رنکینگ دانشگاه‌های فرانسه در سال ۲۰۲۰

بخش اول

    دانشگاه جیاوتُنگ شانگهای، در ابتدای هر سال میلادی بهترین دانشگاه‌های دنیا را رتبه‌بندی می‌کند. “رده‌بندی شانگهای” یکی از معتبرترین رده‌بندی‌های دانشگاهی است که طی آن جایگاه علمی ۱۰۰۰ دانشگاه در سرتاسر دنیا مشخص می‌شود.

    کشور فرانسه به مانند دو سال گذشته در جایگاه ششم این رده‌بندی قرار گرفته است و نام ۳ دانشگاه فرانسوی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می‌خورد.

    در این مقاله به معرفی دانشگاه‌های برتر فرانسه در رده‌بندی شانگهای خواهیم پرداخت.

  1. Université de Paris Sud– Saclay 

   دانشگاه «Saclay» که رتبه ۳۷ را در رده‌بندی شانگهای به خود اختصاص داده جزء دانشگاه‌های تحقیقاتی متمرکز فرانسه (Université de recherche intensive) است. انجام پژوهش‌های پایه‌ای در رشته‌های علوم ریاضی و فیزیک، این دانشگاه را به یکی از قطب‌های علمی در جهان تبدیل کرده است. دانشگاه «Saclay» در رشته‌های علوم پزشکی، حقوق و علوم ورزشی نیز پذیرای دانشجویان از سرتاسر دنیا است.

  1. Sorbonne Université

    دانشگاه  «Sorbonne»در رتبه‌ی ۴۴ رده‌بندی شاهنگهای قرار دارد. این دانشگاه از دانشکده‌های ادبیات، علوم پایه، مهندسی و پزشکی تشکیل شده است. دانشگاه  «Sorbonne»۵۳ رشته در دوره‌ی لیسانس و ۳۳ رشته در دوره‌ی مستر ارائه می‌دهد. در این دانشگاه هر ساله حدود ۱۰۰۰ مدرک دکتری به دانشجویان اعطا می‌شود.

 

  1. École Normale Supérieure

    دانشگاه «ENS» در رتبه‌ی ۷۹ رده‌بندی شانگهای جای دارد. از زمان تاسیس این دانشگاه بیشتر از دو قرن می‌گذرد. دانشمندان و اشخاص سرشناسی در زمینه‌های ادبی، علمی و اقتصادی تحصیلات خود را در این دانشگاه گذرانده‌اند. جرج پمپیدو و ماری کوری از جمله این افراد هستند. هدف دانشگاه «ENS»  نوآوری و پژوهش در سطح بین‌المللی است. این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است.

 

  1. Aix-Marseille Université 

    دانشگاه «AMU» با ۵ پردیس دانشگاهی و ۸۰۰۰۰ دانشجو بزرگترین دانشگاه جامع فرانسه است. بنیاد «A-Midex»، در چهارچوب برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های ممتاز (initiative d’excellence)، این دانشگاه‌ را به یکی از قطب‌های پژوهشی و آموزشی در جهان تبدیل کرده است. دانشگاه «AMU» با برگزاری دوره‌های بینا‌رشته‌ای و تاسیس ۱۳ موسسه آموزشی، شرایط ویژه‌ای را برای استفاده از برنامه‌های پژوهشی فراهم کرده است.

 

  1. Université Grenoble Alpes 

    دانشگاه «UGA» به واسطه‌ توان تحقیقاتی و نوآوری‌های آموزشی، نقش مهمی را در نظام آموزش عالی فرانسه ایفا می‌کند. این دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف پژوهشی خود در سطح بین‌المللی، با سازمان‌های ملی تحقیقاتی (CEA, CNRS, Inria, Inserm) همکاری ‌می‌کند.

 

  1. Université de Strasbourg 

   قدمت دانشگاه «US» به ۵ قرن می‌رسد. این دانشگاه هر سال حدود ۵۲۰۰۰ دانشجو می‌پذیرد که ۲۰% آن‌ها خارجی هستند. ۵۳۰۰ محقق در ۳۵ واحد آموزشی-پژوهشی و ۷۲ واحد تحقیقاتی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

 

  1. Université Paris Diderot – Paris 7

    دانشگاه «Paris 7» یکی از دانشگاه‌های فرانسه در ابعاد بین‌المللی است که در راستای رشد اقتصادی، شناخت علمی و نوآوری برنامه‌ریزی می‌کند. ۱۷% محصلین این دانشگاه دانشجویان خارجی هستند که با برنامه‌های تحصیلی اتخاذ شده از سوی دانشگاه، هرسال به شمار آن‌ها اضافه می‌شود. ادغام دانشگاه «Paris 7»  با دانشگاه‌های «Paris 5» و «IFGP» در سال ۲۰۱۹ باعث تشکیل دانشگاه جامع پاریس شد. هزینه‌های ثبت‌نام این دانشگاه، بسته به دوره‌های تحصیلی از € ۲۸۵ تا € ۶۰۰ است.

 

  1. Université de Montpellier

    دانشگاه  تحقیقاتی متمرکز «UM» جزء ۲۰۰ دانشگاه برتر در رده‌بندی شانگهای است. این دانشگاه از ۱۶ دانشکده و موسسه آموزشی تشکیل شده و ۷۸ مرکز پژوهشی در اختیار دارد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند تحصیلات خود را در رشته‌های مختلف (علوم پایه، فناوری، تربیت بدنی، پزشکی، داروسازی، هنر، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت) ادامه بدهند. این دانشگاه همچنین یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های فعال محیط زیست در جهان به شمار می‌رود.

 

  1. Université Paris Descartes – Paris 5

    دانشگاه «Paris 5» با ۹ واحد آموزشی-پژوهشی، در شهر پاریس واقع شده است.  کیفیت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، دانشجویان را برای تحصیل در این دانشگاه ترغیب می‌کند. دانشگاه «Paris 5» تنها دانشگاه در استان «LÎle-de-France» است که در سه رشته‌ی پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی فعالیت دارد و به عنوان قطب مطالعات پزشکی در جهان شناخته‌ می‌شود. ۸۲ گروه تحقیقاتی با همکاری سازمان‌های پژوهشی (Inserm, CNRS) در پیشبرد اهداف این دانشگاه نقش بسزایی داشته‌اند. از این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر در رشته‌های علوم انسانی و پزشکی یاد می‌شود. دانشگاه «Paris 5» نیز یکی از واحدهای دانشگاه جامع پاریس محسوب می‌شود.

 

  1. Université Claude Bernard – Lyon 1

    دانشگاه «Lyon 1» با ۶۵ واحد آزمایشگاهی و انتشار سالانه بیش از ۵۰۰۰ تحقیق علمی، پذیرای دانشجویان رشته‌های علوم پایه و فناوری، پزشکی، فیزیک، شیمی، علوم زمین، کیهان‌شناسی و تربیت بدنی از سرتاسر دنیا است. در حال حاضر ۳۵۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند که ۱۰% آن‌ها دانشجویان خارجی هستند. دانشگاه «Lyon 1» زیر مجموعه‌ی دانشگاه لیون است. هزینه‌ ثبت‌نام در این دانشگاه برای دوره‌ی لیسانس € ۱۸۴ و برای دوره‌ی مستر € ۲۵۶ برآورد شده است. مبلغ € ۲۱۳ نیز بابت هزینه‌های تامین اجتماعی از دانشجویان دریافت می‌شود.

 

 

  1. Université Paul Sabatier – Toulouse 3

    دانشگاه «UPS» با ۸ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است. در این دانشگاه رشته‌های علوم پایه، پزشکی، فناوری، تربیت بدنی و مهندسی تدریس می‌شوند. دانشگاه «UPS» در ۷۳ رشته‌ی تحصیلی دوره‌ لیسانس، ۱۲۸ رشته‌ی دوره مستر و در ۲۰ عنوان دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد. زیرساخت‌های پژوهشی این دانشگاه در سطح اروپا و جهان مثال زدنی است. ۲۹۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که ۱۰% آن‌ها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. هزینه‌های تحصیلی این دانشگاه در دوره‌ی لیسانس بالغ بر € ۳۰۰، در دوره‌ی مستر € ۴۰۰ و در دوره‌ی دکتری € ۵۸۰ است. دانشجویان مبلغ € ۲۰۳ را نیز بابت هزینه‌های تامین اجتماعی می‌پردازند.

 

  1. Université de Bordeaux 

   دانشگاه «UB» در سال ۲۰۱۴ با ادغام سه دانشگاه دیگر شهر بردو، به دانشگاه بین‌المللی جامع و تحقیقاتی تبدیل شد. این دانشگاه جزء دانشگاه‌های ممتاز فرانسه است. زیرساخت‌های موجود در دانشگاه «UB»، کیفیت سیستم آموزش از راه دور را افزایش داده است. برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین با همکاری گروه‌های پژوهشی و با تمرکز بر امر آموزش و نوآوری (MAPI)، امکان دسترسی به بسیاری از رشته‌های تحصیلی جدید را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

 

  1. Université Toulouse 1 Capitole 

   دانشگاه «UT1» در ابتدا با عنوان دانشکده »حقوق کلیسا «در قرن ۱۳ میلادی تاسیس شد. این دانشگاه که به خاطر قدمت‌اش در تدریس رشته‌های حقوق و علوم سیاسی شناخته‌شده است، از دهه‌ی ۱۹۶۰ روش‌های پژوهشی و آموزشی متنوعی را ایجاد کرد. همین امر باعث شد تا دانشگاه «UT1» به یکی از قطب‌های تحقیقاتی مهم در رشته‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت تبدیل شود.

    دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت دانشگاه «UT1» به عنوان مراکز پژوهشی و آموزشی پیشرفته در سطح اول اروپا فعالیت می‌کنند. تعدادی از گروه‌های تحقیقاتی این دانشگاه نیز با بزرگ‌ترین مراکز آموزشی منطقه‌ای در رشته‌های کامپیوتر و ریاضی همکاری می‌کنند.

    هر ساله حدود ۱۸۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول‌اند که بیش از ۲۰% آن‌ها دانشجویان خارجی هستند. دانشگاه «UT1» شامل سه مدرسه دکتری در رشته‌های علوم قضایی و سیاسی، علوم اقتصادی و علوم مدیریت است.

   هزینه‌های ثبت‌نام در این دانشگاه برای دانشجویان مقطع لیسانس € ۱۸۰، دانشجویان مقطع مستر € ۲۵۰ و دانشجویان مقطع دکتری € ۳۸۰ است. مبلغ € ۲۰۰ بابت هزینه‌های تامین اجتماعی از دانشجویان دریافت می‌شود.

 

  1. École Normale Supérieure de Lyon

دانشگاه «ENS de Lyon» از سال ۱۸۸۰ آغاز به کار کرد. این دانشگاه بین‌المللی که در رشته‌های علوم پایه (زیست شناسی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، ریاضیات، علوم زمین)، علوم انسانی (ادبیات، هنر، زبان و تمدن خارجه، علوم اجتماعی) و علوم آموزشی فعالیت دارد با پژوهشگران، مدرسان و دانشجویان بیش از ۶۰ کشور دنیا همکاری می‌کند. دانشگاه بین‌المللی «ENS de Lyon» دانش خود را با استفاده از مطالعات بینارشته‌ای و نوآوری دیجیتالی، در چهارچوب برنامه‌های آموزشی و پژوهشی به اشتراک می‌گذارد.

    این دانشگاه زیرمجموعه دانشگاه لیون است و ۱۱ موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی را در خود جای داده است. دانشجویان می‌توانند روند تحصیلی خود را در راستای پروژه مطالعاتی‌شان تعیین و از دوره‌های آموزشی تخصصی استفاده کنند.

    دانشگاه بین‌المللی «ENS de Lyon» در زمینه تبادل دانشجو (Erasmus, CREPUQ, ORA…) فعال است و در سطح جهانی با ۵ دانشگاهی بین‌المللی همکاری می‌کند: دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، دانشگاه توکیو (Todai)، دانشگاه نرمال شرق چین (ECNU)، دانشگاه اوتاوا و دانشگاه سائو پائولو (USP).

 حدود ۲۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند که ۱۵% آن‌ها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. در هر سال تحصیلی بابت هزینه‌های آموزشی مقطع لیسانس مبلغ € ۱۸۴، مقطع مستر € ۲۵۶ و مقطع دکتری € ۳۹۱ از دانشجویان دریافت می‌شود.

  1. École Polytechnique 

    دانشگاه پلی‌تکنیک فرانسه «l’X» را می‌توان یکی از بهترین هدف‌های تحصیلی، در رشته‌های مهندسی دانست. این دانشگاه از سال ۱۷۹۴ همواره بالاترین سطح فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ابداعی را ارائه داده است. دانشگاه پلی‌تکنیک که سیستم آموزشی جامع را در دستور کار خود قرار داده است، دانشجویان را برای ورود به دنیای گسترده مهندسی آماده می‌کند. دانشگاه «l’X» با استفاده از زیرساخت‌های آموزشی پیشرفته، امکان استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین را نیز فراهم کرده است. این دانشگاه حدود ۲۰۰ قرارداد همکاری با دیگر دانشگاه‌های بین‌المللی به ثبت رسانده که این امر در پیشبرد اهداف برون‌مرزی دانشگاه نقش بسزایی داشته است. دانشگاه «l’X» برای دانشجویان خارجی نیز امکانات آموزشی ویژه‌ای در نظر گرفته و عملکرد آن‌ها را از زمان شروع دوره تحصیلی تا ورود به دوره‌ی شغلی بررسی می‌کند. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه باعث شده تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی از تنوع شغلی گسترده‌ای در کشورهای مختلف برخوردار شوند.

 

  1. ESPCI Paris Tech

    دانشگاه بین‌المللی «ESPCI Paris Tech» مرکز تحقیقاتی و قطب نوآوری صنعتی در رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود. این دانشگاه در رشته‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی فعالیت می‌کند و در حوزه مطالعات بینارشته‌ای نیز دوره‌های آموزشی منحصر به فردی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشگاه بین‌المللی «ESPCI Paris Tech» بر اساس رده‌بندی شانگهای جزء سه دانشگاه برتر مهندسی در فرانسه است. زیرساخت‌های دانشگاه «ESPCI Paris Tech» این امکان را برای دانشجویان، مدرسان و پژوهشگران فراهم می‌کند تا با یکدیگر تعامل علمی داشته باشند.

 

  1. Université Paris Dauphine – Paris 9

    دانشگاه «Université Paris Dauphine» در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد. این دانشگاه از سال ۲۰۰۴ به عنوان مرکز آموزش عالی گزینشی فعالیت می‌کند و پایه‌گذار دانشگاه «PSL» محسوب می‌شود. در حال حاضر ۱۲۰۰۰ دانشجو و ۵۰۰ پژوهش‌گر از کشورهای مختلف در این دانشگاه مشغول به فعالیت علمی هستند. رشته‌های مقطع لیسانس و مستر در این دانشگاه به چهار گروه علمی تقسیم می‌شوند:

  • گروه علوم مقطع لیسانس:  رشته‌های مدیریت، اقتصاد کاربردی، علوم اجتماعی و حقوق
  • گروه علوم مقطع مستر: رشته‌های مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و حقوق
  • گروه ریاضیات و کامپیوتر: رشته‌های ریاضی و کامپیوتر (مقطع لیسانس و مستر)
  • موسسه روزنامه‌نگاری: رشته روزنامه‌نگاری (مقطع مستر)
  1. Université de Lille

    دانشگاه «Université de Lille» در راستای توسعه بین‌المللی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.‌ پردیس‌های دانشگاهی با امکانات فرهنگی و ورزشی به دانشجویان کمک می‌کند تا از شرایط تحصیلی ایده‌آلی بهره‌مند شوند. کتاب‌خانه‌های دیجیتال این دانشگاه که مطابق با استانداردهای جهانی اداره می‌شوند، فعالیت‌های پژوهشی را برای محققان داخلی و خارجی تسهیل بخشیده است. دانشگاه  «Université de Lille»در رشته‌های تحصیلی مختلفی دانشجو می‌پذیرد:

  • هنر، ادبیات و زبان‌های خارجه
  • حقوق، اقتصاد و مدیریت
  • علوم پزشکی
  • علوم انسانی و اجتماعی
  • علوم فناوری
  • تربیت بدنی و علوم ورزشی

  1. Université de Lorraine

    برخی معتقدند تاثیر علوم زمانی به خوبی درک می‌شود که در دنیای واقعی نیز کاربرد داشته باشند. در این میان با بررسی تطبیقی دانش‌های مختلف، دستاوردهای جدید علمی ظهور خواهند کرد. دانشگاه جامع «Université de Lorraine» نمونه کامل مجموعه‌ای علمی است که با استفاده از امکانات پژوهشی خود، نوآوری‌های چشم‌گیری در علوم مختلف داشته است. این دانشگاه در رشته‌هایی نظیر علوم پایه، علوم پزشکی، فناوری، علوم مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی، حقوق، اقتصاد، مدیریت، هنر، زبان و ادبیات خارجه فعالیت دارد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند توانایی خود را در حوزه مطالعات بینارشته‌ای نیز محک بزنند.