برای شروع مراحل پذیرش و دریافت پرونده ثبت‌نامی که هرساله از اواخر ژانویه و اوایل فوریه آغاز می‌شود، ابتدا باید به سایت اینترنتی هر دانشگاه مراجعه کنید و بعد از یافتن رشته مورد نظر خودتان و نحوه ثبت‌نام و همچنین شرایط تشکیل پرونده ثبت‌نام ودریافت پرونده، فرم تکمیل شده آن به همراه درخواست ثبت‌نام را برای دانشگاه پست کنید.

سایت تمام دانشگاههای فرانسه http://www.cpu.fr

بیشتر دانشگاه‌های فرانسه رایگان هستند و تنها مبلغ مختصری بابت ثبت‌نام از شما دریافت می‌شود که با توجه به رشته تحصیلی و نوع پوشش تامین‌اجتماعی که در هنگام ثبت‌نام انتخاب می‌کنید از ۱۰۰ تا ۷۰۰ یورو در نوسان است. اما از ابتدا حداقل مبلغ پنج میلیون تومان بودجه باید برای این کار در نظر گرفته شود، چرا که گذشته از هزینه‌های اقدام به پذیرش که شامل: ترجمه مدارک‌، تائید مدارک ترجمه شده توسط سفارت‌، فرستادن تمبر بین‌المللی برای دانشگاه بابت هزینه تشکیل پرونده ثبت‌نام‌، ویزا و بلیط هواپیما است، سرویس فرهنگی سفارت نیز در مرحله قبل از صدور ویزا برای اطمینان از استطاعت مالی متقاضی دفترچه حساب پس‌انداز بانکی به نام شما و به مبلغ سه و نیم تا چهار میلیون تومان ( معادل ریالی ۶۰۰۰ یورو) طلب می‌کند.

نکته‌ مهمی هم که باید به آن توجه داشته باشید،در نظر گرفتن تقویم تحصیلی دانشگاه‌های فرانسه است.مقصد مورد نظر شما هرجا باشد باید از یک سال قبل مقدمات اقامت تحصیلی خود را فراهم کنید. در فرانسه سال تحصیلی از ماه سپتامبر تا ماه مه ادامه دارد و زمان امتحانات در ماه فوریه و ژوئن است. یک دوره امتحان تجدیدی نیز در ماه سپتامبر برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
برای شروع سال تحصیلی در ماه سپتامبر، تماس اولیه باید در اولین فرصت سال انجام شود تا دانشجو پرونده درخواستی موسسه را تکمیل کند و آن را در بهار (غالباً ۳۰ آوریل را برای آخرین مهلت در نظر می‌گیرند) برای موسسه ارسال کند.

تصمیم‌گیری موسسات برای آموزش‌های آکادمیک در مورد یک یا چند نیم سال تحصیلی بین ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر انجام می‌شود و جلسه کمیسیون گزینش برای سطوح قبل از لیسانس و لیسانس در ماه ژوئن برگزار می‌شوند.
بعد از گرفتن پذیرش و ویزا مهمترین مسئله فراهم کردن امکانات اقامت در فرانسه است. با اینکه فرانسه در زمره ده پایتخت گران جهان رده بندی شده است اما با توجه به تسهیلاتی همچون رستوران دانشجویی، خوابگاه دانشجویی، تخفیف‌های ویژه برای حمل و نقل، سینما، ورزش، کتابخانه و البته رایگان بودن دانشگاه‌ها دانشجویان وضعیت بهتری نسبت به سایر مهاجران دارند.
به گزارش پایگاه اینترنتی سفارت فرانسه در ایران، با در نظر گرفتن تخفیف مربوط به دانشجویان،‌ متوسط بودجه ماهانه مورد نیاز در پاریس ۸۰۰ یورو و در شهرستان‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو است