نمیدونم چرا جدیدا همش یاد قدیما و چیزایی که زیاد قدرشو ندونستیم، میوفتم! یاد اون صحنه ها و خاطراتی که برای همه ی ما یه حس نوستالژی بسیار دوست داشتنی داره، طوری که آرزو می کنیم فقط چند ساعت به اون دوران برگردیم!

یادتونه اینجا یه مطلبی در مورد دهه شصتی ها گذاشتم، دوران زیبایی که به سرعت برامون سپری شد! از طرفی یاد چیزایی دیگه ای می افتم که اونام برام خیلی شیرین هست، مثل کوچه باغهایی که اینجادر موردش گفته بودم، کوچه های آشنایی، دوستی، زندگی، خانواده و … کوچه های بچه محل ها، همسایه ها، سینه زدن ها، زنجیر زدن ها و قیمه عاشورا خوردن ها … و کوچه های بزرگ شدن، مرد شدن وخانم شدن. روزگاری کوچه هایمان، کوچه های خاطره انگیز رنگارنگ بود. کوچه های بادبادک ها، الک دولک بازی کردن ها، توپ های زرد و قرمز و آبی، شیشه شکستن ها و فرار کردن ها … کوچه هایی که می دانستیم مال ماست و برای ما است. میدانستیم که همه را می شناسیم و همه ما را …

اون دورانی که ایران بودم برای اینکه از این عوالم خارج نشم گهگاهی از این رمان های ایرانی میخوندم مثل بامداد خمار، گندم، … از اینجور داستانا! البته بعضی دوستان مسخرم میکردن که اینا چیه میخونی! ولی تنها راهی بود که میشد باهاش یاد اون زمانها رو نگه داشت!

یادم میاد چقدر دنبال موسیقی متن سریال پدر سالار گشتم تا بالاخره کل سریالشو یه جا پیدا کردم (اینجا) سریالی که منو میبرد به عالم حض! با اون صدای سنتور بی مانندش! کوچه های باریک محله امام زاده یحیی ، حیاطهای بزرگ با حوض پر از ماهی قرمز ، اتاق های تو در تو با پنجره های مشبک رنگی، همه ی خانواده کنار هم!

و حالا صدای دلنواز و روحبخش ساعد باقری! نمیدونم یادتون میاد اون قدیما ماه رمضون، تو شبکه دو، قبل افطار یه برنامه ای بود با اجرای استاد ساعد باقری که در اون داستانهای گلستان رو تعریف می کردند و مناجات های قبل افطار رو میخوندن. اینقدر گشتم تو اینترنت تا بتونم یه تیکه از اون اجرا رو پیدا کنم ولی نشد. یادمه خیلی وقتا پیش اون زمانی که برای تعطیلات اومده بودم ایران یه کلیپی از تلویزیون پخش میشد در رابطه با احترام به پدر، اینقدر زیبا بود که هر دفعه میدیدم اشکمو در میاورد حسابی! با سمج بازی و حدود ۱۰ روز زنگ زدن مداوم به صد تا اداره و سازمان، بالاخره اصلشو برام با پست فرستادن 🙂 البته گفتن از بس سیریش شدی بهت میدیم وگرنه عمرا به کسی بدیم! منم گذاشتم تو سایت (اینجا) تا ملت هم استفاده کنن و به پدر مادراشون احترام بزارن.

خلاصه میگفتم برای پیدا کردن گلستان خوانی ساعد باقری، اینقدر گشتم تا بالاخره یه چیزی تو همون مایه ها پیدا کردم، گلستان سعدی با صدای استاد ساعد باقری. برای تهیه این مجموعه که یک داستان از اون رو در این پایین گذاشتم باید به این صفحه مراجعه کنید. من خودم اینترنی خریدم و همشو دانلود کردم. واقعا بی نظیر هست!

این جمله را بسیار شنیده‌ایم: «تاریخ تکرار می‌شود». نمی‌دانم چرا این روزها وقتی حکایت‌های قدیمی را می‌خوانم انگار این حکایت‌ها برایم قدیمی نیستند، انگار نه انگار این حکایت‌ها و شعرها و نکته‌های اخلاقی و اجتماعی از پس قرن‌ها به دست ما رسیده است. حکایت‌های گلستان و بوستان و مثنوی و الهی‌نامه و تاریخ بیهقی و … از بس تره و تازه و امروزی هستند که آدم از تعجب شاخ درمی‌آورد. راستی آیا تاریخ تکرار می‌شود؟ آیا تاریخ در همه‌ی کشورها یک جور تکرار می‌شود؟ نمی‌دانم، همین قدر می‌دانم که زمانه‌ی ما با زمانه‌ی سعدی و حافظ خیلی فرقی ندارد، سنداش همین حکایت باب اول گلستان که حکایت روباه بیچاره‌ای را روایت می‌کند، روباهی که خیلی امروزی است، روباهی که چون شنیده است شتر را به سخره می‌گیرند پای به فرار گذاشته است…
حکایت شانزدهم از باب اول گلستان را با صدای استاد «ساعد باقری» انارالله برهانه بشنوید و لذت ببرید و ببینید آیا حکایت روباه برایتان حکایتی آشنا نیست؟ حکایتی که هنوز تازه است، قرن‌هاست تازه است. آنجایی که طنز طنز تلخ است و بعض راه گلوی آدمی را می‌بندد اینجاست، در این حکایت استاد سخن، سعدی:


و در ادامه بر محمل نیاز، مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری و صدای ساعد باقری. اگه یادتون باشه تقریبا ده سال پیش….صداو سیما بعد از اذان ظهر یا مغرب یه برنامه کوتاه چند دقیقه ای به نام بر محمل نیاز با صدای ساعد باقری پخش میکرد…..یه قسمتی از اونو که خیلی دوست دارم براتون می نویسم:

الهی ! در مانده ام از دست خویش و به مدد فیض تو محتاجم…

الهی! هر که ام هر چه ام…اگر فریب خورده ابلیس نفسم…اگر نیستم آنکه بودم…

اما تو همانی که بودی….یا غفار و یا غفار و یا غفار….

راز پوشیده گر چه هست بسی…بر تو پوشیده نیست راز کسی

غرضی کز تو نیست پنهانی……تو برآور که هم تو میدانی

بر که نالم که دستگیر توئی….در پذیرم که در پذیر توئی….

 برای اولین بار در اینترنت این برنامه رو از شبکه آموزش ضبط و جمع کردم، امیدوارم لذت ببرید :

دانلود نماهنگ بر محمل نیاز از مناجات نامه با صدای زیبای ساعد باقری ، تماشا از یوتیوب

دانلود موسیقی زیبای بر محمل نیاز همراه متن مناجات