امروز در فرانسه دوردوم انتخابات ریاست جمهوری برگزارشد. اکنون بیش از یکساعت است که درب حوزه های اخذ رای درسراسرکشور بجز پاریس و شهرهای بزرگ بسته شده و آراء درحال شمارش است. گزارش دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

آخرین شمارش آرای نشان دهنده ی پیروزی ۵۲ درصدی اولاند می باشد.

لحظه ی اعلام پیروزی اولاند راس ساعت ۲۰ یکشنبه شش می

آخرین پیام سارکوزی برای مردم فرانسه

اولین پیام رییس جمهور جدید فرانسه، فرانسوا اولاند

نتایج تا ساعت ۲ بامداد هفت می (قرمز=اولاند، آبی=سارکوزی، سفید=درحال شمارش)

برای دیدن آمار آخرین نتایج دور دوم به این صفحه مراجعه کنید

نتایج دور اول انتخابات را از اینجا ببینید

تحلیل زهرا خدایی قبل از نتیجه ی نهایی: مناظرۀ تلویزیونی سارکوزی و اولاند، دو کاندیدای چپ و راست چهارشنبه شب در مقابل چشمان ۱۷ میلیون فرانسوی منتظر برگزار شد. بعد از مقدمۀ هیجان انگیز مجریان، مناظره با این جملۀ اولاند آغاز شد که: “فرانسویها در دور اول رییس جمهور آیندۀ خود را انتخاب کردند”.
مناظره ای که قریب ۳ ساعت به درازا کشید و از قبل بسیاری بر این باور بودند که اولاند توان مقابله با استدلال های سارکوزی را نخواهد داشت، با جدالهای بی امان دو طرف مردم را به این نتیجه رساند که به رغم برتری سارکوزی در مناظره، مردم دیگر او را نمی خواهند.
جای تردیدی نیست که سارکوزی در این مناظره دست بالاتری در جدال و به زمین زدن حریف داشت، اما عدم انعکاس این مسئله در مطبوعات فرانسوی و شرایط فعلی فرانسه گویای آنست که این تواناییِ سارکوزی نیز کمکی به او در ارتقای جایگاهش در نظرسنجی ها نخواهد کرد.
تاریخ سیاسی فراموش نخواهد کرد که ششمین مناظره سنتی جمهوری پنجم این بار شکلی استثنایی داشت بدین معنا که رییس جمهور برای اولین بار در جمهوری پنجم بازندۀ دور اول انتخابات بود، اما در مناظره حریف را به زمین زد، اما با این حال نتوانست تغییری در آراء مردمی و مطبوعات و رسانه های کشورش ایجاد کند، چرا که مردم انتخاب خود را از قبل ثبت کرده بودند.
واقعیت اینست که فارغ از همۀ جنجال ها و سروصداهای زندگی شخصی سارکوزی و از سوی دیگر تبعات گزاف بحران اقتصادی، سارکوزی دیگر پایگاهی در میان مردم ندارد. از همین رو بود که ضعف اولاند در سخنوری و برنامه های ضعیفی که با آن روزهای روشنی را به مردم نوید می داد، استدلال های منطقی سارکوزی جایی برای تغییر آراء مردم باقی نگذاشت. گویی تاریخ در جمهوری پنجم دوباره تکرار می شود، میتران سوسیالیست که روزهای روشنی را به حقوق بگیران فرانسوی نوید می داد، طرفداران جناح راست ژیسکاردی را به خیانت به ارزشهای کشور متهم می کرد؛ اما تاریخ به خوبی به یاد دارد که میتران نیز تنها در سالهای اولیه ریاست جمهوری به آرمان های چپی وفادار بود و دیری نپائید که او نیز دریافت که تفکرات چپی در دنیای رو به توسعه جایگاهی ندارد.
با این حال نمی توان این واقعیت را از نظر دور داشت که در اروپای امروز، چپ و راست به رغم اندک تفاوت در آراء و شیوه های اجرایی، فی الواقع طی دهه های اخیر مفهوم خود را به معنای کلاسیک از دست داده است و بعد از ۱۷ سال زمامداری راستی ها بر فرانسه، اگر سیاستمداری چپ پا به عرصۀ سیاسی فرانسه می نهد، نباید انتظار داشت که او مجری سیاست هایی چپ گرایانه ای همچون میتران در دهۀ ۱۹۸۰ باشد.
با این حال دو رقیب که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه بار دیگر به مصاف یکدیگر می روند دارای کمی تفاوت در روش های اجرایی هستند که متعاقب مناظرۀ دو ساعت و ۵۰ دقیقه ای در شب چهارشنبه برای فرانسویها روشن تر شد. در جدول ذیل مهمترین تفاوتها و اختلافات سارکوزی و اولاند را به اختصار می خوانید:

برنامه، پروژه و سیاست ها
نیکلا سارکوزی
فرانسوا اولاند
تغییر میزان حداقل حقوق
رییس جمهور مخالف افزایش سطح حداقل حقوق است و در مقابل پیشنهاد می کند هزینه های اضافی حذف و در مقابل حقوق خالص افزایش یابد.
اولاند مخالف افزایش حداقل حقوق است و پیشنهاد می کند براساس رشد اقتصادی در نظر گرفته شود.
قانون طلایی کاهش هزینه های دولت برای جلوگیری از افزایش بدهی که طی ۳ سال دولت باید بودجه خود را متوازن کند
سارکوزی موافق اجرای قانون طلایی است. اما می گوید: با اکثریت چپ حاکم بر سنا این قانون نمی تواند به اجرا درآید.
اولاند به پایبندی به مقررات قوانین بودجه ای اروپا تأکید می کند، اما معتقد است در صورتی که در کشور سطحی از رشد اقتصادی، اشتغال وجود نداشته باشد، فرانسه نمی تواند اجرای قانون طلایی اروپا را تضمین کند.
بازنگری در قانون اجاره بها طی چند سال اخیر قوانینی برای در چهارچوب قرار دادن اجاره بها به تصویب رسیده است. بحران اقتصادی، تورم و عدم توانایی ۲ میلیون خانوار در پرداخت اجاره بها سبب شد تا این موضوع به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی نامزدها قرار گیرد.
سارکوزی مخالف دخالت دولت در مهار اجاره بها نیست و حتی ترجیح می دهد که از مدل آلمانی ها استفاده کند: یعنی بلوکه کردن اجاره بهایی که بیش از ۲۰% متوسط اجاره بها در زمان تنظیم اولیه قرارداد است.
اولاند معتقد است برای جلوگیری از افزایش میزان اجاره بها، در همان مراحل اولیه و ابتدایی تنظیم قرارداد مبلغ باید افزایش داده شود. از سویی باید نظارتهای لازم از سوی موسسات مربوطه نیز صورت گیرد.
افزایش سن بازنشستگی
سارکوزی خواهان تداوم همان قانون بازنشستگی در ۶۳ سالگی بوده و معتقد است سن بازنشستگی به طور متوسط سالیانه ۴ ماه افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۱۸ به همان ۶۲ سال خواهد رسید.
اولاند خواهان بازگشت سن بازنشستگی به ۶۰ سال است.
اصلاح سیستم آموزشی طبق آمارهای رسمی. هر ساله ۱۵۰ هزار جوان بدون اخذ دیپلم مدرسه را ترک می کنند. این در حالی است که از سال ۲۰۰۷ میزان ۶۶ هزار شغل از سیستم آموزشی کشور حذف شده است.
سارکوزی مخالف این افزایش است و معتقد است که با در نظر گرفتن شرایط بحرانی فعلی حتی نمی توان این مسئله را تصور کرد.
اولاند قول داده است که در صورت پیروزی ۶۰ هزار شغل در بخش آموزش در همۀ رشته ها ایجاد کند. این افزایش شغل به معنای افزایش تعداد کارمندان نیست بلکه با حذف و ایجاد تعادل در برخی از بخشهای دولتی محقق خواهد شد.
احیای صنعت فرانسه(در سال ۲۰۰۷ میزان تبادلات تولیدات صنعتی فرانسه رشد منفی را نشان داد)
سارکوزی اما معتقد است: ” مهم اینست که شرکتها را تشویق کنیم که در فرانسه تولید کنند یا فرانسوی باشند و یا خارجی. مهم اینست که فرانسه را به عنوان کشوری تولیدکننده به جهان معرفی کنیم.
اولاند خواهان تولید محصولات صنعتی فرانسوی در خاک فرانسه و تشویق مصرف کنندگان به خرید محصولات فرانسوی است.
مشارکت بیشتر کشورهای قدرتمند(آلمان،هلند و فنلاند) در پرداخت بدهیهای کشورهای ضعیف و بدهکار(یونان، اسپانیا و ایتالیا)
سارکوزی اوراق مشارکت و تقسیم آن بین کشورهای قدرتمند را رد می کند و معتقد است که این شیوه چارۀ کار نیست.
اولاند می گوید: بدهیهای اروپا باید با مشارکت همۀ اعضا و همچنین تدوین قوانین و تعهدات حل شود. او موضع روشنی در این زمینه ندارد اما برای بانک مرکزی اروپا نیز نقش مهمی قائل است.
بازگشت نظامیان فرانسوی به کشور( در حال حاضر ۳۶۰۰ سرباز فرانسوی در افغانستان حضور دارند)
سارکوزی سال ۲۰۱۳ را پایان مأموریت نیروهای فرانسوی اعلام کرده و می گوید پس از آن نیز بخشی از نیروهای فرانسوی برای آموزش به افغانها در خاک افغانستان باقی خواهند ماند.
اولاند می گوید در صورت پیروزی، تا پایان سال جاری حتی یک سرباز فرانسوی نیز در خاک افغانستان نخواهد بود و مشارکت فرانسه در طرح های اروپا زین پس نظامی نخواهد بود.
خروج فرانسه از سیستم فرماندهی ناتو
سارکوزی حضور فرانسه در سیستم فرماندهی ناتو را از زمینه های تقویت استقلال و جایگاه کشور می داند.
اولاند اما خواهان بازنگری در این سیستم است.
کاهش وابستگی فرانسه به برق هسته ای
سارکوزی کاهش وابستگی به برق هسته ای را به صلاح کشور نمی داند و آن را یکی از دلایل گران شدن انرژی می داند.
اولاند می گوید باید تا سال ۲۰۲۵ از میزان وابستگی فرانسه به برق هسته ای کاست. یعنی این میزان از ۷۵% به ۵۰% باید کاهش یابد.
تصویب قانون همجنسگرایان
سارکوزی مخالف تصویب قوانین مربوط به ازدواج همجنسگرایان است.
اولاند موافق تصویب این قانون است و اعلام کرده در صورت پیروزی در اولین انتخابات پارلمانی این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر وضعیت سارکوزی و اولاند در نظرسنجی ها اختلاف ۴ امتیازی را نشان می دهد. اولاند طی هفتۀ گذشته با از دست دادن ۳ امتیاز در حال حاضر ۵۲% آراء را در نظرسنجی ها دارد و در مقابل سارکوزی توانست طی ۸ روز گذشته با کسب ۳ امتیاز خود را بالا کشیده و ۴۸% آراء را در نظرسنجی ها بدست آورد . گفتنی است اعلام حمایت فرانسوا بایرو، نامزد راست میانه از اولاند نیز بر وضعیت کاندیدای سوسیالیست تغییر چندانی ایجاد نکرده است. به طوری که به نوشتۀ روزنامه نوول آبزرواتور ۳۷% از رأی دهندگان به بایرو قصد دارند به سارکوزی رأی بدهند.

آشنایی با عقاید ۵ کاندیدای اصلی ریاست جمهوری فرانسه

مناظره داغ سارکوزی و اولاند برای دور دوم