شهر آمین یکی از زیباترین شهرهای فرانسه هست که محل زندگی نویسنده شهیر فرانسوی ژول ورن می باشد. اطلاعاتی کوتاه و مختصر از این شهر را در ذیل می خوانید.

آمین (به فرانسوی: Amiens) نام شهر و بخشی‌است در شمال فرانسه. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری شمال پاریس جای‌دارد. آمین مرکز منطقهٔ پیکاردی است. برپایهٔ سرشماری سال ۱۹۹۹ آمین ۱۳۵،۵۰۱ تن جمعیت دارد.

آمینی ها که تیره‌ای از گل‌ها بودند که در سدهٔ یکم پیش از میلاد در این منطقه می‌زیستند. برپایهٔ داستان‌های مذهبی مسیحی مارتین توری قدیس در زمانی که هنوز یک سرباز رومی بود ردایش را با یک گدا تقسیم‌کرد. همچنین اونوره قدیس که در ۶۰۰ میلادی می‌زیست هفتمین اسقف این شهر بود.

نبرد آمین در خلال جنگ جهانی یکم در این شهر رخ‌داد که رخدادهای پس از آن به آتش‌بس انجامید.

در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال این منطقه به دست آلمان نازی این شهر شاهد عملیات جریکو بود که در آن انگلیسی‌ها با بمبگذاری زندان آمین سبب آزادی ۲۵۸ تن شدند.

ژول ورن یکی از ساکنان آمین، در هشتم فوریه ۱۸۲۸ میلادی در یک خانواده مرفه در منطقه فدو از شهر نانت فرانسه به دنیا آمد. در سال ۱۸۷۲ به شهر آمین زادبوم همسرش رفت و در آنجا جای گرفت. دو سال پس از آن یک مهمانخانه خودمانی و یک کرجی گردشی خرید و نام آنرا سن میشل دویم گذاشت. دور گیتی در هشتاد روز و بسیاری از آثار مشهور او مانند :، از جمله: جزیره اسرارآمیز، میشل استروگوف، ناخدای پانزده ساله، جنگل‌های تاریک آمازون، فانوس دریایی و … در این شهر نوشته شد.

کلیسای پر ابهت نوتردام (Cathédrale Notre-Dame) بین سالهای ۱۲۲۰ تا ۱۲۷۰ ساخته شده است. این کلیسا با ارتفاعی به بلندی ۱۴۵ متر و ۷۰ متر طول، بزرگترین کلیسای جامع فرانسه است.
این کلیسا نهایت معماری گوتیک است و بخاطر سبک یک پارچه اش معروف است. بیرون و درون کلیسا و اتاقها، با مجسمه های برجسته زیادی مزین شده است.

آب و هوای آمین تقریبا معتدل است. در زمستان ها بارش باران همراه با کاهش دما تا ۵- درجه و در تابستان ها هوا خنک می باشد. همچون سایر شهرهای فرانسه در اولین روز تابستان جشن موزیک برگزار می شود که در آن تمام گروههای هنری به اجرای برنامه در سطح شهر می پردازند.
از روی نقشه آمین به ۳ قسمت Amiens Nord ، Amiens Sud و Centre de ville تقسیم می شود.

فروشگاههای زنجیره ای در حاشیه ی شمالی و جنوبی آمین و نیر در داخل مرکز شهر قرار گرفته است. مراکز خرید در ابتدای ژوئیه (تیرماه) و اواخر دسامبر (اواخر آذر) اجناس خود را با تخفیف ۲۵ درصد تا ۷۵ درصد عرضه می کنند.
تعداد ۴ خانوار و ۱۰ دانشجوی ایرانی در این شهر زندگی می کنند. از این تعداد دانشجو، ۵ نفر دانشجوی مقطع دکترا هستند.

دانشگاه پیکاردی ژول ورن یکی از قدیمی ترین دانشگاههای فرانسه می باشد که در سال ۱۸۰۴ (۱۹۷۰ به صورت رسمی) تاسیس شده و تا به امروز با ۱۶ دانشکده ، ۱۸ مدرسه عالی و ۱۲۰ هزار دانشجو به کار خود ادامه میدهد.

برای دیدن این تصاویر بسیار زیبا با اندازه بزرگ در اینجا کلیک کنید