در اولین روزهای ورود به فرانسه، از زمانی که وارد فرودگاه پاریس می شوید، هزینه های اولیه ای برای شما وجود دارد که به شرح زیر است :

۱- هزینه نقل و انتقال به محل تحصیل که شامل هزینه انتقال از فرودگاه به ایستگاه قطار پاریس (بین ۸ تا ۱۰ یورو) – هزینه قطار پاریس تا شهر مورد نظر شما(بسته به شهر از ۱۸ تا ۱۲۰ یورو) – هزینه انتقال از ایستگاه قطار شهر محل تحصیل تا محل اسکان موقت(۱۵ تا ۲۵ یورو – در اینجا لازم هست حتما تاکسی بگیرید البته اگر در اون شهر مترو هست چه بهتر)

برای اطلاعات بیشتر حتما اینجا رو بخونید.

نکته ۱: اگر کمتر از ۲۶ سال دارید هرجا که خواستید بلیط قطار بین شهری تهیه کنید به بلیط فروش بگید که کمتر از ۲۶ سال هستید تا از تخفیف ۳۰ درصدی برخوردار شوید.

نکته ۲: همیشه برای تهیه بلیط قطار از خرید اینترنتی استفاده کنید تا از تخفیف قابل توجهی برخوردار شوید. در بعضی از اوقات سال سازمان قطار بین شهری فرانسه تعداد زیادی بلیط رو با قیمت خیلی پایین تر (۶۰ درصد تخفیف) از طریق اینترنت پیش فروش می کنه.. زمانش رو از طریق دوستان فرانسوی خودتون بپرسید. چون کشته مرده ی این جور تخفیف ها هستن !

۲- هزینه اسکان موقت (در صورتی که نتونستید از ایران خوابگاه تهیه کنید یا کسی رو در اون شهر نمیشناسید) حدود ۱۰۰ یورو برای یک هفته.

نکته : سعی کنید از خوابگاه جوانان برای این اسکان استفاده کنید (این مطلب و این مطلب رو بخونید) قبل از سفر به راحتی می تونید در این خوابگاهها به صورت تلفنی جا رزرو کنید بدون پیش پرداخت.

۳- هزینه تماس با خانواده در ایران ۵ تا ۱۰ یورو با کارت های تلفن بین المللی که در فرودگاه قابل تهیه است.

نکته : در فرودگاه یا ایستگاه قطار پاریس به راحتی می تونید سیم کارت اعتباری تهیه کنید. سیم کارت SFR حدود ۳۰ یورو میشه. که لازمه حتما موبایل از ایران آورده باشید.

۴- ثبت نام در دانشگاه (پرداخت حق بیمه و استفاده از کتابخانه) که بسته به رشته و دانشگاه متفاوت و بین ۲۵۰ تا ۵۵۰ یورو می باشد.

۵- هزینه صدور کارت اقامت در فرمانداری که ۵۰ یورو هست و دو یا سه ماه بعد از ورود پرداخت می کنید (این مطلب رو بخونید).

نکات کلی – برای دریافت ۶۰۰۰ یورویی که در بانک ایرانی پاریس گذاشتید، به این صورت عمل کنید : بعد از اینکه به شهر خودتون رفتید و حساب بانکی در فرانسه باز کردید ( در پست بانک یا LCL حساب باز کنید که کارمزد کمتری داره – حتما کارت ویزا یا مستر درخواست بدید) با یک تلفن به بانک ایرانی در پاریس و فرستادن کپی پاسپورت به همراه شماره حساب فرانسوی شما، پول به حسابتان واریز میشه.
برای ورود اولیه بهتره حدود ۲۰۰۰ یورویی با خودتون داشته باشید که به صورت جداگانه در چند جای جیبتون جاسازی کنید.

مخارج تحصیلی سالانه : ۱- هزینه بیمه سالانه   ۲ – لوازم تحصیلی شامل نوشت افزار   ۳- خدمات ورزشی که در اکثر دانشگاهها رایگان هست.

مخارج سالیانه : ۱- هزینه اجاره خوابگاه یا اتاق که بسته به شهر از ۲۵۰ یورو تا ۶۰۰ یورو متغییر هست. البته از این مقدار حدود ۳۰ درصد رو دولت فرانسه(CAF) پرداخت می کنه.  ۲- بیمه سرقت محل اجاره که سالیانه بین ۱۵ تا ۳۰ یورو میشه.   ۳- اینترنت خانگی به همراه تلویزیون کابلی که ماهی ۲۵ یورو هزینه داره.

۴- خوراک و پوشاک که بسته به خودتون از ۲۰۰ یورو به صورت ماهانه شروع میشه (در صورتی که این نکات رو رعایت کنید از ۱۵۰ تا بیشتر نمیشه)   ۵- هزینه ی رفت و آمد (اتوبوس – مترو) ماهی ۲۵ یورو (می تونید دوچرخه ی نو بخرید حدود ۱۰۰ یورو یا دست دوم حدود ۳۰ یورو) در صورتی که گواهینامه ایرانی خودتون رو ترجمه کردید (با تایید سفارت فرانسه در تهران) و کارت دانشجویی داشته باشید، می تونید خودرو تهیه کنید.

هزینه خودرو : خودروی خوب و کم مصرف بین ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو – بیمه ی ماهانه (اجباری) ۳۰ تا ۸۰ یورو – بنزین ماهانه ۱۰۰ یورو

نکته ۱ : برای مسافرت های تفریحی می تونید خودرو کرایه کنید (بهتره چند نفری یه ماشین کرایه کنید تا ارزون تر در بیاد – البته اینجوری هم نشه که ۱۲ نفره یه ۲۰۶ کرایه کنید!!) هزینش روزی حداقل ۵۰ یورو میشه (یک سایت مناسب برای اجاره ی خودرو) البته خوبیش اینه که ماشین رو از مبدا تحویل می گیرید و در مقصد به نماینده ی همون شرکت تحویل میدید.

نکته ۲ : افراد مجرد در مجموع خرجی حدود ۵۰۰ یورو به صورت ماهیانه دارند و مخارج افراد متاهل حداقل ماهی ۸۰۰ یورو خواهد شد (کمتر و بیشتر بسته به شهر اقامت و خودتون داره).