در شبکه ی کانال پولوس فرانسه، از سالها قبل یعنی ۱۹۸۸ برنامه ای کمدی پخش می شده، که به صورت هفتگی به شوخی با سیاستمداران دنیا به خصوص فرانسوی میپردازه، در واقع افراد سیاسی از رییس جمهور گرفته تا وزرا و نمایندگان سنا همه سوژه های این برنامه ی محبوب فرانسوی هستند. شاید یکی از جالب ترین بخش های این برنامه، حرکات دست و گردن سارکوزی هست که دقیقا شبیه رفتار همیشگی او هست.

و این حرفهای نهایی اولاند در مناظره با ساکوزی هست که سوژه ای شده برای رادیو تلویزیون فرانسه 🙂

در ادامه ی این نوشته، سه ویدئو جدید بسیار کمیک تقدیم می شود:

مناظره دوم ساکوزی و اولاند در کانال پلوس (دانلود) :

[hana-flv-player video=”http://dlat.biatamasha.me/sites/LesGuignols3.flv” width=”500″ height=”330″ description=”” player=”4″ autoload=”true” autoplay=”false” loop=”false” autorewind=”true” /]

 

به گفته‌ی ناظران سیاسی، فرانسوا اولاند، نامزد ریاست جمهوری فرانسه، در مناظره‌ی تلویزیونی با نیکلا سارکوزی توانست موقعیت برتر خود را تثبیت کند. رسانه‌های فرانسه نیز معتقدند که سارکوزی نتوانست برنده‌ی این مناظره باشد.

شامگاه چهارشنبه (۲ مه/۱۳ اردیبهشت) دوئل تلویزیونی سختی میان فرانسوا اولاند نامزد ریاست جمهوری فرانسه از حزب سوسیالیست این کشور و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه برگزار شد که به باور بیشتر کارشناسان و رسانه‌ها، موقعیت برتر اولاند را تحکیم ساخت.

رئیس‌جمهوری محافظه‌کار فرانسه به این مناظره‌ی تلویزیونی امید زیادی بسته بود. وی در تلاش بود تا در رویارویی مستقیم با رقیب‌اش فرانسوا اولاند، نظر افکار عمومی را به سود خود تغییر دهد. آخرین نظرسنجی‌ها پیش از این مناظره‌ی تلویزیونی، از پیش افتادن اولاند از سارکوزی حکایت داشت.

نزدیک به ۱۸ میلیون نفر شاهد دوئل تلویزیونی سارکوزی و اولاند بودند. این مناظره که نزدیک به سه ساعت طول کشید، حول موضوعات کانونی رقابت انتخاباتی چون فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی، بدهی‌های دولتی، مهاجرت و سیاست خارجی دور می‌زد.

به نظر می‌رسد که اردوی هواداران سارکوزی، از روحیه‌ی تهاجمی اولاند در این مناظره به‌‌سختی غافلگیر شده است.  کلود گآن، وزیر کشور فرانسه، پس از این مناظره‌ی تلویزیونی اولاند را به «تکبر» متهم کرد. وی همزمان اذعان کرد که اولاند “بسیار جنگنده” ظاهر شده است.

اولاند که پیش‌تر متهم شده بود بیش از اندازه ملایم است، پس از مناظره‌ی تلویزیونی گفت: «حالا فرانسوی‌ها متوجه شدند که من قادر به انجام چه کارهایی هستم». سارکوزی در این مناظره اولاند را به “دروغگویی” و “تهمت‌زنی” متهم کرد. ولی اولاند با مهارت حملات او را دفع کرد و گفت که ترازنامه‌ی ریاست‌جمهوری سارکوزی ضعیف است و بنابراین همیشه به یک بلاگردان نیازمند است تا کاسه و کوزه‌ها را سر او بشکند.

 

ناظران سیاسی نیز از تندی این مناظره‌ی تلویزیونی شگفت‌زده شده بودند. به گفته‌ی موسسه‌‌ی نظرسنجی BVA از زمان مناظره ‌میان فرانسوا میتران، رئیس‌جمهوری پیشین سوسیالیست فرانسه و رقیب‌محافظه‌کارش ژاک شیراک در سال ۱۹۸۸ تا کنون چنین بحث تندی انجام نگرفته بود. دیگر موسسه‌های نظرسنجی هم از “فضای تنش‌آلود” این مناظره سخن گفته‌اند.

رسانه‌های فرانسوی روز پنجشنبه اعلام کردند که سارکوزی نتوانست عقب‌ماندگی از اولاند را جبران کند. طبق نظرسنجی‌ها اولاند با ۵۳ تا ۵۵ درصد آرا از رقیب خود پیش است. روزنامه‌ی معروف “لوموند” نوشت که پس از این مناظره اولاند هنوز شانس اول است. حتا روزنامه‌ی محافظه‌کار “فیگارو” نوشت که سارکوزی نتوانست از این مناظره امتیازی برای خود کسب کند.

آخرین تلاشهای ساکوزی برای حفظ قدرت (دانلود) :

[hana-flv-player video=”http://dlat.biatamasha.me/sites/LesGuignols4.flv” width=”500″ height=”330″ description=”” player=”4″ autoload=”false” autoplay=”false” loop=”false” autorewind=”true” /]

 

یک روز بعد از انتخاب اولاند به عنوان رییس جمهور (دانلود) :

[hana-flv-player video=”http://dlat.biatamasha.me/sites/LesGuignols5.flv” width=”500″ height=”330″ description=”” player=”4″ autoload=”false” autoplay=”false” loop=”false” autorewind=”true” /]

 

در اینجا توجه شما را به اولین مکالمه ی طنز سارکوزی و اولاند بعد از نتایج نهایی، جلب می کنم (از رادیو RTL)