دوستانی که در حال حاضر در انتظار ویزا برای اقامت دانشجویی در فرانسه هستند، لازم هست نکات مهمی رو قبل از ورود به فرانسه بدونند (بخش اول نکات مهم قبل ازعزیمت دانشجویی) :

۱- جرایم کوچکی چون کیف قاپی ، جیب بری ،سرقت گذرنامه و…. در سطح شهرهای بزرگ به وفور اتفاق می افتد و این گونه وقایع با اعمال خشونت آمیز همراه می باشد. فروشگاهها، وسایل نقلیه عمومی بویژه مترو، مناطق گردشگری و ایستگاه ها از جمله محل های حضور گروههای تبهکاری به شمار میروند. در نتیجه هیچ وقت گذرنامه خود را حمل نکنید (در صورتی که کارت اقامت دانشجویی دارید).

۲- هنگام خروج از محل سکونت، باید به مقدار پول به همراه داشته باشید و همچنین از به نمایش گذاشتن پول و اشیاء ارزشمند خود در انظار عمومی جدا خودداری گردد.

۳- از کشیدن سیگار در مکانهای عمومی خودداری کنید. این مسئله از جمله مواردی است که قوانین فرانسه در رابطه با آن سختگیرانه است.

۴- فرانسه دارای قوانین سخت مهاجرتی میباشد. درصورت سفر به این کشور نباید بیش از مدت تعیین شده در روادید، در این کشور اقامت داشته باشید (حتما به محض ورود به فرانسه و اسکان در شهر مورد نظر پیگیر مسئله کارت اقامت باشید).

۵- کنترل پلیس در سطح شهر محسوس و نامحسوس است و درصورت بروز حادثه و یا انجام جرائم، پلیس سریعا در محل حاضر خواهد شد. تمام رفت و آمدها در مناطق پرجمعیت از جمله ایستگاهها، مترو و . . . با دوربین کنترل می شود و بنابراین تقریبا جای هیچ گونه نگرانی برای شهروندان و جهانگردان ایرانی در این کشور نیست با این حال توصیه می شود در صورت حضور در اماکن شلوغ، مراقب اشیاء ارزشمند خود باشید.

۶- برای رانندگی در فرانسه می باید گواهینامه ملی این کشور یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید.

I D P یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند ( البته دانشجویان عزیز با داشتن کارت دانشجویی و ترجمه فرانسوی گواهینامه خود که به تایید سفارت فرانسه در تهران رسیده است مشکلی از این بابت ندارند).

۷- به علت عدم وجود قرار داد انتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.

۸- چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و. مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.

۹- در هنگام ورود به سایر کشورهای اروپایی تمامی مدارک خود را به همراه داشته باشید. دقت داشته باشد که کشورهای انگلستان و ایرلند جزء منطقه شنگن نیستند و شما اجازه ورود به این دو کشور را ندارید.

شنگن عنوان توافقات میان تعدادی از کشورهای اروپایی است که با هدف کنترل بهتر مرزی و همکاری در این رابطه به امضا رسیده است این کشورها عبارتند از آلمان، اتریش، اسپانیا، ایسلند، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند، لوکزامبورگ، نروژ، هلند و یونان. گفتنی ایست در این میان دولت ها نروژ و ایسلند بدون اینکه در عضویت اتحادیه اروپایی باشند از مقررات شنگن تبعیت می کنند و بالعکس انگلستان علیرغم عضویت در اتحادیه اروپایی متعهد به مقررات شنگن نمی باشد. این دولت ها بر اساس مقررات شنگن ضمن تسهیل تردد اتباع خود در محدوده شنگن، ورود و خروج اتباع خارجی را نیز به این محدود به صورت مشترک مدیریت می نمایند.

لازم به ذکر است علاوه بر کشورهای فوق، ده کشور استونی، اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک، قبرس، لتونی، لهستان، لیتوانی، مالتا و مجارستان که در می ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه در آمده اند موظف هستند مقررات شنگن را در قوانین ورود و خروج خود وارد نمایند.

۱۰- درخصوص خرید ازفروشگاههای بزرگ این کشور توصیه میگردد تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید را دراختیار داشته باشید تا درصورت کنترل امنیتی و تقاضای رسید بتوانید آن در اختیار مأمورین فروشگاه قرار دهید.

۱۱- سعی کنید در اولین زمان ممکن آدرس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس را پیدا نمائید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید.

آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس

AMBASSADE DE LA R. I. IRAN, 4, AVENUE D’LENA 75116 Paris

تلفن : ۴۰۶۹۷۹۰۰-۰۱

سایت :

http://www.amb-iran.fr


نکته ی مهم : ایران ایر برای تخفیف بلیط نامه ای از شما میخواد که توسط سفارت ایران در پاریس به شما داده شده. سفارت برای دادن این نامه، ابتدا تشکیل پرونده میده که از وقتی مدارکتون رو دادید دو ماه طول میکشه . سعی کنید بعد از ثبت نام در دانشگاه (در ۳ ماه اول رسیدن به فرانسه) به سفارت برید و تشکیل پرونده بدید. در ضمن همین دفعه که برای تشکیل پرونده به پاریس رفتید اون ۶۰۰۰ یورویی رو که برای ویزا به بانک دادید (ملی یا تجارت) پس بگیرید.

برای رفتن به سفارت از طریق مترو به طریق زیر عمل کنید (ابتدای مسیر را Gare Du Nord فرض میکنیم چون از فرودگاههای اصلی پاریس ابتدا وارد Gare Du Nord میشوید) :

از ایستگاه Gare Du Nord وارد خط ۴ مترو به سمت Porte d’Orléans شوید سپس در ایستگاه Strasbourg_Saint-Denis از قطار پیاده شده و خط را عوض میکنید برای خط ۹ به سمت Pont de Sèvres در ایستگاه Léna از قطار پیاده شده و طبق کروکی پایین به سفارت مراجعه کنید.

کروکی : تصویر اولتصویر دوم

نقشه کامل مترو پاریس

ادامه این مطلب در نکات مهم قبل ازعزیمت دانشجویی ۳ ( تهیه بلیط )