یکی از نکاتی که همیشه برای مهاجرت به یک کشور جدید باید در نظر گرفته شود، مسئله بیمه درمانی است. در کشور فرانسه یک بیمه عمومی وجود دارد که حدود ۷۰ درصد هزینه های ویزیت دکتر و داروخانه (بعضی از داروها را کمتر پرداخت میکند) و بیمارستان را جبران میکند. به این معنی که در زمان ویزیت دکتر شما پول را پرداخت کنید و بعد ۷۰ درصد آنرا طبق تعرفه دولتی به حساب شما واریز میکنند.

در مورد دندانپزشکی تنها موردی که توسط بیمه عمومی پوشش داده میشه، هزینه درمان است. مثلا اینکه عصب کشی کرده باشید یا دندانی را پر کرده باشید. اما اگر بعد از عصب کشی بخواهید دندان را روکش کنید باید کلیه هزینه را از جیب خودتان بدهید یا اینکه یک بیمه تکمیلی گران داشته باشید تا آنرا پوشش دهد.


بیمه تکمیلی :‌
برای بیمه تکمیلی شرکتهای زیادی وجود دارند که بسته های بسیار متنوعی را پوشش می دهند. بیشترین تفاوت در مورد میزان پوشش هزینه های دندانپزشکی و چشم است. مثلا چنین هزینه هائی معمولا برای یکبار در سال پوشش داده میشه. اگر شما یک دندان را روکش کنید هزینه آنرا تا اندازه قابل قبولی برای یکبار در سال پرداخت میکنند ( اگر بیمه خوبی داشته باشید ) و در دفعات بعد طبق تعرفه دولتی ۳۰ درصد را پرداخت میکنند. برای روشن شدن مسئله یک مثال میزنم. هزینه روکش دندان حدود ۴۰۰ یورو بود که تعرف دولتی رقمی در حدود ۱۰۷ یورو تعیین شده بود. طبق صحبتی که با شرکت بیمه و دوستان فرانسوی داشتم، این تعرفه دولتی در هیچ مرکزی درمانی در فرانسه اجرا نمیشود. برای همین تفاوت بین ۱۰۷ یورو و ۴۰۰ یورو را باید شخص بیمار بدهد. اما از آن ۱۰۷ یورو را ۷۰ درصد را بیمه عمومی بر میگرداند و ۳۰ درصد را بیمه تکمیلی.

البته روش برگرداندن پول هم جالبه. شما اول کلیه هزینه ها را به دکتر پرداخت میکنید. مدارک شما بصورت خودکار در سیستم بیمه عمومی هم ثبت میشه ( کارت درمانی شما به سیستم مرکزی وصل است ). بعد از مدتی ۷۰ درصد شما به حساب بانکی شما واریز میشه. یک هفته بعد رسیدی دریافت میکنید (از طریق پست) که نشان میده چقدر بیمه عمومی به شما پرداخت کرده است. این رسید را برای شرکت بیمه تکمیلی ارسال میکنید تا آنها در هفته های آینده ۳۰ درصد بقیه ( تعرفه دولتی ) را به حساب شما بریزند.

نکته ۱: ‌بیمه درمانی عمومی یا همان ۷۰ درصد برای همه افرادی که در فرانسه زندگی میکنند رایگان است. شما فقط بایستی اجازه اقامت در فرانسه را داشته باشید تا کارت درمانی اینجا را بگیرید. برای این کار به اداره ی بیمه منطقه ی خود به نام Assurance Maladie مراجعه کنید.
نکته ۲:‌ امکان اینکه شما یک بیمه تکمیلی حداقل را بصورت مجانی بگیرید وجود دارد. در صورتیکه درآمد شما کم باشد (زیر ماهی ۷۰۰ یورو)، دولت هزینه بیمه تکمیلی شما را هم پرداخت میکند. این نوع بیمه به نام CMU شناخته می شود و ویژه ی ۲۸ سال به بالا هست. برای این بیمه هم به اداره ی Assurance Maladie مراجعه کنید.

نکته ۳: دانشجویانی که سال اول ورودشان به فرانسه هست و بالای ۲۸ سال دارند، به Assurance Maladie مراجعه و درخواست بیمه عمومی و CMU را باهم میدهند. این افراد گواهی ۷۵۰۰ یورو یا معادل اون رو که به سفارت در هنگام درخواست ویزا دادند، به عنوان revenue یا درآمد سال گذشته اعلام کنند.
نکته ۴:‌ برای دانشجویانی که زیر ۲۸ سال باشند بیمه های تکمیلی خاصی (از طریق دانشگاه) وجود دارد که هزینه آن بسیار کم است. در حدود سالی ۱۰۰ یورو برای یک نفر. این رقم با هزینه ماهیانه ۴۰-۵۰ یورو بصورت عادی اصلا قابل قیاس نیست. یک فرد عادی برای بیمه تکمیلی باید در حدود سالی ۶۰۰ یورو پرداخت کنه.