برای خرید خودرو در فرانسه از طرق مختلفی میشه اقدام کرد، از طریق گاراژها که بیشتر خودروهای دست دوم میفروشن، نمایندگان رسمی فروش خودرو و سایت های اینترنتی.

اول اینکه در صورتی که پارکینگ ندارید و ماشین باز هستید، ماشین نو نخرید چون چند عیب دارد، در صورت تصادف کلی از قیمتش میوفته، نگهداریش سخت تره و دیگه اینکه هزینه ی بیمه ی ماشین صفر خیلی بالاتر از دست دوم هست. ولی خوبی که داره اینه که از اول دست خودتون بوده و میدونید چه بلاهایی سرش آوردید!

در صورتی که از داشتن یک دوست ماشین شناس یا با تجربه محروم هستید، به هیچ عنوان از اینترنت خرید نکنید چون به احتمال زیاد کلاه سرتون میره، قابل توجه خانمها که این مشکل بیشتر براشون پیش میاد. در این صورت برای خرید، فقط به گاراژها یا به نمایندگان رسمی(علاوه بر خودروی صفر، خودروهای اکازیون هم دارند) مراجعه کنید، خوبیش اینه که میدونید از کجا خریدید و دیگه اینکه گارانتی قابل تمدید داره.

توصیه بعدیم این هست که بهتره ماشین بنزینی نخرید چون شدید هزینه هاتون رو بالا میبره، ماشین گازولی بخرید که هم سوختش ارزون تره(برای هر لیتر حدود سی سانتیم ارزون تره) هم مصرفش پایین تره. البته ماشین گازولی گرونتر از ماشین بنزینی هست.

نکته دیگه اینکه حتی المقدرو ماشین گازسوز بخرید(مثل خودم) به چند دلیل، اول اینکه گاز، لیتری هشتاد سانتیم از بنزین ارزونتره(حدودا)، دیگه چون گازش مایع هست هر باکش برای ششصد تا هفتصد کیلومتر کافیه(من برای ماشینم هر پونصد کیلومتر ۲۵ یورو سوخت میزنم)، مهمتر از همه بیمش ارزونتر و به نام زدن ماشین مجانی میشه(معمولا برای ماشین با سوخت معمولی حداقل ۲۰۰ یورو باید هزینه ی به نام زدن داد) جایگاهش هم به وفور یافت میشه و پشه هم توش پر نمیزنه، از بس این فرانسویا جون دوستن، آخه میگن ماشین گازسوز خطرناکه، ممکنه بترکه!

تو جایگاهاش که میرم یاد جایگاههای سوخت ایران میوفتم که روحیه ی آدمو خراب میکنه، اون موقع ها با خودم میگفتم اینا عجب آدمای علافی هستن  که میرن تو این صف چند کیلومتری منتظر دو لیتر گاز میشن!

به هرحال ماشین گاز سوز بهتره، ولی بدیش اینه که همه جور ماشینی گاز سوز نیست و کمی انتخاب رو سخت میکنه ولی باز میارزه، تو فرانسه به این ماشینا میگن GPL سعی کنید ماشینی بخرید که از کارخونه گازسوز بوده.

پلاک های جدید فرانسوی بر اساس région

نکته آخر، به صرف اینکه یه ماشین ارزون هست، نخریدش، چون ممکنه ظاهرش خوب باشه ولی بعد از چند ماه به یه خرج هایی میوفته که از قیمت خود ماشین بالاتر میزنه! در نتیجه مجبورید ماشین رو ول کنید وسط خیابون! اتفاقی که زیاد تو فرانسه میوفته!

برای مثال من خودم یه ماشین خریدم که تا چند ماه مثل ساعت کار میکرد، بعد از یه مدت که هوا گرم شد، دیدم هی داغ میکنه و رادیاتورش جوش میاره، بعد فهمیدم پروانش کار نمیکنه، رفتم پیش چنتا تعمیرکار گفتن مشکل سیستم برقی ماشینه، هزینش بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو میشه!! حالا ماشین رو چند خریده بودم!؟ ۲۰۰۰ یورو!! مجبور شدم زیر قیمت ماشین رو بفروشم! در نتیجه اگر کمی صبر داشته باشید و کمی پول بیشتری بدید میتونید ماشینی بگیرید که تا چند سال بدون هیچ هزینه ای براتون کار کنه!

همیشه در موقع خرید به چند چیز مهم توجه کنید:

یک- کارکرد ماشین از ۱۲۰ هزار تا کمتر باشه

دو- فروشندش عرب نباشه حتی المقدور!! این خیلی مهمه ها!

سه- برگه ی کنترل تکنیک ماشین(معاینه فنی) رو چک کنید تا اگر ایرادی داشته به فروشنده بگویید، تاریخش هم باید حتما زیر شش ماه باشه چون در غیر اینصورت کارت ماشین رو به نامتون نمی کنن!

چهار- از فروشنده میزان مصرف سوخت ماشین، هزینه ی تعویض روغن و لنتها و هزینه ی بیمه ی ماشین رو بپرسید که اگر بالا بود بی خیال شید.

پنج- تمام فاکتورهای قبلی ماشین (لوازم خریداری شده) را از فروشنده بگیرید.

شش- از فروشنده زمان تعویض روغن، لنتها، لاستیک ها و دیگر ضروریات ماشین رو بپرسید.

هفت- سعی کنید ماشین دست اول بخرید(یعنی از اول دست یه نفر بوده)

هشت- یکی از مهمترین لوازم ماشین courroie de distribution هست و باید حتما چک کنید که اخیرا تعویض شده باشه یا حداقل تا چند سال آینده نیاز به تعویض نداشته باشه.

برای خرید اینترنتی ماشین، بهترین و معروفترین پایگاه اینترنتی، سایت leboncoin است که حتما قبل از هر خریدی اون رو بررسی کنید.

در این سایت با انتخاب استان محل زندگی خود تمام آگهی های محلی رو میتونید پیدا کنید، فروشنده مشخصات خودرو و شماره ی تماس خودش رو گذاشته تا بتونید به راحتی قرار گذاشته و ماشین رو ببینید. خوبی این سایت اینه که برای آگهی هیچ هزینه ای دریافت نمیشه و افراد به راحتی میتونن با هم ارتباط برقرار کنن.
اگه دیدین که قیمت یه ماشینی به صورت خیلی عجیب پایین هست، نگین ای ول یافتم!! چون به احتمال زیاد یه ریگی تو کفشش هست! البته خیلی کم پیش میاد کسی ماشینش رو زیر قیمت بده ولی در اکثر موارد قیمت عجیب غریب همیشه یه جاش میلنگه! تعداد زیادی از این آفریقایی تبار ها که لهجشون از پشت تلفن داد میزنه از این راه سر ملت کلاه میزارن! یه آگهی میدن کلی زیر قیمت، بعدش قبل دیدن ماشین میگن پول رو بریزین به حسابشون از طریق وسترن یونیون یا جاهای دیگه، خلاصه حواستون باشه به این جماعت زِرِنگ!
وقتی خواستید یه ماشین رو ببینید، باید پولشم نقد با خودتون سر قرار ببرید، چون ممکنه که طرف با چندین نفر پشت سر هم قرار گذاشته باشه و هرکی دست به نقد تر باشه، ماشین رو برداره! چک و انتقال وجه هم معمولا قبول نمی کنن! پس اگر از ماشینی خوشتون اومد حتما با پول برید سر قرار! خریدش هم خیلی سادس! ایران که نیس کلی دنگ و فنگ داشته باشه! یه سه برگی هست که همیشه فروشنده داره(از پرفکتور قابل تهیه هست)مشخصات رو پر می کنید، یه نسخه دست شما میده دو نسخش هم دست خودش میمونه!
همیشه سر قیمت میشه چونه زد، گاهی تا ۱۰۰۰ یورو هم میشه تخفیف گرفت!! پس چونه بزنید در حد المپیک! البته اون فروشنده هایی که پایه ی چونه زدن هستن و میدونن قیمتی که نوشتن خیلی چرته(!!) زیر آگهی مینویسن prix à débattre
بعضی ها هم ماشینشون رو تاق میزنن، اینا زیر آگهیشون می نویسن echange ، که در مواردی هم میشه از این طریق بز خری کرد، البته باید وارد هم باشید چون در غیر این صورت بزه رو شما صاحاب میشی! تا ماشین رو خریدین باید برای دو تا موردش اقدام کنید، یکی بیمه و دیگه کارت ماشین.
راستی تا یادم نرفته اینو بگم که این سایت غیر از ماشین پر از آگهی های جور واجوره، از همه چیز، دست دوم و نو، حتی کار هم میشه از توش پیدا کرد.

کارت ماشین
همونطور که گفتم بعد از خرید ماشین و پر کردن اون قرارداد سه برگه ای، فروشنده کارت ماشین رو که بهش میگن carte grise به شما میده و البته روش یه خطی میکشه که یعنی باطل شده. شما با مدارک زیر میرین پرفکتور محل زندگیتون و درخواست کارت ماشین به نام خودتون میکنید:
– کارت قبلی ماشین
– برگه ی قرارداد فروش ماشین(یه نسخه ای که دست شماست)
– فرم مخصوص یه صفحه ای که تو پرفکتور هست و همونجا پر میکنید(آدرس و مشخصات شما و ماشین)
– گواهی نشانی منزل یا همون attestation de domicile
– کارت اقامت یا پاسپورت
– برگ کنترل تکنیک ماشین(معاینه فنی)
مدارک رو میگیرن و بعد یه پولی پرداخت می کنید که بستگی به ماشین داره از ۲ یورو(ماشین گازسوز) تا ۳۰۰ یورو. در پایان یه برگه میدن که تا وقتی کارت ماشین به آدرس شما بیاد، معتبره. اگر پلاک ماشینی که خریدین قدیمی باشه با همون برگه میرید یه گاراژ و پلاک جدید رو در عرض جیک ثانیه میسازن و پرچ می کنن رو ماشینتون(حدود ۳۰ یورو)
بعد از خرید ماشین همیشه یکماه برای مراجعه به پرفکتور و درخواست کارت وقت دارید.

بیمه خودرو

در فرانسه غیر از هزینه ی خرید خودرو، سوخت، تعویض روغن و لنتها و کارت ماشین، یه پول بیمه هم باید بدید که خفن ترین قسمتشه! چون باید حداقل ماهی ۳۰ یورو پول بیمه بدین. به محض خرید ماشین باید برای بیمه کردنش اقدام کنید، در نتیجه تا بیمه نکردین بهتره رانندگی نکنید. برای بیمه کردن سابقه ی قبلی راننده در ارزون تر شدن اون موثر هست. برای همین دوستان ایرانی سعی کنید اگر در ایران سابقه ی بیمه دارید، گواهی از شرکت بیمه ای تان بگیرید و بدید برای ترجمه. با ارائه ی این سابقه تخفیف قابل ملاحظه ای دریافت می کنید.

اینجا معمولا بیمه به سه حالت هست. حالت اول به نام  tous risques هست که در واقع کامل ترین بیمه هست و شامل ثالث، بدنه، دزدی، حوادث، bris de glace یا همون شکستن شیشه(اینجا شیشه ماشین گرونه) و assistance zéro kilometre(اگر ماشین هرجای فرانسه خراب شه و راه نره، مجانی تا تعمیرگاه برده میشه) هستش. این نوع بیمه بسته به سابقه ی بیمه ی شما و نوع ماشین از ماهی ۵۰ یورو به بالا هست.

نوع دوم بیمه حد وسط هست که شامل بدنه، حوادث و بعضی چیزا نمیشه و از ۳۰ یورو به بالاست. حالت آخر هم فقط شخص ثالث و bris de glace هست که ماهیانه حداقل ۲۲ یورو میشه. به نظر من حالت دوم برای یک ماشین اکازیون بهتر از همس.

برای بیمه کردن شرکت های مختلفی هست از جمله maaf ، maif ، axa هست که همشون تقریبا خدمات یکی دارن ولی قیمتاشون با هم توفیر داره. برای این کار به دفاتر هر کدوم میرید و یک devis یا برآورد قیمت میگیرید و بعد با مقایسه ی آنها بهترین رو انتخاب می کنید. البته من بیمه ی اینترنتی رو ترجیح میدم که ارزونتر و آسونتره. بیمه ی ماشین من direct assurance هست که از جاهای دیگه ارزون تره. در سایت این شرکت ها میتونید با دادن مشخصات خودتون و ماشین به راحتی قیمت بگیرید.

طرح جدید پلاک های فرانسوی بر اساس région (استان) های مختلف که در آخر هر پلاک اضافه میشه

گواهی نامه

برای گواهی نامه اگر دانشجو هستید، همون ترجمه ی فرانسوی که به تایید سفارت رسیده، کفایت می کنه، ولی همیشه باید کارت دانشجوییتون با شما همراه باشه که اگه یه موقعی پلیس خفتتون کرد، کارت دانشجویی رو بکوبین تو صورتش!

ولی راه استاندارد و بهتر اینه که گواهی نامه فرانسوی بگیرید، مخصوصا اونایی که میخوان فرانسه بمونن. خیلی پروسش آسونه، البته به شرط اینکه یک سال از ورود شما به فرانسه نگذشته باشه وگرنه باید کلی پول بدید.

باید با اصل گواهینامه ی ایرانی، ترجمش، پاسپورت، مدارک دانشجویی و چهار تا عکس برید پرفکتور و درخواست بدید. بعد از دو ماه بهتون گواهینامه ی فرانسوی میدن. علت تاخیرش اینه که مدارک میره سفارت ایران تا استعلام بشه. بدی این روش اینه که گواهی نامه ی ایرانتون رو میگیرن و دیگه بهتون نمیدن. البته ایران که رفتید میشه درخواست المثنی داد و در نتیجه دورشون زد.