برای تحصیل در مقطع بالاتر از لیسانس ( زیرا سفارت فرانسه برای متقاضیان پایین تر از لیسانس مانند دیپلم ، حتی اگر از دانشگاههای فرانسه پذیرش هم گرفته باشند ویزا صادر نمی کند ) احتیاج به انجام مراحل زیر دارید:

۱-زبان :
به گفته اهل فن و همچنین تائید فرانسویان ٬ زبان فرانسه زبانی است مشکل اما وسیع و غنی از لحاظ کلمات٬ برای یاد گیری و تسلط بر آن با یک متد مناسب و کلاسی با مدت زمان ۶ساعت در هفته احتیاج به دوسال آموزش مداوم می باشد. حتی اگر این کلاس بصورت خصوصی و هر روزه انجام شود مدت زمان یادگیری این زبان مشکل کمتر از ۶ماه نمی باشد ٬ با توجه به اینکه تمامی دانشگاههای فرانسه از دانشجویان دوره لیسانس متقاضی از کشورهای غیر فرانسه زبان (حد اقل) مدرک DELF را طلب می کنند ٬ برای کسب این مدرک به ناچار تسط بر زبان فرانسه لازم می باشد.
مدرک DELF و بدنبال آن DALF دو مدرکی هستند که توسط وزارت امور خارجه فرانسه به افرادی که امتحانات مربوط به این مدارک را با موفقیت پشت سر بگذرانند اعطا می شود.
این مدارک مجموعه ای از امتحانات می باشند که با گذراندن هر مرحله از امتحانات٬ مدرکی مبنی بر اینکه فرد قبول شده «مسلط به مفاد» آن مرحله از امتحان بوده تسلیم می شود. برای مثال مدرک DELF شامل ۶مرحله امتحان (از A1تا A6 ) می باشد که با پشت سر گذراندن هر مرحله شما مجاز به شرکت در امتحان مرحله بعد می باشید ودر صورت رد شدن در هر مرحله شما امکان ثبت نام در مرحله بعد را از دست می دهید.
این آزمونها خوشبختانه (بر خلاف امتحان تافل) در کشور ما و بوسیله کانون زبان ایران ( به نمایندگی از سرویس فرهنگی سفارت فرانسه ) سالی دوبار یعنی اواخر بهارو پاییز هر سال برگزار می شود و هزینه آن به نسبت امتحان تافل ارزانتر
می باشد. لذا برای اطلاع از نحوه وتاریخ ثبت نام می توانید با کانون زبان ایران تماس بگیرید .

۲- بودجه :
از آنجا که دانشگاههای فرانسه رایگان می باشند لذا تنها مبلغ مختصری بابت ثبت نام از شما در یافت می شود که با توجه به رشته تحصیلی و نوع پوشش تامین اجتماعی که د رهنگام ثبت نام انتخاب می کنید از ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو (برای من از ماهی ۳۰۰ تا بیشتر نمیشه) در نوسان می باشد. اما از ابتدا حداقل مبلغ ۵ میلیون تومان بودجه باید برای این کار در نظر گرفته شود٬ زیرا گذشته از هزینه های اقدام به پذیرش که شامل : ترجمه مدارک ٬ تائید مدارک ترجمه شده توسط سفارت ٬ فرستادن تمبر بین المللی برای دانشگاه بابت هزینه تشکیل پرونده ثبت نام ٬ ویزا ٬ بلیط هواپیما می باشند .سرویس فرهنگی سفارت نیز در مرحله قبل از صدور ویزا برای اطمینان از استطاعت مالی متقاضی حساب بانکی به نام شما و به مبلغ ۶۰۰۰ یورو طلب می نماید که بنا به تجربه نگارنده برای آغاز یک زندگی دانشجوئی خصوصا اگر مقیم پاریس ( دهمین پایتخت گران دنیا!) شوید لازم به نظر می رسد.

۳- تحصیلات :
برای اخذ پذیرش از دانشگاههای فرانسه درابتدا باید هدف خود از ادامه تحصیل را مشخص نمایید که در این مورد کمی توضیح در مورد سیستم آموزش عالی فرانسه لازم بنظر می رسد.
مدرک لیسانس در فرانسه ۳ ساله و مدرک فوق لیسانس یک تا دوساله اخذ می شود.
در نظام آموزش عالی فرانسه تحصیل در مرحله بالاتر از لیسانس با توجه به هدف دانشجو به دوبخش تقسیم می شود:
۱- مدرک DESS برای افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند.
۲- مدرک DEA برای افرادی که قصدادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا را دارند.

۱- دسته اول که باید در مقطع DESS ادامه تحصیل دهند پس از یک سال تحصیل در رشته ای با مباحث کاملا تخصصی جذب بازار کار می شوند و تحصیلاتشان در این مرحله تمام شده ودر نتیجه دانشجویان از این طریق امکان ادامه تحصیل تا مرحله دکتری را ندارند.
۲- دسته دوم شامل متقاضیان ادامه تحصیل تا مرحله دکتری می باشد که باید در مقطع DEA که مدت تحصیل آن مانند DESS یک سال می باشد شرکت کنند. در طی تحصیل در این مقطع دانشجو با نحوه تحقیق و پژوهش بر روی تز آشنا شده و نیز موضوع تز دکتری خود را مشخص می کند تا پس از یک سال و واخذ مدرک DEA بلافاصله تحقیق بر روی آن را آغاز کند. لذا در بعضی مراجع از DEA با نام سیکل اول دکتری نام برده شده است.

از آنجا که بازار کار فرانسه از کشش چندانی برای جذب نیروی کار بدون تجربه بر خوردار نمی باشد و ضمنا یافتن شغل مناسب با توجه به یکساله بودن ویزای دانشجوئی و در فاصله کوتاهی پس از فارغ التحصیلی بسیار مشکل می باشد ادامه تحصیل در مقطع DEA که در نهایت منجر به کسب مدرک دکترا نیز می شود به متقاضیان پیشنهاد می گردد