. در سالهالی ابتدایی ورود سارکوزی به قدرت چند تغییر کوچک و جزئی در قوانین اقامتی فرانسه صورت گرفت که با تایید مجلس سنای فرانسه شکل رسمی به خود گرفت، از جمله سخت تر شدن اقامت از طریق ازدواج، خرید خانه و … مهمترین تغییر در این سالها، عدم صدور کارت اقامت ۱۰ ساله از سال ۲۰۰۸ می باشد که این مورد کار را برای خیلی ها سخت کرده.

پراکندگی خارجیان در فرانسه (سال ۲۰۰۶)

امسال دو قانون جدید در مورد اقامت دانشجویی وضع شده که باعث اعتراض بسیاری از دانشجویان خارجی شده. کار در بعضی جاها به اعتصاب و تظاهرات دانشجویی هم رسید ولی این سارکوزی که من میشناسم، آدمیه که به حرف اعتصاب کنندگان فرانسوی گوش نمیده (اینجا رو بخونید) چه برسه به اینکه بیاد به حرف سیصد هزار تا دانشجوی خارجی عکس العمل نشون بده! حالا قانون ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا هم در فرانسه تصویب شده (اینجا) و فرانسه مجبوره کلی صرفه جویی کنه و در این صورت معلوم نیست این ریاضت رو ما خارجیها باید بکشیم یا این فرانسویهای عزیز! خلاصه به قول بچه ها گفتنی بازی پیچیده اساسی!!

مشکل اینجاست که از وقتی مرزهای اتحادیه اروپا برای تعدادی از کشورهای فقیر بلوک شرق باز شد، موج مهاجرت به فرانسه شروع شد. چون فرانسه از شرایط نسبتا بهتری (برای خارجیان) نسبت به کشورهای همسایه برخوردار هست. در نتیجه در حال حاضر در اطراف شهرهای فرانسه یا محل های باز مثل پارک ها، تعدادی زیادی کاروان (ماشین هایی که دارای امکانات کامل یه خونه هستن) دیده میشه. شامل مهاجران کشورهای بلوک شرق اروپا که برای زندگی جدید وارد فرانسه شده اند. این افراد بعضی اوقات در سطح شهر تکدی گری میکنند یا به کارهای سیاه روی میارند. پلیس هم به شدت با اونها برخورد میکنه و گروه گروه اونها رو به کشورشون اخراج میکنه.

حالا قانون های جدید چی هست؟

قانون اول : دانشجویان خارجی هر ساله برای تمدید کارت اقامت دانشجویی باید با نشون دادن گواهی بانکی از حسابشون میزان بنیه ی مالی خودشون رو نشون بدن، قبلا حداقل مبلغ قابل قبول فرمانداری برای تمدید کارت اقامت مبلغ ۴۷۰۰ یورو یا دریافت ماهیانه ۴۶۰ یورو (در ۵ ماه آخر) در حساب دانشجو بود. البته دوستانی که بورس دارن، نشون دادن گواهی بورس کفایت میکنه.

ولی امسال این مبلغ به میزان چشمگیری افزایش یافته و به عدد ۷۷۰ یورو در ماه رسیده (یا گواهی ۶۵۰۰ یورویی) که باعث اعتراضات وسیعی شده ولی خوب قانونی که در فرانسه تصویب میشه تقریبا غیر قابل تغییر هست. در این صفحه که در واقع یک اعتراض نامه هست، می تونید توضیحات کامل در مورد این وضعیت جدید رو بخونید و اگر تمایل داشتید این اعتراض رو امضا کنید.

قانون دوم : از امسال دانشجویان خارجی که تحصیلشان در فرانسه به پایان رسیده، لازمه بلافاصله فرانسه رو ترک کنند حتی اگر کار CDI (قرارداد نامحدود یا همون رسمی) پیدا کنند! در واقع دیگه اقامت دانشجویی به اقامت کاری تبدیل نمی شود! این قانون خیلی ها رو شوکه کرد و واقعا عده ی بسیاری از دوستان مجبور هستند برگردنند! (توضیحات کامل این قانون)

این مسئله هم در فرانسه سرو صدای زیادی ایجاد کرد ولی باز فرقی به حال دانشجویان نکرد چون اعلام شده از ژانویه ۲۰۱۲ لازم الاجراست! یکی از شبکه های فرانسوی اخیرا برنامه ای درباره ی همین تصمیم جدید تولید کرده و از چند دانشجوی خارجی دعوت کرده تا نظرشون رو در این مورد بیان کنن. از اینجا میتونید خلاصه ی این برنامه رو ببینید. (آخرین خبر اینکه این قانون هنوز عملی نشده)

نکته ی انتهایی: دوستان با این اوصاف هنوز قوانینی وجود داره که بشه از طریق اونها موند، بهرحال اگر فرانسه رو برای تحصیل انتخاب کردید، با این نوشته تصمیم خودتون رو عوض نکنید، چون هیچ کس از چیزی که در ادامه ی مسیرش به وجود میاد خبر نداره. در ضمن امتیازاتی که برای تحصیل خارجیان در فرانسه وجود داره به جرات میگم که در هیچ کشوری در دنیا وجود نداره!