دوست خوبم آقای عبادت در وبلاگ زندگی در فرانسه مطالب بسیار خوبی در زمینه چگونگی کسب اقامت دائم در فرانسه ارائه کرده، که در ابتدا توجه شما را به آن جلب می کنم:

ظاهرا بصورت عادی افرادی که بتوانند برای مدت ۵ سال در فرانسه بمانند ( از طریق کار ، دانشجوی، ..) می توانند تقاضای اقامت دائم کنند. این مدت برای افرادی که از یکی از دانشگاههای فرانسه فارغ التحصیل شده باشند کمتر است و مدت آن دو سال بعد از اتمام درس است.

خوب تنها مشکل اینه که بعد از اتمام درس امکان ماندن در فرانسه نیست و باید یا ویزای کار گرفت یا اینکه مجددا ادامه تحصیل داد که به احتمال زیاد در هر دو مورد فرد میتواند اقدام به دریافت ویزای اقامت بعد از دو سال کند.

چهار روش برای گرفتن اجازه اقامت دائم در فرانسه هست که البته با شهروندی فرانسه فرق میکنه. با گرفتن اقامت دائم میشه در فرانسه زندگی کرد.
۱- افرادی که در فرانسه بدنیا می آیند می توانند در ۱۸ سالگی ملیت فرانسوی میگیرند.
۲- افرادی که یکی از پدر یا مادر آنها فرانسوی ( یا قرار است فراسوی شود ) است و خارج از فرانسه بدنیا آمده اند.
۳- افرادی که بیشتر از پنج سال در فرانسه اقامت داشته باشند می توانند برای اقامت فرانسه اقدام کنند. البته این دوره برای افرادی که یک دوره دوساله تحصیلی ( مانند کارشناسی ارشد ) را در یک دانشگاه فرانسوی تمام کرده باشند به دو سال کاهش پیدا میکند.
۴- از طریق ازدواج با یک فرانسوی بعد از ۴ سال می توان تقاضای ملیت فرانسوی کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

در ادامه ی مطلب آقای عبادت باید اضافه کنم، علی رغم اینکه در یک دهه گذشته و قبل از ایجاد اداره مهاجرت در فرانسه امکان گرفتن مجوز اقامت حتی پس از ۵ سال استقرار مستمر ممکن بود ولیکن در سال های اخیر با مهاجرت روزافزون مهاجرانی از کشور های مغرب و افریقا و نیز گسترش روز افزون دانشجویان آسیایی مشتاق به تحصیل در این کشور، محدودیت های بیشتری اعمال شده است بگونه  ای که مدت زمان لازم برای درخواست مجوز اقامت دائم حداقل به ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است، البته فارغ التحصیلان رشته های فنی ومهندسی با توجه به فراهم بودن فرصت های شغلی در بخش صنعت و دانشگاه ها در صورت تمایل به طور قابل توجهی شانس بسیار بالایی دارند و حتی دانشجویان بورسیه نیز گاها با صرف نظر کردن از وجه الضمانی که نزد وزارت علوم گذاشته اند ترجیح می دهند که در این سو به کار و زندگی ادامه دهند!

ولیکن متاسفانه چنین فرصتی برای فارغ التحصیلان علوم انسانی جز در موارد بسیار نادر نیست و لذا در مواردی دانشجویان مجرد در این حوزه یا تن به ازدواج های ناخواسته می دهند و یا چنانچه متاهل هستند با آوردن فرزند و گرفتن شناسنامه فرانسوی برای نوزاد خود در پی آنند که در این روند از تسهیلاتی برخوردار شوند و البته هستند دانشجویانی که با خرید ملک و خانه و یا مغازه فاصله خود را برای گرفتن کارت اقامت دائم نزدیک تر می سازنند.