سیستم دانشگاهی فرانسه لیسانس (سه سال)، مستر master (دو سال)، دکترا (سه تا چهار سال) است. دورهٔ ‌لیسانس را مثل ایران باید واحد گذراند و امتحان داد. تعداد کمی از شاخه‌هاهم هستند که دانشجو باید پایان‌نامه‌ای در آخر سال تحویل دهد. مستر به دو دوره مستر یک و مستر دو (هر کدام یکسال) تقسیم می‌شود. مسترها ترکیبی از امتحان و پایان‌نامه هستند. دانشجویان دورهٔ‌دکترا اما از شر امتحان راحت هستند. فقط باید یک تز نوشت و به طور شفاهی از آن دفاع کرد. سمینارهایی هم برای بالا بردن سطح علمی دانشجویان دکترا برگزار می‌شود که معمولا شرکت در آنها اجباری است اما خیلی‌ها شرکت نمی‌کنند و اتفاقی هم نمی‌افتد.

واما اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به فرانسه بیایید باید زبان فرانسه را خوب یاد بگیرید. در فرانسه تا جایی که من می‌دانم دانشگاه انگلیسی زبان وجود ندارد و در ضمن وضع انگلیسی فرانسویها به شدت خراب است.

– اگر دیپلم دارید و می‌خواهید برای لیسانس خواندن بیایید، من دقیقاً نمی‌دانم چه کاری باید انجام دهید!‌ چون من تقریبا کسی را نمی‌شناسم که برای لیسانس خواندن آمده باشد. احتمالا برای ثبت نام باید از روی اینترنت با مسئولان دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید.

– اگر لیسانس دارید باید روی اینترنت (سایت www.cpu.fr ) دنبال دانشگاهی بگردید که شاخهٔ تحصیلی شما در آن تدریس می‌شود. بعد از ارسال مدرک دیپلم، ‌لیسانس و ریزنمراتتان فرم پیش ثبت نام را دریافت می‌کنید. بسته به معیارهای دانشگاه فرانسوی و نیز اوضاع نمراتتان، ممکن است شما را در مستر یک یا مستر دو ثبت‌نام کنند. بهتر است یک یا چند موضوع برای پایان‌نامه نویسی در ذهن داشته باشید. اگر مستر یک ثبت نام شدید،‌ باید بعد از شروع کلاسها استاد راهنمایی پیدا کنید که مسئولیت راهنمایی پایان‌نامهٔ شما را بر عهده بگیرد. اما برای ثبت نام در مستر دو در همان مراحل اینترنتی باید موضوع پایان‌نامه‌تان را کوتاه شرح دهید و با استادی که در آن زمینه تخصص دارد به عنوان استاد راهنما به توافق برسید.

– اگر فوق‌لیسانس دارید کارتان به مراتب آسانتر است. باید روی اینترنت استاد راهنمایی متناسب با موضوع تزتان پیدا کنید. اگر نمی‌توانید کسی را پیدا کنید با مدیر گروه دانشکده‌ای که شاخهٔ‌ شما در آن تدریس می‌شود تماس بگیرید و موضوع تزتان را کوتاه شرح دهید. ممکن است او بتواند کسی را به شما معرفی کند. بعد از اینکه با استاد به توافق رسیدید با منشی دانشکده تماس می‌گیرید و مدارک لازم را برایش می‌فرستید.

فرم ثبت نام که آمد باید بروید سفارت فرانسه و هفتاد خوان رستم را برای کسب ویزا پشت سر بگذارید. اینکه به غیر از فرم ثبت نام چه چیزهای دیگری برای دریافت ویزا لازم است را می‌توانید از سفارت فرانسه بپرسید.