اگر می‌خواهید با دنیایی جدید آشنا شوید، یادگیری زبان را شروع کنید! همه ما می‌دانیم که هر زبان زیبایی‌های خاص خودش را دارد اما بعضی از زبان‌ها در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی و شغلی نیز جایگاه شناخته‌شده‌ای دارند. با این حال هدف‌های اصلی ما از انتخاب و یادگیری یک زبان چیست؟ پاسخ شما هرچه که باشد، با یادگیری زبان فرانسه بسیاری از اهداف محقق خواهند شد.

 

بین این همه زبان، چرا فرانسه؟

زبان فرانسه با بیش از ۳۰۰ میلیون سخنور در پنج قاره و پنجاه کشور مختلف، هشتمین زبان رایج در دنیا است و پس از انگلیسی، دومین زبانی است که در سطح جهانی آموزش داده می‌شود و اطلاعات بین‌المللی را پوشش می‌دهد. طبق آمار سازمان ملی زبان فرانسه، سومین زبان مورد استفاده در کسب و کارها نیز فرانسه است.

در این میان، زبان‌آموزان می‌توانند از دوره‌های زبان در فرانسه استفاده کنند. زندگی در فرانسه و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور تاثیر بسزایی بر سرعت یادگیری زبان فرانسه خواهد داشت.

اما جدا از جنبه‌های شخصی، یادگیری زبان در فرانسه مزیت‌های دیگری نیز دارد. برگزاری دوره‌های زبان در فرانسه به زبان‌آموزان این امکان را می‌دهد تا با دریافت ویزای تحصیلی خود، اقامت و تحصیل در این کشور را نیز تجربه کنند. علاوه بر این زبان‌آموزانی که از طریق اخذ پذیرش دوره‌های زبان در فرانسه موفق به دریافت ویزای تحصیلی خود شده‌اند، می‌توانند در این کشور به کار دانشجویی مشغول شوند و هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

برخی از مراکز آموزش زبان در فرانسه، آزمون‌های زبان فرانسه را نیز برگزار می‌کنند و زبان‌آموزان می‌توانند مدرک زبان خود را از این مراکز دریافت کنند. همچنین زبان‌آموزان می‌توانند با توجه به اهداف خود در دوره‌های زبان دانشگاهی، مراکز خصوصی زبان و یا شعب «Alliance française»  شرکت کنند.

در این مقاله و مقاله‌های بعد با انواع دوره‌های زبان در فرانسه، آزمون‌ها، مدارک و مراکز آموزش زبان در فرانسه آشنا خواهیم شد.

انواع دوره‌های زبان در فرانسه

  • زبان فرانسه عمومی: در این دوره زبان‌آموزان یاد می‌گیرند که در زندگی روزمره چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • زبان فرانسه تخصصی: زبان‌آموزان می‌توانند در این دوره، زبان فرانسه را در زمینه‌های تخصصی (حقوقی، اداری، پزشکی، گردشگری، علمی و…) بیاموزند.
  • دوره آمادگی برای تحصیلات تکمیلی: اگر زبان‌آموزان قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های فرانسه را داشته باشند باید در این دوره زبانی شرکت کنند.
  • دوره‌ عملی: این دوره آموزش زبان فرانسه با بسیاری از فعالیت‌های زبانی، فرهنگی، هنری، ورزشی و … همراه است.
  • دوره آماده‌سازی برای شرکت در آزمون‌های زبان فرانسه: در این دوره زبان‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های زبان فرانسه آماده می‌شوند.
  • دوره اختصاصی: زبان‌آموزان در این دوره با توجه به تمایلات و نیازهای خود، موضوع کلاس‌های آموزش زبان را تعیین می‌کنند.
  • دوره مخصوص رده‌های سنی پایین: این دوره آموزش زبان فرانسه مختص کودکان ۶ تا ۱۱ سال و نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال است.
  • دوره کلاسی: این دوره آموزش زبان برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه برنامه‌ریزی شده است تا با کمک معلم خود، زبان فرانسه را در غالب فعالیت‌های کلاسی بیاموزند.

در مقاله بعد آزمون‌های زبان فرانسه را بررسی خواهیم کرد.