بعضی اوقات پیش میاد که یه مسافرت اجباری داشته باشیم طوری که اصلا به صرفه نیست کلی پول رفت و آمد بدیم، یا بعضی اوقات چون کلا کم خرج هستیم(مثل من) سفر ارزون رو ترجیح میدیم. درفرانسه بیشتر سفرها با قطار صورت میگیره، خطوط داخلی هواپیمایی هم دایره که البته از نظر راحتی قطار بسیار بهتر و گاهی اوقات سریعتره!! در واقع فرودگاههای پرواز داخل، مسافت زیادی تا شهر دارند و از نظر هزینه و مسافت نمی ارزن، درحالیکه  قطارهای سریع السیر مسیر ۹۰۰ کیلومتری رو ۲ ساعته طی می کنن! بعضی افراد هم با ماشین شخصی مسافرت میرن که با توجه به هزینه ی بنزین و عوارض جاده قطار بهتره. البته اگر سفر دسته جمعی باشه کرایه ی ماشین به صرفه تره.

اینا رو گفتم تا دلیل نداشتن سیستم اتوبوس بین شهری در فرانسه رو متوجه بشید. البته بین کشوری وجود داره ولی بین شهری نه! مثلا eurolines سیستم اتوبوس بین شهرهای اروپاست.

قیمت بلیط قطار گرون هست و در کل برای دانشجویان راههای بهتری هم هست. البته اگر بلیط را در زمان های حراجی تهیه کنید(که توسط سایت sncf چند وقت یه بار اعلام میشه) قیمتها مفت براتون در میاد یا اینکه از سایت رزور بلیط ، حداقل ۲ ماه زودتر بلیط رو بخرید. اینجوری هم براتون ارزون در میاد ولی این حالت برای ایرانیا کاربردی نداره چون مسافرت رفتنمون یه هویی هست، یه دفعه جو گیر میشیم میگیم فردا میریم سفر ، در نتیجه باید بلیط گرون بخریم 🙂 شوخی کردم، اگر برنامه ریزی کنیم و مثلا دقیقا برای یک تاریخ خاص قصد سفر کنیم میشه بلیط ارزون تهیه کنیم.

راه دیگه که شاید افراد زیادی ندونند استفاده از سیستم همسفری هست. سایتی در فرانسه وجود داره به نام covoiturage که برای این کار تعبیه شده. شخصی که قصد دارد با ماشین خودش مثلا از پاریس به استراسبورگ برود، در این سایت آگهی میدهد که اینقدر جا دارم، و در فلان تاریخ ، فلان ساعت از فلان جا راه میوفتم، شماره ی تماسش رو هم گذاشته تا باهاش هماهنگ کنید. جالب اینجاست که طول مسیر، زمان اون، تعداد مسافر، امکان پخش موزیک، امکان کشیدن سیگار، امکان صحبت در حین سفر و میزان بار مجاز نوشته شده. قیمت های آن بسیار پایین هست. راننده ی خانم هم موجود هست(قابل توجه آقایان چیز ببخشید خانمها!!) حتما امتحان کنید، کلی تجربه هست و کلی صمیمیت. فقط اگر قول دادید که در فلان ساعت میاید سر قرار یه وقت نشه که زیر قولتون بزنید، چون بعدها دچار مشکل می شوید. طرز کار با این سایت بسیار ساده هست.

روش دیگر استفاده از بلیط های خریداری شده ی قطار هست که برای فروش در سایت Troc des Trains قرارداده شده.  در واقع فروشنده از سفر منصرف شده و بلیط خود را به قیمت پایین می فروشد.

روش آخر سایت معروف KelBillet هست که شامل بلیط قطار و هواپیما میشه و همون شرایط بالا رو داره.