سلام عرض میکنم خدمت شما همراهان و دوستان عزیز، قبل از هر چیز خواهش میکنم تمام مطالب قبلی سایت به خصوص نکات مهم رو کامل مطالعه کنید. چون در واقع مطالب اساسی و اصلی که مورد نیازهست برای تحصیل در فرانسه ، در این صفحات به طور کامل بیان شده.
و چند نکته دیگر :

۱/ توصیه اکید من این هست که قبل از اومدن زبان خودتون رو به حد عالی‌ ( نه کافی‌ ) برسونید. .. اگر فکر میکنید‌ میایین اینجا و بعد ۳ یا ۴ ماه راه ‏میوفتید اشتباهی‌ بزرگ مرتکب شدید.. چون اولا شما همش سر کلاس هستید وقت زبان کار کردن ندارید.. و دیگه اینکه وقتی‌ سر کلاس میرید و هیچی‌ نمیفهمید زده میشید.

۲/ مدرک کلیه دانشگاههای‌ ایران در اینجا مورد قبول هست از آزاد گرفته تا غیر انتفاعی‌ و پیام نور…

۳/ افراد زیادی از من میپرسند که چه دانشگاهی‌ مثلا برای فلان رشته بهتره.

عزیزان شما در حال حاضر نمیتونید انتخاب داشته باشید.. اولا اینکه تمام دانشگاههای‌ فرانسه از لحاظ امکانات و کیفیت تدریس در یک سطح هستند.. دانشگاهی‌ که تو پاریس هست با دانشگاهی‌ که تو یه شهر ۱۰۰ هزار نفری هست از این لحاظ یکی‌ هستند.. و هیچ فرقی‌ باهم ندارند.. شما وقتی‌ اقدام به گرفتن پذیرش می‌کنید از ۴ یا ۵ جا درخواست میدی و از بین اینها از یکی‌ یا دوتا دانشگاه جواب مثبت میگیری ، پس عملا حق انتخاب نداری که به کدوم دانشگاه بری در نتیجه به فکر این مساله نباشید .. شما سعی‌ کنید از هر جا که درخواست میدید اسمش در لیست وزارت علوم پیدا بشه.. همین !

اینکه فلان دانشگاه تو معماری قوی هست و یا فلان دانشگاه تو حقوق ضعیفه.. به این چیزا فکر نکنید.

۴/ برای انجام مراحل پذیرش لازم است شما با زبان فرانسه آشنایی نسبی داشته باشید. در ضمن در قسمت مدارک لازم برای پذیرش مدرک زبان ضروری نیست ولی اگر داشته باشد تا حد بسیار بالایی در گرفتن پذیرش و ویزا تاثیر میگذارد.

هر کسی که از یکی از دانشگاه‌های ایران مدرک کارشناسی ارشد گرفته است می‌تواند تحصیلات خود را در مقطع دکترا در خارج از کشور ادامه بدهد. امکان گرفتن کمک هزینه در این مقطع بیشتر از کارشناسی ارشد است ولی در عین حال شخص باید توانایی تامین هزینه‌های خود را داشته باشد.

جلسه دفاع از تز دکترا (Soutenance)

مدارک لازم برای گرفتن پذیرش دکترا :

مدرک زبان فرانسه (TCF یا DELF)

داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات دانشگاهی

رزومه یا CV

مقالات علمی (ضروری نیست اما توصیه می‌شود)

انگیزه نامه یا Lettre Motivation

توصیه نامه از اساتید

زمان مناسب برای شروع اقدامات لازم :

چنانچه شما قصد دارید که در پاییز سال آینده تحصیلات خود را در خارج از کشور آغاز کنید، معمولا لازم است که مدارک مورد نیاز را تا قبل از پایان سال جاری میلادی تکمیل نموده باشید. به عنوان مثال چنانچه شما قصد دارید که در پاییز سال ۲۰۰۹ میلادی تحصیلات خود را شروع نمایید، باید مدارک مورد نیاز را تا قبل از پایان سال ۲۰۰۸ آماده کرده باشید. البته این نکته قابل ذکر است که در بیشتر دانشگاهها هرموقعی از سال برای پذیرش در مقطع دکترا ، میتوان اقدام کرد.

تعدادی از دانشجویان در زمان ارسال مدارک همچنان مشغول تحصیل هستند و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند. تقریبا تمام دانشگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در زمان شروع تحصیل (نه در زمان ارسال مدارک) یا حتی بعد از شروع تحصیل، مدرک فارغ‌التحصیلی از مقطع قبلی را ارائه نمایید. در نتیجه در زمان ارسال مدارک لازم نیست که حتما فارغ‌التحصیل شده باشید، و می‌توانید در سال آخرِ تحصیل مدارک خود را ارسال نمایید. بدیهی است که قبل از شروع تحصیل در خارج از کشور باید از دانشگاه‌ِ فعلی فارغ‌التحصیل شوید. در این جور موارد با ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل و ریزنمرات ، درخواست پذیرش میدهید.

چگونگی درخواست :

برخلاف مطلب قبلی که در مورد گرفتن پذیرش در مقطع فوق لیسانس نوشته بودم، در مقطع دکترا فقط از طریق مکاتبه با اساتید یا مدیران گروه اموزشی مربوط به رشته ی خودتون، میتوان برای گرفتن پذیرش (admission)  اقدام کرد.

در مطالب قبلی براتون شرح دادم که از طریق سایت www.cpu.fr ، سایت دانشگاهها رو از روی نقشه فرانسه پیدا کرده و با ورود به بخش formation دانشگاه، رشته موردنظرتون رو انتخاب کنید.

در سایت هر دانشگاه , اولین جایی که باید برای پیداکردن رشته خودتون واردش بشید, بخش Formation هست. از این قسمت وارد تمام رشته ها میشوید. هر بخش رو که باز میکنید در قسمت contact آدرس ایمیل منشی یا مسئول اون رشته رو برمیدارید (گاهی در کنار رشته ها اسامی استادان و ایمیل های اونها نوشته شده).

راه دیگر اینکه در هر دانشگاهی بخشی به نام école doctorant یا دانشکده دکترا وجود داره که بسته به رشته شما هرکدام سایت و صفحه اینترنتی جدایی دارد. در سایت این دانشکده ها لیست موضوعهای تز برای دکترا به همراه نام استادان ذکر شده که به راحتی میتونید با اونها به صورتی که در زیر شرح میدهم، مکاتبه کنید. برای پیدا کردن این دانشکده ها از طریق یک جستجوی ساده در سایت گوگل (نسخه فرانسوی) میتوان به ان دست پیدا کرد. مثلا سایت اکول دکترای بیولوژی در پاریس را به این صورت پیدا کنید.

تماس گرفتن با اساتید تاثیر بسزایی در بالابردن شانس شما در گرفتن پذیرش و ساپورت مالی دارد. اگر زمینه کاری استاد مورد علاقه‌ی شماست می‌توانید به استاد ایمیل بزنید. شانس گرفتن پذیرش معمولا وقتی بیشتر می‌شود که شما تجربه‌ی انجام پروژه‌ای مرتبط با زمینه کاری استاد را داشته باشید و صرف علاقمندی به پروژه همیشه کافی نیست.

در ایمیل‌هایی که به استاد‌ها می‌زنید، حتما از تجربیات کاری مرتبط خودتان بنویسید. توصیه می‌شود که اگر وقت دارید نگاهی به مقالات اخیر استاد هم بیاندازید و در ایمیل بگوید که با چه قسمت‌هایی از کار آشنا هستید. شانس گرفتن پذیرش شما بالاتر خواهد رفت در صورتی که ایده‌ای برای ادامه کار یا بهبود آن داشته باشید، یا حتی یک سوال خوب در مورد کار بپرسید. ولی در زمینه سوال کردن زیاده‌روی نکنید و سوال‌های متداول نپرسید. در غیر این صورت استاد ترجیح می‌دهد که اصلا جواب شما را ندهد. حتما رزومه و انگیزه نامه تان را به ایمیل پیوست کنید(برای تنظیم رزومه و انگیزه نامه به این بخش بروید).

نکات مهم در دادن ایمیل به اساتید:

  1. استادها در فصل پذیرش حدود روزی ۲۰ الی ۳۰ ایمیل از دانشجوها دریافت می‌کنند. در نتیجه حتی استاد‌هایی که به دنبال دانشجو هستند ترجیح می‌دهند بیشتر از یک دقیقه برای خواندن ایمیل شما وقت نگذارند. در نتیجه ایمیل را طوری بنویسید که استاد بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تجربیات شما آشنا بشود. این موضوع در مورد رزومه هم صادق است. بنابراین مطالب غیرضروری و نه چندان مرتبط را از رزومه‌ای که برای استادها می‌فرستید حذف نمایید و سعی کنید رزومه را تا آنجا که ممکن است خلاصه کنید تا بیشتر کارهای مرتبط با کار استاد و همچنین موفقیت‌های مهم شما را شامل شود.
  2. به استاد‌هایی که زمینه کاریشان هیچ ربطی به هم ندارد ایمیل نزنید! به عبارت دیگر سعی کنید که واقعا به کسانی که به کارشان علاقمندید ایمیل بزنید. استادهای یک دانشکده با هم ارتباط دارند و ممکن است متوجه بشوند که شما به همه ایمیل زده‌اید و فقط هدفتان این است که به هر قیمتی که شده است پذیرش بگیرید.
  3. ترجیحا در subject ایمیل به طور صریح به موضوع کاری استاد اشاره کنید و تنها به گفتن این که به زمینه کاری استاد علاقمندید اکتفا نکنید. برای مثال فرض کنید که استاد مورد نظر در زمینه Virtual Machine کار می‌کند:

Interested in doing research on Virtual Machines می‌تواندsubject خوبی باشد.

در حالی که Interested in your field of research یا عناوین کلی‌ای مثل این، مناسب نیست.

درصورتی که استاد پاسخ مثبت به درخواست شما داد فرمی براتون از طرف منشی اکول دکترا (دانشکده دکترا) برای شما ارسال میشه که همراه اون ، مدارک خواسته شده را در پاکت میگذارید و به دانشگاه میفرستید.

از اونجاییکه نمیشه به پست ایران برای ارسال مدارک اطمینان کرد (خودم ۳ دفعه بسته های پستیم گم شد) از پست هایی نظیر DHL یا TNT استفاده کنید (کمتر از نیم کیلو ۲۷ هزار تومان هزینه داره) که مطمئن خواهید بود پاکت شما به مقصد میرسه.

دوستان توجه کنید، برای نوشتن cv و انگیزه نامه (Lettre de Motivation) با جستجوی ساده ای در سایت google.fr میتوانید به نمونه فرم های مربوطه دست پیدا کنید. یا میتوانید برای اطمینان بیشتر این دو مورد رو به فارسی نوشته و از طریق یک دارالترجمه به فرانسه برگردانید.