مشکلی که اکثر دانشجویان و هموطنان ایرانی شیعه در کشورهای محل اقامتشون دارند، دانستن اوقات شرعی شیعیان هست. این مسئله در ماه رمضان خودشو بیشتر نشون میده. چون تفاوت زمان افطار و سحر بین اهل سنت و شیعیان گاهی اوقات به نیم ساعت میرسه. دوستان اهل سنت به دلیل تعداد بیشتر مساجد و وجود نرم افزارهای متنوع اوقات شرعی از این نظر نگرانی ندارند.

به همین دلیل قصد دارم افزونه ای برای نرم افزار فایرفاکس(مرور گر اینترنت) معرفی کنم که مطمئنا می تونه به درد همه میخوره. اول از همه لازمه که شما به جای مرورگر اینترنت اکسپلورر ، فایرفاکس را نصب کنید که در ۲ دقیقه صورت میگیره(مرورگر فایرفاکس را دانلود کنید).

حال با استفاده از افزونه Azan Times از زمان اذان در همه کشورها از جمله ایران ، مطلع شوید ….

دانلود افزونه اوقات شرعی از سایت فایرفاکس

پس از نصب این افزونه ، در گوشه سمت چپ نوار Status bar یک کادر بسیار کوچک نمایش داده می شود که زمان باقی مانده به اذان را به شما اطلاع می دهد . همچنین با نگه داشتن ماوس بر روی این کادر پنجره شناور کوچکی نمایش داده می شود که ساعات مختلف شرعی را به شما نمایش خواهد داد .

همچنین هنگام رسیدن به ساعات ملکوتی اذان ، کادر شناور کوچکی به صورت متحرک به نمایش در خواهد آمد و شما را با عبارت حی علی الصلاه ، به نماز فرا می خواند (پس بهتره دست از اینترنت بکشید ).

این افزونه با نسخه های مختلف فایرفاکس (۱٫۵-۲-و ۳) سازگاری کامل دارد .

پس از نصب افزونه ، لازم است تا مرورگر فایرفاکس خود را یکبار Restart کنید .

پس از Restart فایر فاکس ، پنجره کوچکی نمایان خواهد شد و از شما می خواهد تا نام شهر خود را وارد کنید که شما می توانید سهر مربوطه را در کادر وارد کرده و سپس بر روی دکمه Search کلیک کنید ، پس از مدت کوتاهی سیستم اطلاعات خود را با استفاده از Google Map استخراج کرده و در کادر پایانی نام کشور و شهر را به شما نمایش می دهد پس از کلیک بر روی آن و تایید وارد محیط همیشگی فایرفاکس خواهید شد . و می توانید در کادر کوچکی که در سمت نوار Status bar وجود دارد زمان باقی مانده به اذان را مشاهده کنید.

نکته جالب وجود اوقات شرعی تمامی مذاهب پنج گانه اسلامی (جعفری-شافعی-حنفی-حنبلی-مالکی) در این افزونه می باشد که به طور دستی می توان آن را انتخاب کرد. از دیگر قابلیت های این برنامه پخش اذان انتخابی شما در موعود مقرر می باشد (برای این امر لازم است پنجره فایرفاکس در سیستم  باز باشد)

با تشکر از آقای حمید ضرابی زاده که این افزونه رو طراحی کردند.

نکته ۱ : در محاسبه اوقات شرعی توجه داشته باشید که این برنامه بر اساس ساعت استاندارد عمل می کند. یعنی تغییر ساعات فصلی ( اول فروردین و اول  مهرماه که زمان یک ساعت تغییر می کند) در آن منظور نشده است. مثلا اگر در تابستان ساعت غروب آفتاب ۱۸:۳۶ نشان داده شده در واقع با توجه به تغییر یکساعته ی تابستانه این عدد ۱۹:۳۶ می شود.

نکته  ۲ : توجه داشته باشید ساعت و تاریخ کامپیوتر شما باید به روز و درست باشد.

نکته ۳ : از طریق سایت www.praytime.info به راحتی میتونید از دعاهای قبل اذان هم استفاده کنید. برای این حالت، این سایت را باز کنید و در سمت چپ آن اسم شهر خود را وارد کنید. به شما زمان سنجی در سمت راست نشان میدهد که در زمان اذان ها، اتوماتیک اذان پخش می کند. در زمان اذان مغرب در صورتی که پنجره ی این سایت را نبندید، ۸ دقیقه قبل اذان دعاهای مربوطه شامل ربنا، تواشیح اسما الهی و سپس اذان را پخش می کند که بسیار زیبا و جالب هست.

در ضمن برای داشتن اوقات شرعی وجهت قبله در کشوری که هستید، از این ۲ روش هم میتوانید استفاده کنید. لینک اول برنامه ای بسیار دقیق است که امکان چاپ به صورت ماهانه و سالانه نیز در آن وجود دارد:

اوقات شرعی شیعیان در تمامی شهرهای جهان

اوقات شرعی مسلمانان در تمامی شهرهای جهان(با قابلیت ویرایش بر اساس مذهب)