نکاتی رو که در این قسمت اشاره می کنم مربوط هست به چگونگی درخواست کارت اقامت دانشجویی در هنگام ورود به فرانسه. خیلی از بچه ها وقتی میرن فرانسه نمیدوند چه مدارکی رو باید برای درخواست کارت اقامت داشته باشند.

فرمانداری شهر لیون  La Préfecture de Lyon

با توجه به قوانین جدید فرانسه از سال ۲۰۰۸ ویزای دانشجویی یکساله هست، همراه ویزا سفارت برگه ای به این صورت به شما میدهد؛ بعد از ورود به فرانسه شما تا سه ماه فرصت دارید این برگه را به همراه کپی اجاره نامه، کپی پاسپورت و کپی ویزا به آدرس اداره ی OFII شهر محل اقامت که در همان برگه ذکر شده بفرستید (در اینجا توضیح داده شده). بعد از ۲ هفته رسید دریافت مدارک شما به آدرستان فرستاده میشه. در ادامه برای تست پزشکی فراخوانده میشید، پس از دریافت نامه معاینه پزشکی که در آن تاریخ، ساعت و مکان ویزیت پزشکی قید شده است، ضروری است مدارک لازم از جمله نامه مذکور، پاسپورت و در صروت امکان کارت واکسیناسیون را آماده نموده و در تاریخ، ساعت و مکان اعلام شده حضور یافت. آنچه در معاینه پزشکی انجام می شود به قرار زیر است:

– رادیولوژی، که بعداً عکس آن به خود دانشجو داده می شود و بهتر است برای مراحل بعدی از آن مواظبت شود، معاینه چشم ، معاینه ریه ، ضربان قلب ، فشار خون ، وزن ، آزمایش ادرار، واکسن ب. ث. ژ.

پس از اتمام معاینه پزشکی در کنار برچسب ویزای شما کاغذ زردرنگ اوفی OFII زده میشود. توجه داشته باشید تا قبل از زدن این برچسب نباید از فرانسه خارج شوید.

در سال دوم با مراجعه به فرمانداری (Préfecture) شهر مربوطه نسبت به صدور کارت اقامت اقدام نمائید. در بعضی از شهرها دانشگاهها مستقیم مدارک را از دانشجو دریافت و به فرمانداری میفرستند. کارت اقامت از جمله مدارک مهم و مورد نیاز بوده و در نگهداری آن باید دقت کافی به عمل آید. مدارک لازم جهت درخواست یا تمدید کارت اقامت عبارتند از:

۱- فتوکپی پاسپورت (صفحات لازم) و اصل آن

۲- فتوکپی ترجمه شناسنامه (Act de naissance) (Fiche d’etat-Civil) که حتما باید نام پدر و مادر در آن ذکر شده باشه.

۳- گواهی اشتغال به تحصیل (زبان فرانسه، مستر، دکترا، یا …)

۴- گواهی سکونت (از صاحب خانه منزلی که در آن سکونت دارید) یا فتوکپی اجاره نامه (Contrat de location) یا Attestation de Résidence (گواهی خوابگاه)

۵- فتوکپی گواهی بیمه (Assurances)

۶- فتوکپی کارت دانشجوئی (La carte d’étudiant)

۷- رسید کارت اقامت (Récépissé) این کارت اقامت موقت رو که حالت یک کاغذ مقوایی داره در اولین درخواست از فرمانداری دریافت می کنید تا مراحل اداری کارت دائم تکمیل بشه.

۹- گواهی از وضعیت درآمدی یا مالی(گواهی همون ۶۰۰۰ یورویی که موقع ویزا گرفتن دادید کافیه – برای تمدید سال بعدش گواهی ۶۰۰۰ یورویی میخوان یا  پنج ماه پشت سرهم  در حساب شما ماهی حدافل ۶۵۰ یورو باشه) یا فتوکپی گواهی بورس (Attestation de Bourse)

۱۰- سه قطعه عکس (Photos d’étudiant) که استاندارد فرانسه باشه. جزئیات کامل عکس استاندارد، البته در تمام فرمانداری ها دستگاه های عکاسی اتوماتیک وجود داره که با ۵ یورو عکس استاندارد شما رو میگیره.

۱۱- یک پاکت تمبردار (Enveloppe timbrée)

همانگونه که قبلاً نیز گفته شد نخستین مرحله کارت اقامت دریافت رسید کارت اقامت (Récépissé) است که به مدت سه ماه اعتبار دارد.

لازم به یادآوری است که کارت اقامت ممکن است دارای اعتبار یکساله، ۹ ماهه، ۶ ماهه، یا غیره باشد که تاریخ اعتبار آن از بدو ورود به فرانسه می باشد. البته مدت اعتبار کارت اقامت به اعتبار کارت دانشجوئی و سایر مدارک تحویل داده شده بستگی دارد.برای تمدید اعتبار کارت اقامت باید به تاریخ آن توجه شود. پیشنهاد می شود یک ماه قبل از اتمام اعتبار کارت اقامت با در دست داشتن پاسپورت و سایر مدارک مورد نیاز به فرمانداری (Préfecture) مراجع شود. طبیعتاً این روال تا پایان دوره دانشجوئی ادامه خواهد داشت. اضافه بر این برای فرزند نیز می توان درخواست کارت شناسائی یا کارت تردد نمود.