دانشجویانی که برای اولین بار وارد فرانسه می شوند، مهمترین دغدغه ی ذهنیشان مشکل پیدا کردن خوابگاه یا مسکن هست. برای پیدا کردن خوابگاه، سازمانی در هر دانشگاه وجود دارد به نام کروس Crous که به دانشجویان خوابگاه اجاره میدهد.

کروس مسئول بورس و رستوران های دانشگاه نیز می باشد. بعد از اینکه از دانشگاهی پذیرش گرفتید، از طریق پر کردن فرم های مخصوص موجود در سایت کروس همان شهر، درخواست خوابگاه میدهید. البته زمان استاندارد این درخواست از ژانویه هست تا آخر آوریل ولی  در این دوره ی زمانی، شما هنوز نمیدونید که وارد کدوم دانشکاه میشوید، بنابراین  بعد از مشخص شدن شهر محل تحصیل  و در زمان انتظار برای ویزای دانشجویی این درخواست را به کروس می دهید.

در صورتی که کروس به شما خوابگاه بدهد، برای پرداخت اجاره بها از شما ضمانتی معادل میخواهد. مثلا اگر اقوامی در فرانسه دارید می توانید فیش حقوقی آنها را با فرم تعهد نامه ی که پر کرده اند به عنوان ضمانت خود قرار دهید. بعضی از استادان هم این کار را برای دانشجویان تز انجام می دهند.

اگر هیچ آشنایی ندارید باید معادل کل اجاره خانه یکسال تحصیلی را به صورت یکجا و یا مثلا ده عدد چک بانکی فرانسوی برای ده ماه اقامتتون بدهید(همزمان با بازکردن حساب در بانک LCL یا Post Banque درخواست دسته چک هم بدهید).

برای دوستانی که در منطقه ی Aquitaine زندگی می کنند، راه دیگری هم وجود دارد. در این روش توجه شما را به نهادی در کروس جلب می کنم که به دانشجویانی که ضمانت ندارند کمک کرده و ضمانت آنها را به عهده میگیرد. موسسه ی CLÉ Aquitaine که کار ضمانت شما را به راحتی انجام میدهد. از این صفحه می توانید درخواست بدهید.