در فرانسه خدمات مربوط به تلفن بسیار متنوع هست. دانشجویان جدیدی که برای تحصیل وارد فرانسه میشن در ماه‌های ابتدایی برای خرید سیم کارت تلفن همراه و دیگر خدمات اون سردرگم هستند

در ابتدای ورود به فرانسه همون طور که در اینجا توضیح دادم لازم هست برای برقراری اولین تماس با ایران و صحبت با خانواده سیم کارتی اعتباری از همان فرودگاه تهیه‌ کنید..برای خرید این سیم کارت‌ها فروشگاههایی وجود داره که خدمات کامپیوتر یا موبایل دارن.. بعضی‌ جاها هم دیدم در Tabac سیم کارت میفروشن..در فرانسه مغازه هایی به نام Tabac وجود داره که سیگار، شارژ موبایل،‌ بلیط بخت آزمایی، روزنامه، تمبر، کارت تلفن و.. میفروشن در واقع همون بقالی خودمون هستن منتها ورژن مدرن و باکلاسش. در عین حل بعضیاشون خدمات کافه هم ارائه میدن.. اکثر این فرانسوی‌های قدیمی‌ پاتق شون این تبک‌ها هست که میان میشینن و اتفاقاته روزمره شون رو واسه هم تعریف می‌کنن.. بعضی هام میشینن روزنامه میخونن و دو دقیقه یه بار یه نوش قهوه یا گلاب به روتون آب شنگولی میزنن..خلاصه شما میتونید از تبک‌ها شارژ سیم کارت هم بخرید..

قیمت سیم کارت حدودا ۳۰ یورو هست. سعی‌ کنید که سیم کارت شما یکی‌ از این ۳ شرکت باشه :

SFR – Orange – Bouygues

چون هم آنتن دهی‌ بهتری دارن و هم خدماتی دارن که در ادامه بهتون توضیح میدم..

سیم کارت رو در موبایلی‌ که از ایران آوردید جاگذاری کنید.. در ابتدا ۵ یورو کردیت دارید که به اندازهٔ یه تماس با ایران و چنتا اس‌ام‌اس کار می‌کنه..بعدش باید برید شارژ کنید…شارژ‌ها به این صورت  هست – قیمت به یورو: ۵(اس‌ام‌اس)،۶۰،۳۵،۲۵،۱۰،۵  که اون ۵ اولی‌ فقط باهاش می‌شه ۵۰ تا اس‌ام‌اس زد به موبایل فرانسه‌ .. بقیه هم اس‌ام‌اس دارن هم صحبت..منتها اینجا هزینهٔ مکالمه خیلی‌ بالاست ۲ تا زنگ بزنید تموم می‌شه.. دیگه اینکه که باید اون کردیت رو حداکثر در یک هفته مصرف کنید وگرنه سیم کارت یه طرفه می‌شه..به خاطره همین خیلی‌‌ها ترجیح میدان از سیستم forfait استفاده کنن..

یکی‌ از خدمات تلفن همراه در فرانسه forfait هست که بسیار جالبه..قبلش اینو بگم دوستانی که سیم کارت اعتباری دارن بعد از چند ماهی‌ از این سیستم خسته میشن و ترجیح میدن forfait بگیرن.. باید توجه کنید در حالت forfait می‌شه از خدمات دیگه ای‌ هم استفاده کرد :

۱. گوشی     ۲. خط تلفن ثابت برای منزل      ۳. تلویزیون کابلی با ۵۰۰ کانال برای منزل      ۴. اینترنت با سرعت بالای هفت مگابایت در ثانیه(دانلود)   ۵. خدمات مربوط به تلفن همراه

دوستانی که در خوابگاه دانشگاه هستند معمولا نمی‌تونن از حالت‌های ۲، ۳ و ۴ استفاده کنن..چون در خوابگاه اجازه وصل خط تلفن ثابت و چیزهای دیگه رو نمیدن مگر اینکه استودیو باشه..

هر شرکتی بنا به سیستم خودش یه مدل forfait ارائه میده. مثلا شرکت SFR چندین forfait به شما پیشنهاد می‌کنه..ابتدا از شما میپرسه که دقیقا چی‌ میخواین، مثلا یکی‌ میگه فقط مورد ۵ رو می‌خواد(حداقل) یکی‌ مورد ۱ و ۵ ، یکی‌ هم همهٔ موارد..که معمولا وقتی‌ همهٔ موارد انتخاب میشن به صرف تر خواهد بود.

مثلا شرکت  Bouygues یه نوع forfait داره به این صورت :

۱. آیفون ۴  ۳۲گیگ(به قیمت ۱۹۹یورو)

۲. خط تلفن ثابت برای تماس با کل تلفنهای ثابت اروپا و آمریکا به صورت مجانی‌ و موبایل آمریکا و‌ کانادا کاملا مجانی به صورت ۲۴ ساعت

۳. پانصد کانال تلویزیون کابلی

۴. اینترنت پر سرعت ۷mb/s همراه با مودم Wifi و‌ تجهیزات آن

۵. سیم کارت دائمی موبایل با این خدمات : ۱ ساعت در ماه تماس مجانی‌ با ثابت و موبایل فرانسه در تمام ۲۴ساعت – تماس از ساعت ۲۱٫۳۰ تا ۸ صبح مجانی‌ با همهٔ اپراتورها – تماس و اس‌ام‌اس ۲۴ ساعت مجانی‌ با ۳ شماره  که شما معرفی‌ می‌کنید‌ – اینترنت مجانی‌ ۲۴ساعته  – اس ام اس و ام ام اس ۲۴ ساعت مجانی‌ – راهیاب  ۲۴ ساعت مجانی‌

کل این خدمات برای یک دورهٔ ۲۴ ماهه(یعنی‌ ضمانت می‌دهید که برای ۲۴ ماه قرار داد ببندید) میشود ۴۸یورو در ماه..

یعنی‌ ۱۹۹یورو برای گوشی در ابتدا می‌دهید و بقیه رو به صورت ماهیانه از حساب شما کم می‌شه..البته اگر hors forfait استفاده کنید یعنی در حالیکه ۱ساعت مجانی ماهیانه رو تموم کرده اید و با گوشی تون ساعت ۱۲ ظهر به یه موبایل یا ثابت زنگ بزنید هزینش اضافه می‌شه به ۴۸ یورو ماهیانه..

فاکتورش رو هم هر ماه در اینترنت می‌بینید یعنی‌ میتونید تمام ریز تماس‌ها و خدمات رو در حساب شخصی‌ سایت مربوط به شرکت ببینید..

خوب البته باید به فروشگاههای این ۳ تا شرکت که هر کدوم چندین شعبه در هر شهر دارن سر بزنید و کلی‌ با صاحب مغازه بالا پایین کنید تا ببینید کدوم به صرف تره..توصیه من اینه که اولش به سایت‌هاشون سر بزنید و کامل همه چیز رو بسنجید..

من خودم برای نوئل یه گوشی آیفون خریدم به قیمت ۳۹ تا از Orange با خدمات مورد ۵ بالا و ماهی‌ هم ۴۵ یورو میدم البته تا ۱۲ ماه.. چون من اینجوری ترجیح دادم.. البته ۲۴ ماهش میشد ۳۹یورو در ماه..

نکته ی طلایی : در صورتی که بخواهید شماره ی قبلی (اعتباری) خودتون رو حفظ کنید کافیه موقع درخواست forfait بگید شماره ی قبلیم رو میخوام، اینجوری ۲ ماه اون پول ماهیانه رو نمیدید 🙂 البته زمانی این کار قابل انجامه که اپراتور انتخابی برای forfait ، با اپراتور سیم کارت اعتباری شما یکی باشه.

در ادامه حتما این مطلب رو بخونید :  خرید سیم کارتهای اعتباری در فرانسه